AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.077

Nybörjarfråga om M3-köp!

Ru
2
Rude Bwoi
750ia -94
Hej, har en nybörjarfråga ang. ett bilköp. Har snackat lite med Bäckis som skriver här ganska ofta (kolla in hans och bmwandreas filmer! Underbara.. :), men undrar fortfarande.
Det finns en M3:a från -93 till salu där jag bor. Den har 17200 på mätaren och är uppstressad till 320 hk enligt förre ägaren. Han vill ha ca 100k för den.
Allt låter trevligt, men jag är orolig för motorn, 17200 är ganska mkt, speciellt ifall han har stressat den lite! (Och då antagligen buskört lite :)
Vad ska jag kolla/lyssna efter när jag provkör den? Vad går sönder på den här modellen.. och när?
Kan tillägga att den klarade sista besiktningen prickfritt..
Tacksam för alla tips till en nybörjare!
Ha det! /Rädd om pengarna :)

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
En M3:a som är trimmad och har gått så pass långt kan ju ha gått ganska hårt...hur är den trimmad? Av vilka?
Gör ett M-test så ser du hur motorn är..

Sen allt annat, bussningar överallt, speciellt bak.
Drivaxlar.....Provkör bilen noga...inga missljud eller ojämheter får ju förekomma....

Man kan inte säga när NÅGOT går sönder på just på 3.0:an.
Men sköter man inte sevicar, gasar när den är kall ofta så lär motorn smälla..

///M3
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
M-test är meningslösa lämna bilen till en riktigt BMW värksta och be dom tittar över bilen, dom jobbar med BMW alltid dom vet hur det ska se ut.

Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
M-test är rena skämtet för en bilintresserad. Fru Larsson kanske kan ha nytta av ett, men inte annars. Spoken wisely, Adrian has.
Starta bilen både med kall och varm motor. Lyssnade efter onödigt mkt tickande/rasslande (finns dock vanosar som har sk "kosmetiskt ljludfel" vid start. Håll huvudet i motorrrummet och håll gasen på lagom höga varv (vajern) för att då och då varva upp och lyssna efter tickande/rasslande. Vid provkörning ska bilen inte knarra och gnissla inuti. Dra upp bilen till ca: 130km/h på 5:an, koppla ur och varva upp ganska ordentligt och släpp hastigt kopplingen. Kopplingen ska då inte slira det minsta. Annars gäller väl som vanligt för ett beg-test av bil. Vitigast ur min synpunkt är de dyra delarna som tex vanos, kamkedja, koppling osv.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
M-test ger inte jag mkt för heller, är man bilkunnig kan man använda dessa pengar till ngt roligare. Vad det beträffar milen så ser jag inte det som ngt problem, så länge bilen är välskött o servad som den ska. Trimningen ser jag heller inte som ngt problem då den är så pass liten, antagligen bara ett chip samt avgas lr nåt.

Börja som sagt med att kolla bilen rent allmänt som man gör med vilken bil som helst, finns en ganska bra checklista att gå efter här på Autopower under Begagnatguiden. Sedan gäller det att kolla lite mera specifika saker för m3 som t.ex vanosen, vxl låda, koppling, osv. Vanosen kan du som sagt lyssna på i framkant utav motorn, du kan då ta hjälp utav t.ex en skruvmejsel som du sätter ena änden mot vanos o andra mot örat, funkar som ett stetoskop o du hör ev. missljud lättare då. Observera att ett lite lätt rassel/tickande ifrån motorn är normalt, kommer ifrån spridare, kamkedja osv. Om kamkedjan rasslar mkt brukar det ofta hjälpa att byta kamkedjespännaren som kostar ca 700:-, denna byter man ganska lätt själv. Ytterligare ett tecken på vanosfel kan vara orolig tomgång, är då antagligen magnetventilerna i vanosen som strular, dessa kostar 4000:- hos bmw, man behöver alltså inte byta hela vanosen isf. Vxl lådans synkringar testar du genom att accelerera hårt o växla snabbt, växlarna ska gå i lätt utan skrapljud, hur kopplingen testas har redan beskrivits, den är dock inte så jättedyr, 2600:- hos bmw.

Sist men inte minst kommer en del som jag tycker är väldigt viktig och det är att granska bilens historik/dokumentation samt hur säljaren verkar. Har bilen en komplett servicebok och kanske en bunt kvitton på service/reparationer, relativt få ägare och senaste ägaren verkar seriös och har ägt bilen en längre tid, ja då ser jag absolut inte 17 000 mil som ngt som helst problem, hellre en pärla på 17 000 mil än en skum bil som har 7000 tveksamma mil på mätaren. Milskräcken verkar extra utbredd när det gäller m3:or, det borde den inte vara då det är extremt välbyggda maskiner som tål tuffa tag bara de sköts rätt. Om sedan det värsta ändå skulle hända så är det ingen jättekatastrof då det går att få tag i motorer till m3 3.0 för runt 15-20 000:-.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Ru
2
Rude Bwoi
750ia -94
Tack för hjälpen gott folk!
Bäckis sa att folk här var hjälpsamma och supertrevliga, men det här var mer än jag trodde.
Nu kommer jag att köpa den här bilen (ifall allt håller) eller ngn annan BMW, för ifall man har er killar att fråga om allt, då känns det genast mkt tryggare!
Stort tack!
/Snart M3-ägare..
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag är väl väninna med fröken Larsson då :)

för jag skulle då absolut m-testa alternativt låta någon utomstående "kunnig" (på verkstad) se över M-bilen mycket ordentligt före eventuellt köp (ex. kolla avgasvärden) - trots då att jag anser mig någorlunda bilkunnig.

Tror dessutom det kan vara bra att blanda in en tredje part, som kanske ser lite mer "nyktert" på situationen - då hjärtat säger köpköpköp.

M-test eller dyl. kan således vara väl investerade pengar enligt min uppfattning.

Om säljaren backar för m-test välj en annan bil.

mvh
axel
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Birka:

Håller med om att avgasvärden kan vara bra att kolla, men denna bil och även de m-bilar jag har köpt har varit relativt nybesiktade och då har man ju avgasvärdena. Annars går det bra att svänga in till en verkstad där de säkert kan kolla dessa för en hundring lr nåt.

Att få ett utlåtande ifrån en tredje utomstående part kan också vara bra om man känner att man har lätt för att göra impulsköp annars, jag brukar ta med en kompis och om jag känner mig det minsta tveksam så brukar jag tänka på saken och bestämma mig senare. Har man heller inte kört ngn m3:a tidigare är det att rekommendera att man tittar/provkör några olika så man får en uppfattning om hur de ska vara.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Liten fråga i sammanhanget...

Min M3:a, 93:a hade typ 0.0 i avgasvärden på besiktingen, "Alpluft" sa dom... :)
Men säger detta något om motorns kondition?
/Klas
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om avgasvärdena är bra så bör rimligtvis motorn vara i bra kondition. Däremot behöver en motor inte vara i dålig kondition bara för att avgasvärdena är dåliga, finns en hel del faktorer som kan försämra detta, t.ex gammal/dålig olja, dåliga stift, tjuvluft, trasiga givare (lambdasond, luftmängdsmätare), dålig kat, dåligt varmkörd osv. osv.

Med en motors kondition menar jag typ hur den ser ut invändigt t.ex cylinderlopp, kolvar, kolvringar, ventiler/tätningar osv. Allt annat, yttre komponenter som i exempel ovan är förbrukningsgrejor som ska/bör bytas då o då.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.