AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
935

Z4 G3 G-Power

Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Länk

He makes the sign of a Z
Snygga fälgar!!

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
hur menar journalisten? M3 motorn slår inte 335bhp (det lär knappast sitta en M3CSL variant i den) dessutom brukar kompressor från G-power ha något grymt vridmoment. Såg en artikel i Performance BMW om deras kompressor i en E46 330 som gav hela 480nM vilken är mycket imponerande...hästtalen låg runt 300.
som jämförelse ger ESS set up endast 395nm på en 2.8 motor

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Ja det stod lite luddigt det där.. ungefär som att halva artikeln saknades, motsägelsefullt kan man ju säga typ

He makes the sign of a Z
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
såg ni prislistan på deras hemsida? aj$$$AJJJ!
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
"Det är osäkert om BMW tar i lika hårt när M-versionen av Z4 lanseras. Men effektmässigt får G-Power se sig slagna, för att M3-motorn sitter under huven är nästan garanterat ..."

skall nog ändras till typ:

Det är osäkert om BMW tar i lika hårt när M-versionen av Z4 lanseras. Men effektmässigt får BMW se sig slagna, för att M3-motorn som kommer att sitta under huven är nästan garanterat inte lika vass som G-power versionen.

näää så mkt fel kan det väl inte bli ? ;-)

He makes the sign of a Z
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Z3c 4 ever: 343 hk > 335 hk =)

Men M3-motorn har, som du skriver, betydligt lägre vridmoment...

/Fredrik
Black Z3, var hittade du priser. Jag blev lite sugen på deras skärmar, med luftutsläpp.

BoZton Grodan
Fredrik M

Tänker du på framskärmarna på Z3 med luftutsläpp??
Länk

// BoZton Grodan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Att M3-motorn har betydligt lägre vridmoment tyder väl mest på att den kompressormatade versionen inte orkar på tillräckligt mycket på höga varv jämfört med potentialen som bör finnas i motorn.
På en prestandabil är det ju totalt irrelevant vad bilen har för vridmoment vid 3000 varv. Vad den däremot har vid 6000 varv är en helt annan sak även om det är lägre än vid 3000 varv (då det borgar för den dubbla effekten om vridmomentet är samma vid 3000 varv som vid 6000 varv).

Fast om man vill ligga och pösa på 2000 varv, så kan det ju vara kul med vridmoment vid låga varv... Varför man skall göra det med en prestandabil har jag dock aldrig förstått.
BoZton Grodan, jepp det är de jag tänker på. Tycker inte riktigt om sidoblinkersen, och att svetsa igen hålen känns ju inte bra. En variant vore ju då att stoppa dit sådana framskärmar istället. Men priset lär ju inte vara i min plånboksklass...

Haglund :uppenbarligen har du aldrig upplevt glädjen att vid infall få bakomvarande bilen att undra : vad fan hände här? en sekund sedan låg det en bil framför mig i krypfart och sekunden senare är han borta...
Jag kan lova att G kraften vid acceleration under hela registret kan bara jämföras vid en sexuell upplevelse…
Hur trist hade det inte varit om man måste högvarva bilen hela tiden för att få se lite acceleration...
min max vrid kommer vid 3800 varv och jag lovar att det är inte långt från att man får whiplash av accelerationen och bilen bara fortsätter och fortsätter.
För den delen måste jag tillägga att jag upplever vridmoment i M bilarna som tillfredsställande redan på låga var oxå. Och faktum att en M motor har typ 1500 varv mer än en M52 eller M54 gör inte saken värre. M rules på många sett men G-Power står för vansinnigt starka motorer. Det är inte enbart kompressorn och mjukvara som ingår. Kammar, insug, extraktorrör , flywheel osv ligger bakom det höga priset

____

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Z3c:
Jo, jag förstår vad du menar, men jag ser inte riktigt meningen med att envisas med att hålla låga varv även om man skall åka fort. Visst kan det vara kul med lagom vridmoment på låga varv så man kan åka landsväg, men det har alla moderna motorer idag i någorlunda "fina" bilar. Absolut inte S54 undantaget.

Skall man åka fort kan man lika gärna växla ner tycker jag. Vridmoment på låga varv är helt avgörande om du skall köra terrängkörning och dra husvagn. Skall du åka fort kan du lika gärna jämföra vridmomentet som vilken bil som har störst avgaspipor om du frågar mig.

En F1 bil tror jag vi kan hålla med om går ganska fort. Vet du vad en sådan har för vridmoment?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Krokodilen:
Kanske läga att fundera på en hårfön om du ska hänga på i vår :-)

Z3MPOWER/Richard
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Betr effekt på låga varv... provkör en Honda s 2000 och du förstår hur jobbigt det är att behöva vänta på effekt.

Hårfön! ha behövs inte,kommer inte släppa förbi någon som börjar på M & slutar på power denna sommar.helst inte när det svänger lite, ;-)

He makes the sign of a Z
jag har förstått att Hondan är rätt krånglig att lära känna och kräver en speciell körstill men är klockren på bana.

angående "svänger lite": men det är just där som en M coupe är oövervinnlig :-)

____

Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Jo du har så rätt , jag är medveten om det. men det är just det där med taket jag vill slippa i sommar, så jag få stå ut med att få ytterst lite pisk, ( men jag har mer power än dig i stereon )

*hehe*

He makes the sign of a Z
det kan jag verkligen hålla med om! är det någonstans jag behöver mer power så är det definitift i steron! BMW original business CD suger! :-)

____

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Krokodil, måste få retas lite :-)

Helt rätt stereon har inte mycket power, ens med namn som HK och med baslåda. Å andra sidan vem lyssnar på musik när motorn vrålar/ylar/sjunger???

Z3MPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.