|
|
|
|---|---|
|
Hej! Panikfråga? Min M5 E39-99 upptäkte jag idag tappar effekt på höga varv? Detta inträffade när jag låg på motorvägen och växlar ner från 5:an till 4:an. Först trycker det på som attan (som vanligt) för att sedan efter ca 4.000rpm dö ut?? Det är ju i hastigheter runt 170-230 jag varit som mest imponerad av bilen... Är detta nu Vanos problemet (dödsstöten) eller vad kan det vara? Hört något om lamdasond okså? Snälla ni, ångesten börjar komma, sitter det någon vid datorn nu så snälla skriv. Bilen är den ägodel jag vårdar som mitt barn, och vill därför genast veta vad det är för fel, för normalt kan det väl ändå inte vara? Att tillägga är att jag måste fylla på olja (check controll lampan plingar) och att det inte är mer än 15 l bensin i för stunden. Vet inte om dessa saker kan ha betydelse men nämner dessa ändå. Har provat att gasa med och utan dsc inkopplat=ingen skillnad. Nu var det ett tag sedan man kunnat gasa så här, så jag vet inte om jag glömt bort känslan? Men igår betedde sig inte bilen så här. Kostnad för olika åtgärder vore bra att veta? PLEASE!! Sitter här och väntar.... Nipply | |
|
Slår den av en cylinder eller käns det som att antispinnen går in, samt om du stänger av bilen och startar sedan och den går bra igen, så kan det det vara luftmängdsmassmätaren. det var det på min. kankse så och på din ? Hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
Samma på min, det ska vara lufmängdsmätarna(jag har inte bytat dem än), kostnad 3425:- st = 6850:- för två. Sök inlägg annars, det finns en hel del om det här. |
|
|
Efter jag skrev det här inlägget igår så tog jag en provtur till och då gick bilen som den ska dvs utan att klippa efter ett visst varvtal. Antar att det rör sig om luftmassemäteren, sökte en del inlägg om vanos igår medans jag väntade på svar. Måste jag byta båda så gör jag givetvis det, men kan det vara så att bara en är trasig? Var är Hasso? Nipply |
|
|
"Om man stänger av bilen och startar om, då går den bra igen." Men frågan är om det räcker med byte av luftmängdsmätarna? Man kanske måste byta kamaxelgivare också? |
|
|
Nu har jag pratat med Per på Bil & motorteknik. Det är till största trolighet luftmassemätarna som behöver bytas. Kostnad 3.425:- styck har man tur så behöver man bara byta en av dem. Nipply |
|
|
tyvär är det väll som glödlampor. Har 1 st gått sönder så kan man räkna med att den andra går sönder åxå. kamaxelgivare var trasig på min åxå, men den byttes vid ett annat tillfälle, så det kändes som ingen skillnad efter det. Hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
Det ända är att bilen gått perfekt sedan jag skrev om detta!? Känns lite dumt att lämna in bilen idag och spendera 5000:- om den går som den ska? Varför beter den sig så här? dvs konstigt en gång för att senare gå som den alltid gjort?? Nipply |
|
|
Är helt övertygad att det är luftmängdsmätarna, det var exakt samma symtom på min. Bytte bägge sen var allt ok, dyrt men,det är det värt, kostar att ligga på topp!! |
|
|
Frågan återstår varför den går normalt nu??? Nipply |
|
|
Nipply prova & kör igen, ca. 200km/h. Växla ner då & gasa fullt. Går den normalt då/nu??? eller dör den igen? |
|
|
Hej! Har inte provat i de hastigheterna sedan dess. Saken är den att bilen gick dåligt oavsett hastighet.. efter 4.000 varv slutade den dra? Har provat lite i mellan 120-140 km/h och den går som en raket. Lämnade in bilen igår på feldiagnos. Han hittade två saker: Tändningsmissar på 1:ans cylinder (hade detta för en tid sedan efter motortvätt, visade sig var vatten i vid stiften. Det andra han hittade var Abs givare. Abs:en har stängts av en gång minns det med, detta pga smuts på givare/sensorn. I övrigt tittade BMW igenom bilen och konstaterade att den var i ett mycket gott skick, ej några vanosproblem. De kikade även på luftmängdmätarna men kunde inte se någon oljefilm på dessa. Nipply |
|
|
HEJ jag körde min på rullande lansväg i götet och då fanns det bara 360 hk sen har ESS i norge kört den rulland lansväg då fann dom luft mängds måtaren som trulat och den byttes sen en ny sköring 405 hk ! Berger M5 |
|
|
när dom kör diagnosen, så måste dom gå in "manuellt" och kolla luftmängdsm, då får dom fram "orimligt värde" ocg då är den trasig. man kan även dra ur kontakten till lmmätaren, och går bilen bättre så är felet det. hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.