|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En chefsdesigner är ytterst ansvarig för allt design arbete inom företaget och leder hela design avdelningens arbete och han rapporterar till VD och företagsledningen så han är i allra högsta grad personligen ansvarig i sin position även om det är ledningen som fattar många avgörande beslut. Kan ni direkt nämna vilka personer som har motsvarande befattning hos något annan biltillverkare? Är det en fördel eller nackdel för BMW att väldigt många människor känner till att Chris Bangle är anvarig för den nya kontroversiella BMW designen? Det spelar tyvärr ingen roll hur märkestrogna vi BMW ägare är eller vad vi tycker om den nya designen då Bangle är så omdebatterad i hela bilbranschen och media samt även ifrågasatt internt även om detta inte framförs öppet. Chris Bangle har tyvärr nu personligen blivit liktydig med den nya kontroversiella designen och är därmed en belastning både för företaget och varumärket som ska stå för helt andra värden. Om man använder varumärket så mycket i sin försäljning och marknadsföring som BMW gör så innebär det också att man är mycket mer sårbar och det tar lång tid att bygga upp alla de värden som det står för igen. Detta har heller inget att göra med var övriga biltillverkare finns på någon lista utan det är bara intressant hur det egna varumärket förändras relativt sig självt över tiden. Marketing bullshit kanske många tycker men det är tyvärr så här det fungerar och jag har sett flera andra stora varumärken i olika branscher som väldigt snabbt nästan halverat sin försäljning på grund av att man inte vidtagit tillräckligt kraftfulla åtgärder i tid. Läs krönikan ovan igen med detta i bakhuvudet så kanske ni ser varför så många anser att Bangle måste bort ifrån BMW för att varumärket inte ska skadas ytterligare. Själva designen i sig är alltså av sekundär betydelse här så det här är helt oberoende av om vi gillar den eller inte. /RS2 |
|
Zafiro |
RS2, visst är det du från zazty? Är inte säker då jag inte riktigt känner igen dina åsikter från zatzy. |
|
Det är fortfarande folket under honom som ritar bilen... |
|
|
Zafiro, Nej det måste vara någon annan som använder samma namn där! Jag skriver inte på några andra svenska forum. Clubsport, Det är chefsdesignern som leder, påverkar och inspirerar allt design arbete samt bestämmer vilka design studier som man ska jobba vidare på och hur de ska formges. Jämför gärna detta arbete med andra typer av branscher som mode eller utveckling av produkter där den grafiska formgivningen är viktig. Chefsdesignern sätter ofta gärna sin egen prägel på allt inklusive arbetssätt beroende på ledarstil. /RS2 |
|
|
Clubsport: så om du köper en produkt som senare visar sig vara cancerogen så är det inte R&D som är ansvariga, utan gubbarna på monteringsbandet som satt ihop den? Mvh Elvis |
|
Zafiro |
C.B har sista ordet, designerna designar och C.B godkänner eller inte godkänner. |
Zafiro |
ALG's 2004 Brand Study *Luxury Brand Residual Value Rankings RANK BRAND *1 BMW 2 Lexus 3 Acura *4 Mercedes-Benz *5 Audi 6 Infiniti 7 Volvo bmw är fortfarande starka. |
|
Den nya designen växer med tiden tycker jag, inte som tex bilen PT-Cruiser eller gruppen Aqua som bara är skoj de första 2 gångerna man råkar i kontakt med dem :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Likfb är det nån liten slav som gjort den designstudie som Bangle bestämmer sig för. BoogieElvis: Jag håller dom som upptäckte produkten ansvariga.... Likaså om det skrivs en felaktig artikel i en kvällstidning om mig exempelvis så är det journalisten jag klandrar inte chefredaktören. |
|
|
Och lik förbaskat är det chefredaktören som är ansvarig för vad som gå i tryck. På samma vis så _är_ det Bangle som är ansvarig för designen, det är därför man har chefer. Sen så är det tyvär nog så även inom BMW att designavdelningens ord ofta blir lag(ren gissning). Jag har exempel från åtminstone en annan biltillverkare där bla en del verktyg blivit otroligt mycket dyrare (många miljoner kr) för att ingen vågar gå emot design linjerna. Eller diskutera ens millimeter små förändringar som skulle ge stora produktions besparingar. Designavdelningen vet bäst, de enda som vet bättre är marknads folket, de vet vad som helst om de tror att de kan sälja det;-) (detta ur konstruktörens perspektiv såklart) |
|
|
erito: Jo, visst är det så att man vänjer sig, det är väl som att bo bredvid ett pappersbruk; det är bara första tiden man har ont av det. Jag får inte kväljningar så snart jag ser en Banglomobil längre, tycker t.o.m. att E65 ser ok ut numera (därmed inte sagt att den är snygg). Mvh Elvis |
|
|
Elvis: He he he :-) men jag kör hellre E65 än bor brevid ett pappersbruk. (?) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Nu har ju BMW och CB iaf fått designpris så helt skadade är de kanske inte ändå eller? Och BMW är säkert inte sena att dra nytta av detta i sin marknadsföring, var så säkra, de är trots allt inga blåbär i branchen. Vi kan ju skrika och kivas hur mycket som helst, och spekulera i hur BMW:s designavdelning är uppbygd och organiserad. Om vi så vore mångfalt flera så skulle det knappast påverka läget, varför hetsa upp sig? Personligen tycker jag de senare modellernas utseende och design blir bättre och bättre med tiden, snart är många av dem (5-serien t.ex) riktigt lyckad tror jag. Är det verkligen ingen här som minns tongångarna om E39 när den visades på bilder osv innan den släpptes? Hur gick sen snacket efter ett år, och hur är det nu? FP |
|
|
Folke: Visst ligger det mycket i det du säger. Z4 och 6-serien är ju kanonfina, och de flesta andra har man vant sig vid, men just E60 tål jag inte, den saknar något i förhållande till resten av produktsortimentet (och den här gången menar jag inte bara sidolister :-))... Mvh Elvis |
|
|
Intressant och mycket vettig artikel du hittat RS2. Det jag tror många misr i den här diskussionen, är att en hel del människor endast är ute efter det "senaste" och att de påstådda försäljningsframgångarna kan bestå mycket i företagsbilar som köparen egentligen inte "värderar" på samma sätt som om det vore en privatbil. Nu står företagsbilarna bakom mycket av BMW's försäljning, men ge nya 5-an ett par år, så kommer nog nyhetens behag ha lagt sig och försäljningen vika/stagnera. Att BMW har det litet motigt och får blandade signaler från marknaden, tror jag inte bara har med designen att göra. Känn på inredningskvalitén på de "nya" bilarna, under all kritik!! X3'an som är så dyr, känns nästan som en cittra invändigt, plastigt, flippriga, odistinkta, knappar/rattar och billig "new edge" plast och metall ditklistrat runtom i kupén. Samma sak gäller nya 5-an, åk ner till din lokala BMW åf och känn på en av de ännu icke sålda E39'orna och sätt dig sedan i en E63'a, du komemr inte att tro att det är samam tillverkare. Inte ens klunsen i dörrarna är lika schysst längre, dörren jag provstängde lät höra ett mycket plastigt "klorr" när något inne i dörren flexade vid stängning. Z4'an lider av samma tråkiga åkomma! Men som jag sagt tidigare och gärna säger igen, ju fler E63'or som kommer ut på marknaden, dess bättre möjligheter att hitta en fin E39'a till rätt pris! :) |
|
|
Nya sexan har samma plastiga känsla i reglagen det skulle jag inte acceptera i en bil för 700.000. på 645 hos solna glappar värmereglaget... |
|
|
Ok, men om jag är chef över en samling idioter så innebär det väl inte att jag är en idiot? Förutsatt att jag inte anställt dom... |
|
birken |
Jag tror Chris Bangles tid på BMW är säkrad för en bra rid framöver. Dels har han fått pris för sin design: Länk , dessutom säljer BMW som smör, inte minst nya 5-serien. |
| Clubsport: Nej inte nödvändigtvis. Men den smarte chefen har likt förbannat ansvaret över dumhuvudena till undersåtar. Bangle ansvarar för BMW:s nya design. Wolfgang eller Helmut som ritat varsin del av stötfångaren till E60:n ansvarar inte för BMW:s design. | |
|
bjoerck: Vilken stötfångare? E60karossen ser ju ut att vara gjuten i ett stycke... Mvh Elvis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.