|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hans nya kneg innebär huvudansvar för alla designavdelningar inom koncernen (Rolls,Mini,BMW,BMW-MC och BMW-M). Ny designchef på BMW:Adrian van Hooydonk som tydligen ritat nya 6:an, 7:an och z9:an. Mao mannen som uppfann bakluckan som ser ut att vilja rymma från resten av bilen. Ur askan i elden?? Länk //Magnus | |
|
Den här krönikan ifrån autoextremist.com är "spot on" på BMWs problem idag. Det är inte bra deras nya design som Bangle företräder som är problemet utan den kultur och arrogans som råder inom BMW idag som gjort att det här har kunnat hända och att man fortfrande inte lyssnar på den massiva kritiken ifrån kunder m fl. /RS2 BMW Learns the Hard Way, or Did They? by Peter M. DeLorenzo Länk Detroit. In news that shocked absolutely no one, BMW AG promoted Chris Bangle to a new position last week - Director of BMW Group Design - in which he will supervise all of BMW's brands (BMW, BMW M, BMW Motorcycles, Rolls-Royce and Mini). His new position removes him from day-to-day, "hands-on" control of BMW brand design. Adrian van Hooydonk, a 40-year-old who had been head of DesignWorksUSA, BMW's California design studio (and a Bangle disciple), will take over direct control of all of BMW brand design. If BMW fans are expecting instant improvements or drastic changes - they shouldn't bother. Adrian van Hooydonk was responsible for the look of the current 7 and 5 Series cars, under Bangle's tutelage, and the lead times for any design changes are, of course, notoriously long. Even if the planned "freshening" of the 7 Series (a nonevent by all indications) is due soon, the basics of the shape will remain intact for several years to come. The real story behind the story is that of BMW's stubborn refusal (until now) to acknowledge that Bangle had become a lightning rod to its loyal customers, to the media and even to some within BMW itself - and had cost the company tons of ill will and a trainload of horrendously bad PR that has damaged the brand over the last 24 months. Now, we have said repeatedly here at AE that Bangle's task at BMW was probably the most difficult that an automotive designer could face. There's a fine line between design "reach" and a more evolutionary path for automotive design. Evolutionary is what the new C6 Corvette represents (a disappointment to many who were hoping for more of a "new century" look), while the Cadillac look pioneered on the Evoq concept from several years ago represents "reach" in its ideal form - a look that not only repositioned the brand's "presence" on the street, but one that repositioned the Cadillac image for the next decade, at least. What Bangle attempted to do by "reaching" with BMW's "next" look was an admirable, ballsy move. But taking an iconic automotive brand and moving it forward into the future is a perilous undertaking, at best. Get it right, and you're a hero. Get it wrong, and you're asking for a world of trouble and relentless second-guessing from just about every faction imaginable - customers, dealers, the media, financial analysts and even fellow designers (although most of them, out of professional courtesy, when asked, kept their criticisms to themselves). But when given the opportunity to comment "off the record," most design pros will tell you that Bangle's motivation and direction were spot-on - but that his execution was a flat-out disaster of gigantic proportions. Needless to say, we feel that Mr. Bangle got it wrong, and he got it wrong in such a big way that it has actually cost the brand dearly. His executional mistakes did nothing less than knock the BMW brand off of its pedestal, and left BMW executives scrambling to deflect questions and comments at media sessions that were supposed to be devoted to talking about the inherent goodness of BMW products. It wasn't just a distraction for the last 24 months - it was the only topic that the mainstream media seemed to regurgitate as if on cue. We even came to expect the word "controversial" and Chris Bangle in the same sentence as a standard lead-in to any story that appeared on BMW. That was more than a distraction; it bordered on image paralysis. And that, combined with BMW engineering's near missionary-like zeal to burden their vehicles with electronic overkill, derailed the brand from its raison d'etre. Instead of giving the driver the ultimate driving experience, BMW's overemphasis on electronic driver aids placed the driver one step removed from the control and "feel" that BMW is famous for. If anything, this episode should remind everyone in the automobile business of the power that design holds over this industry. On the one hand, great design can move product, create "buzz," and totally rejuvenate and solidify a brand's "street" image. On the other hand, design failures can absolutely decimate a brand and erase years of carefully crafted brand image-making. BMW created this new executive design position for Chris Bangle for two reasons: 1. It is an elegant way to get him up and out of the line of fire, and 2. It relieves them from the burden of having to admit that the new 7 Series, in particular, was an unmitigated disaster that has cost them money and seriously hurt their brand image. But did they really learn anything from all of this? I seriously doubt it. BMW has become such an arrogant company, what with the upcoming canonization of CEO Helmut Panke in a new book (Driven: Inside BMW, The Most Admired Car Company in the World, by USA Today reporter David Kiley), that it not only refuses to admit to its missteps and failures, it is absolutely convinced that they know everything there is to know about who they are, and what they represent in the market. And because of this infallible attitude, they can't see things coming unraveled around them, and they actually believe that nothing is wrong and that their success will go on indefinitely. I've taken serious umbrage with BMW over the last several weeks for a litany of reasons - starting with Chris Bangle's mangling of their design integrity and the fact that they seem to be hell-bent on making people forget why they should buy a BMW to begin with. And after the Detroit Auto Show, I said that BMW is on the verge of a long, slow slide into brand oblivion and that if they're not careful, they will be in danger of joining Mercedes-Benz as the poster example of a classic case of brand erosion. I believe that even more today. Mr. DeLorenzo occasionally consults for enlightened automobile companies. The opinions expressed in his columns are his, and his alone, and do not necessarily reflect those of his clients. |
|
| RS2...tänk på att Autopower har begränsad server... ;)) | |
|
Finns det ett engagemang för något annat bilmärke som liknar BMW:s? I det här fallet är det en negativ sak eftersom de nya bilarna är de snyggaste, råaste skapelserna som jag sett på länge. Skulle vara intressant att veta hur folk skulle vilja att bilarna hade sett ut - som de gamla, förmodar jag... tråkigt. |
|
|
Jag gillar det nya designspråket skarpt!!! Ni tror väl inte att Bangle fått släppa nånting som BMW-ledningen ogillat!?? BMW visar ju att de uppskattar honom nu. Själv tycker jag att alla bmwmodeller genom åren har sin charm. Och jag tycker att det ibland varit FÖR diskret och försiktigt (E38) Det är alltid gnäll när det blir stora förändringar. Mycket är kanske att ens egen bil ser utdaterad ut jämfört med de nya... Tyvärr har väl kvalitétskänslan tappat lite... Känn på rattekrarna och dörrhantaget på Z4 så vet ni vad jag menar. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
Njuren |
Tur man köpte en BMW som hade den riktiga tyska looken och känslan av sober kvalitetsbil,efter E39 blev allt bara mode...snygga bilar i vissa fall ingen tvekan om det,men känslan tynar bort pga bangle... |
|
Jaja, har personen i fråga gjort E63 kan han ju inte vara allt igenom ond... Man behöver ju faktiskt inte köpa de bilar man anser vara fula... Mvh Elvis |
|
|
Befodran är också ett sätt att få bort puckon ur produktionen:-) Ganska vanligt dessutom i länder/organisationer där det är svårt att sparka folk. Att sparka en designchef är förmodligen inte svårt dock. Men väldigt kostsamt både i pengar och prestige då man samtidigt säger att, -Näe, vi är inte nöjda med vår egen produkt. Själv försöker jag verkligen, var gång jag ser en av de nya 5 och 7'orna att gilla den, jag vrider nacken ur led för att hitta linjer och detaljer jag gillar. Jag håller på att köra i diket när jag möter en för jag försöker desperat leta bra vinklar så länge det går. vill verkligen gilla dem, men det går bara inte! Ännu så länge har jag inte provkört någon av dem, bara klämt och petat i bilhallen, men det blir mitt sista desperata försök att gilla dem. går det ändå inte så får jag väl rulla vidare tills nästa modell kommer:-) |
|
|
Puckon, Arrogans, Massiv kritik från kunder mm mm. Låter inte som ett företag vars försäljníng går över förväntan å vars vinst ökar från år till år. En bil som älskas av alla skulle i alla fall inte jag vilja äga :-) Tycker att det är kanon att man försöker hålla en någotsånär egen linje även om vissa drag alltid går att hitta på andra bilar. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Jag kanske skulle förtydliga mig lite, jag avsåg inte nödvändigtvis Bangle när jag sa "puckon ur produktionen", det är ett citat nånstans ifrån. vart har jag glömt. Jag tycker det är kul att BMW säljer bra, men gör de det för att privatköparen tycker bilarna är vackra och att fler och fler köper dem därför, eller för att de säljer hårt på tex. tjänstebilar? Smak skall inte bedömas, den är var och ens egendom. Inte ens med far min är jag överens om E60, han gillar den(fast det är klart han _kör_ vovlo) jag gillar den inte. Klart är i alla fall att BMW har fått betydligt mer kritik för designen än vad de hade väntat sig. Ta bara en sån sak som att till E65 lär de ha tagit fram en variant till bakluckan redan innan första bilarna började levereras. Om linjerna är min personliga, högst egna uppfattning, att de gör sig jättebra på mindre vagnar typ Z4, nya 6'an ser också lovande läcker ut tycker jag. Sportigt och väldigt modernt/futuristiskt men inte är det mycket premiumbils elegans över dem:-) Själv sitter jag nöjd i min E39 ett tag till och faktum är att den känns modern även efter 7 år |
|
|
Vilken försäljning är det som går över förväntan?? Det är Mini som själva står för nästan hela ökningen av BMW Groups totala försäljning över hela världen! Det såldes ca 913 000 BMW under 2002 och ca 928 000 BMW under 2003 vilket är en liten ökning på 1,6% och det såldes ca 144 000 Mini under 2002 och ca 175 000 Mini under 2003 vilket är en ökning på hela 21,4%! Både nya 7- och 5-serien når inte upp till de försäljnings nivåer man hoppats på internt inom BMW och man har tappat marknads andelar i dessa segment till både Audi och Mercedes-Benz. Det ska bli spännande att se hur försäljningen av nya 5-serien kommer att gå framöver. Nybilsförsäljning av BMW och Mini i Sverige under 2003 och jämfört med 2002. BMW 3-Serie 3681 -14,8% BMW 5-Serie 2705 +5,4% BMW X5 551 +14,8% BMW Z4 201 BMW 7-Serie 40 -63,6% BMW Z3 12 -91,3% BMW X3 11 BMW Z8 1 -50% Mini Cooper 488 +7,0% /RS2 |
|
|
Tycker inte siffrorna är så dåliga eller konstiga... 3-serien är ju på väg "ut" - en sex år gammal modell. 5-serien ökar iochmed intro av E60. X5 ökar och 551 bilar är inte fy skam med tanke på klassen. Z4 jämfört Z3 är ju en markant ökning 2002-2003. 7-serie, omtvistad design, sviktande konjunktur, facelift på gång. X3 hann knappt komma ut. Z8 kan man inte ens räkna in i statistiken... E60 har sålt över förväntan enligt alla inom BMW som jag pratat med. |
|
|
Man får väl även räkna in området utanför den lilla ankdam som Sverige utgör Länk Ett litet kilpp "BMW 3-serie, nu är inne på sitt sjätte produktionsår, sålde 528 358 fordon under 2003 och var bara 5,9 % under rekordåret 2002 då man sålde 561 249 fordon. Den totala säljvolymen av BMW 5-serie, som var på 185 481 fordon, var 7,6 % över förra året. BMW 7-serie nådde en säljvolym på 57 899 fordon under 2003 och därmed ett nytt rekord för modellen (2002: 53 504 enheter), vilket är det högsta antalet 7-seriebilar som sålts på ett år och utgör en ökning med 8,2 % jämfört med året innan." Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
| Har absolut inget emot djärv och vågad design, men när det gäller ett prestigemärke som BMW måste det införas med varsam hand, och att Bangle verkar helt sakna egna idéer och sätter ihop bilar där varje del ser ut att vara hämtat från ett annat bilmärke gör inte saken bättre. Det liknar mest dödsryck, effektsökeri utan tanke på konsekvenserna i det långa loppet. BMW har aldrig behövt "chocka" köparna med iögonfallande modeller (tänker på Nissan Primera, Mazda6 mfl), tror de flesta föredrar kontinuitet och sparsam elegant design, även om vi troligtvis inte är lika konservativa som MB-köparna. Eller det kanske bara är jag som yrar :) | |
|
Min poäng var att försäljningen av BMW inte alls ökar i den stora mängd som vissa påstår utan BMW Groups totala försäljnings ökning endast beror på den ökande försäljningen av Mini. Sveriges försäljning är statistiskt för liten för att dra några större slutsatser om BMWs totala försäljning då lokal konjunktur och annat självklart spelar in. Men den kanske säger något om den lokala marknaden och BMWs lokala försäljnings organisation och återförsäljare. Men hur man än vänder och vrider på försäljnings siffrorna för de olika modellerna så såldes det endast 1,6% fler BMW bilar under 2003 jämfört med året innan och nya 5-serien har ännu inte nått upp till de interna försäljningsmålen så det ska som sagt bli spännande att se hur det kommer att gå framöver. Den stora frågan är istället hur stor skada Bangle har gjort för varumärket i det längre perspektivet och hur man ska kunna reparera det. Det var det jag menade med arrogans och kultur internt där man idag blundar för den externa kritiken och hur värdet av varumärket nu sjunker i olika undersökningar. I Interbrands undersökning så finns inte ens BMW med längre på 10-i-topp listan och Mini som varumärke har t o m gått om BMW. BMW som varumärke är nu nere på 12 plats samtidigt som Mini har gått upp till 3 plats på den globala listan efter Google och Apple. Interbrands Global Brand of the Year Länk /RS2 |
|
|
Här ligger vi i alla fall med i topp Länk :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Jag blir så trött på alla som klagar på Bangle. Tror ni att en person kan bestämma designen? Biltillverkarna gör inte en vågad satsning utan att ha ordentligt på fötterna. Det är alldeles för mycket pengar som står på spel. Heder åt BMW som vågar satsa på lite djärv design och inte bara mesar till det. Jag tror att BMW måste profilera sig med designen. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Vad jag har förstått så är det väl inte Bangle själv som ritat alla dessa bilar det måste vara hela designteamet som ska smaka riset, eller har jag fel? |
|
Zafiro |
Folk får gnälla och klaga hur de vill, att bmw går uppåt i försäljningen är fakta. Det kan man inte ta ifrån dem. Nytt försäljnings rekord år 2003, glöm inte det. I om 5-serie touring lär försäljingen av 5-serien öka ännu mer. Jag hoppas att 2004 försäljning blir ett lika framgångsrikt år som 2003 var. RS2, har inte du o jag haft denna diskussion tidigare, du ger dig inte va ;) |
|
12a på interbrands lista är ju kanon bara ett bilmärke före sig och det var ju egna Mini.MB låg ju bara på 33e plats mot 21a året före och det utan Bangle vem f-n skall dom sparka.Även Volvo har ju rasat på den listan.För att inte tala om Audi som knappt en enda Amerikan har hört talas om dom måste nog lägga ner hela verksamheten. ------ Mvh Nisse Länk |
|
| En chef har alltid ansvar. Bangle är chef. Det yttersta ansvaret har VD. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.