|
|
|
|---|---|
|
Bygget fortskrider i sakta mak.M30 motorn sitter i 320-85an. Banka lite på torpedväggen för att motorn skulle hamna längre bak,men jag får nog inte plats med fläktbladet ändå.Får väl bli elfläkt (tyvärr) Motorfästen fixade jag själv,inte så svårt.Håller nu på med elsystemet §¤?"# svårt men nu tror jag det är löst.Får se till helgen---om jag hinner."friskt kopplat,hälften brunnet"som nån här på forumet sa. För övrigt så har det gått smidigare än väntat.Främre delen på 535-89:s avgassystem inkl.kat passade direkt,växellådsbalk från e30 med e32 kuddar sitter i original fästen,dock lite längre bak. Nästa problem blir kylningen.Vet ej vilken kylare jag ska använda,nån som vet ett bra alternativ så är jag tacksam för hjälp. Vi hörs m30 i e30 | |
|
Jag använde en Vo*vo kylare till mitt liknande bygge, det funkade, men den var i minsta laget... Perfekt däremot med anslutningen för separat expantions kärl. ...kanske en E36 325 kylare, den funkar på samma sätt... |
|
|
jag kör också med vovlo kylare och el fläkt det funkar bra,har ett m5 grenrör till salu som passar till e30 m3johan |
|
|
Har ni fått plats med original fläktbladet eller har ni fått slopa det och endast använda elfläkt? Vilken bilmodell tog ni elfläkten från? Finns ju en massa och välja mellan,men det borde ju vara bäst med en med så stor diameter som möjligt.Vad har ni monterat för givare till påslaget av fläkten och vart har ni monterat den? m30 i e30 |
|
| Jag har använt mig av en Saab 9000 kylare. Den går att få dit utan några större bekymmer. Den är stor och har hyffsat stora anslutningar. Det funkar kanon att använda orginal expasionskärl till den kylaren. Det sitter termokontakt på 9000 kylaren som jag använder för att styra kylfläkten som jag har placerat framför kylaren (Mazdafläkt). | |
|
Ronnie79.Hur funkar det,håller den lagom temp även varma dagar?Jag menar,med termogivaren i kylaren så känner den ju kallare temp än den faktiska motortempen.Eller har jag fel? m30 i e30 |
|
| Det lär vara effektivare tempmätning med givare i kylaren än med bimetallhisorian som våra vänner envisas med att använda. Den kopplingen går ju på temperaturen den har dvs temperaturen på luften mellan kylare och motor... eller är jag ute och cyklar? | |
|
Bimetall givaren mäter väl vatten tempen, vad jag har förstått. Den sitter ju i termostathuset på både M20 och M30... Jag använde originalgivare med en M5 elfläkt på min. Länk Min bil, lite bilder jag lade upp när en kille här skulle bygga om hjulupphängningarna. |
|
|
Den killen med hjulupphängningarna var jag.Har inte kommit så långt än,men det blir 535 e34 bakvagn och så får jag se om det går att mockla dit skivor+ok från e34 på e30 framvagnen.Vore ju roligt med samma bultmönster i båda ändarna. m30 i e30 |
|
|
Om du fräser om "plattorna" i botten på e34 fjäderbenen, så kan du montera dom på e30 framvagnen... Men det e mycket jobb. |
|
|
Tror du det är möjligt att montera e34 ok,skivor och nav på e30 spindlarna? Kanske med hjälp av en distans som flyttar ut inre hjullagret osv. Nån som vet innerdiametern på innre lagret på e34 resp. e30? Har visserligen båda bilarna stånas så det är ju bara att ta av och jämföra,men någon kanske vet. m30 i e30 |
|
|
hva gjør dere for og få e34 bakvagn til og passe på e30 |
|
|
Kolla B1:s länk här över angående bakvagn. m30 i e30 |
|
|
m30 ie30 takk. har sporvidden forandret seg ? eventuelt hvir mye? men det sto inget om fram vagn. hvordan går denne på? |
|
| Det fungerar perfekt med givaren i kylaren. Kylfläkten startar när tempmätaren är nån millimeter över kylaren. Den går aldrig upp mer än så även om jag roar mig med att burna och göra en massa donuts(ursäkta stavning). Men det är ju bara när jag står stilla eller kör mycket långsamt som den behöver starta annars gör fartvinden jobbet. | |
|
Ronnie79.Vad menar du med:tempmätaren någon mm över kylaren? Det verkar som om det blir en 9000 kylare,var på skroten o mätte lite.Passade skapligt. m30 i e30 |
|
|
Oj! Skrev lite fel där... Tempmätaren är någon mm över mitten sträcket när kylfläklten startar, menar jag... Sorry! |
|
|
LYCKLIG IDAG!!! Kopplade ihop elsystemet,anslöt bränslet,ställde i batteriet. Kollade så att inget var glömt,satte mig i bilen o.vred om startnyckeln. Drog runt motorn några varv och oljetrycket var där. Satte på tändkabeln på tändspolen och gjorde en provstart-- --STARTADE DIREKT-- Fortsatte med att montera kylaren från SAAB 9000. Fick svetsa ett par nya fästen men sen passade den perfekt(tack för tipset Ronnie79)Sen for jag hem o.tog en öl.Vi hörs m30 i e30 |
|
| Om du vill ha bättre kylning så passar M535 E28 kylare rakt i med fästen å allt! dock med elfläkt! jag köpte en M3 e30 fläkt för ca 2000 ny på bmw passa oxo rakt i! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.