|
|
|
|---|---|
|
På besök i Oslo slutade drivingen helt plötsligt i en korsning. Ett vinande/skorrande från bakväxeln och en snurrande kardanstång avslöjade att det är i bakväxeln som är problemet. 3 timmars väntande på bärgarn och skjuts till BMW verkstad och där står den nu i väntan på diagnos. 525iT-95) Nån som vet vad byte av bakväxel kostar i Sverige? en beg klump vad kostar det? Överväger om jag skall bärga bilen hem till sverige, jag har inte hamnat i nåt billigt land när det gäller bilrepartioner, inget är billigt här alls. Har aldrig hört att bakväxeln kan haverera helt utan förvarning. Någon med erfaranheter på detta? | |
|
havererade min diffklump på min förra 525, dock så var det INTE utan förvarning, och inte utan provokation heller... :) jag fick tag på en jättefin som hade gått dryga 10 000 mil som jag fick betala 2000:- för, och är du lite kunnig själv så är det en väldigt enkel bil att skruva ner klumpen och att montera dit en ny. tog ca 45min arbetstid. men försök att ha nån som kan hjälpa dig så du inte får klumpen i skallen när du skruvar lös den.. :D Mvh Björn |
|
| Du måste kört den tom på olja? Klumpen alltså. Det är ganska vanligt att det läcker ut olja genom pluggarna bl.a. | |
|
Diagnosen ställd av Autozentrum (BMW) här i Oslo. Det är höger drivaxel som "har røket". Exakt vilken skadan på drivaxeln är kunde jag inte klämma ur dem, men bytas skall den. ca 5200 NOK (varav drivaxeln kostar 3700), ca 1000 kr dyrare än på BMW i Sverige, mest beroende på dubbelt så hög timpeng i Oslo. Ett ovanligt fel enligt BMW verkstaden i Karlstad, bakvagnen brukar alltid hålla. Skumt fel eftersom det kom helt utan förvarning. Som kuriosa kan nämnas att jag innan jag fått priset på rep kollade upp möjligheten att få bilen bärgad till Sverige för rep hemma. Norsk bärgare vill ha 8700 kr medan svensk bärgare på hemorten ville ha 3500 kr, det är sannerligen ett högkostnadsland här i väster. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.