AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.284

Vilken olja rekomenderar BMW til en S50 3.2?

Som rubriken säger.. har sökt, men inte hittat hva BMW själva rekomenderar i dagsläget.. Nån som vet?

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tror att BMW börjat att använda Castrol TWS 10w60 till s50, tidigare använde de Castrol SLX 0w30. Både dessa oljor funkar iaf hur bra som helst, SLX är dock en bättre vinterolja om du kör året runt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
häll INTE 0w30 i en M3a... den oljan klarar inte av värmen om du gasar på lite med bilen...

Castrol TWS eller Mobil1 5W50 skulle ja rekommndera!

/Jonas
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om du kör stenhårt hela tiden eller väldigt mkt på bana så är en olja med lite högre värmeviskositet att föredra. Men om du använder din bil mera som bruksbil och kanske drar ur den ngn gång ibland bara så funkar det nog minst lika bra med SLX:en. Kör du däremot stenhårt ofta lr väldigt mkt på bana så är kanske en olja med lite högre varmviskositet att föredra typ TWS:en.

Men att säga att man absolut inte ska hälla SLX i en m3:a tycker jag inte man kan göra, BMW själva använde denna olja till m3:orna fram till för ett år sedan så den kan ju knappast vara skadlig för motrn lr?

Själv använder jag Castrol TWS 10w60 lr Mobil 1 5w50 till m3:or, anledningen till detta är främst att jag kan få tag i dessa till bra priser.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nej, häll för allt i välden inte SLX 0w30 olja (som är helt världelös och kostar 170 kr/litern) i en M3:a!! Det har ju inte jag och alla andra M3-ägare gjort ända fram till -00 (och jag gör det fortfarande). Skämt och sido, jag har börjat inse att de flesta kör med TWS 10w60 nu och jag kommer att börja med det till nästa byte, men att säga att man absolut inte ska hälla SLX 0w30 är helfel, det är en utmärkt olja.
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Det finns en alternativ 10w60 olja från millers oil i England. Har snart kört ett byte med den i min m5 touring och jag är mkt nöjd med den.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
M5 Touring, det är värt att lägga några kronor extra för att hålla sig till den olja som rekommenderas av tillverkaren, framför allt med tanke på hur dyrt det kan bli i slutändan ifall alternativoljan medför ett ökat slitage på din M motor. Tyvärr märker man inte av efter ett eller två byten ifall den nya oljan har gjort sitt jobb lika bra som den olja som BMW anser att motorn skall ha.

Numera finns det en del som paralellimporterar Castrololjor och därigenom slipper man lägga upp de nära 200 kr litern som de tar i butiken för TWS.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Alpina B8

Millers har ett lab dit du kan skicka oljeprover för att undersöka hur oljan har fungerat i din motor. Men det är ju klart att vill man tro att man betalar för oljan när man köper castrol och inte för varunamnet så går det ju bra.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Håller med M5-touring..Millers 10/60 är inte nåt sämre än castrols....Kör också jag med den..funkar utmärkt...kör inte så hårt i o för sig....

///M3
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
M3:an jag hade var alltid körd på SLX och den har genomgått precis en sådan test/analys där man använder sig av oljan vid byte (jag tror bestämt man tar sista droppen till och med) och den visade sig alldeles utmärkt. Detta gjordes via Porsche Club Schweden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljeanalyser kan man göra via t ex Preem.

S50 behöver inte TWS, även om det iofs är en bra olja.

SLX är en 0W30-olja som nästan klarar klassningen 0W40.
Räcker säkerligen utmärkt för en frisk motor som inte piskas stenhårt på t ex bana, eller som uttryckligen skall ha en tjockare olja (högre varmviskositet).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Men om Millers olja nu är lika bra som Castrol, varför är den inte med på BMW´s lista över rekommenderade/godkända oljor? För BMW själva borde det ju vara skit samma vilket fabrikat av två likvärdiga oljor du häller i din bil, bara för dom att lägga upp även Millers på sina hyllor och börja tjäna pengar på försäljning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är oljebolagen som gör klassningarna av oljan efter BMW:s testspecifikationer.

Dessa tester är mycket dyra att genomföra och det är bara Castrol som har tyckt att det är lönt att göra klassningen av TWS (globalt sett är efterfrågan efter BMW:s Z8/E39 M5/E46 M3-klassade olja "en fis i rymden" för oljebolagens oljeförsäljning, så det tar "ett tag" innan testkostnaderna har betalat sig!).
Castrol anser t ex inte att det är lönt att även klassa in sin modernare RS 10W60-olja, trots att den troligen klarar klassningen utan problem....
Jag skulle kunna tänka mig att BMW-klassningen av oljan, kanske till och med är en ren nettoförlust för Castrol!

Mvh

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
RS och TWS är produkter för olika marknadssegment, har för mig att någon oljekunnig upplyste oss om det i en annan tråd.

Men jag förnekar inte att Millers inte skulle vara lika bra utan menar enbart på att det inte skiljer många kronor mellan oljorna och att man därför bör använda sig av den som BMW rekommenderar. Har för mig att jag läst att de som kör Millers betalar runt 90 kronor litern medan någon skrivit att de köper Castrol för 110-120 kr med andra ord det skiljer mindre än 200 kr för ett oljebyte. Tycker inte du att det är värt en tvåhundring att veta att din motor fått den olja den enl tillverkaren bör få?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall jämföra priser, bör du jämföra "listpriser" och inte "fixa-billigt-priser"!
Castrol TWS kostar närmare 200kr/litern.

Om BMW rekommenderar TWS (vilken endast rekommenderas/krävs till tidiga E39 M5, Z8 och E46 M3) bör man använda den oljan. Alla avsteg från rekommendationen är alltid en chansning!
Om man vet vad man gör kan den gå bra, vet man inte vad man gör kan det gå åt pipan...

RS 10W60 är en modernare olja (har ett nyare additivpaket) än TWS. RS 10W60 har även en högre API-klassning än TWS.
Så det är inte samma produkt!

Det har blivit lite "racingoljehysteri" i vissa kretsar. Det verkar som om många vill kunna säga att de minsann har en riktig "racingolja" i motorn och den kostar 200kr/litern....tuffast utanför korvkiosken! ;o))

De flesta som använder 10W60-olja hade troligen fått mindre slitage i motorn med en bra 0W40, eller en 5W40-olja!

Mvh

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Anledningen är att jag aldrig sett Millers i någon butik...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.