AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
704

Vipparmsbyte? - Hjälp snarast!

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Skulle behöva lite hjälpangående vipparmsbyte. Har nyss fått ihop motorn och då smäller vippan på insugssidan vid 6'e cyl. Har sett att det skall gå att byta den på plats och jag känner mig inte direkt sugen på att lyfta toppen. Ni som har gjort det hur har ni fått ut vipparmsaxeln? Sitter den låst med nått mer än brickan framme vid kammen och låsningarna till vipparmarna? Har lossat allt det men axeln vill ej rubba sig. Vågar inte ta i för mycket heller då aluminium lätt går sönder.. Mycket tacksam för alla tips och instruktioner så snabbt som möjligt.... Det är förresten en 86 2,3l motor M20....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Bytte min kamaxel på min tidigare bil. Då tog jag bort toppen, så de problem du har hade inte jag.
Om jag inte missminner mig fick jag "slå" ut vipparmsaxeln bakifrån.
Försök att ta tag i axeln (polygrip etc.) och vrid den fram och tilbaka till att börja med. Lägg en trasa etc. på axeln så den ej skadas.
Har du väl fått "rull" på axeln skall det sedan gå att slå på polygripen för att få ut axeln.

Har du AC på bilen ?. Kolla isåfall så axeln går fri från kondensorn (den kan ej demonteras utan att köldmediat måste tömmas och återfyllas).
Paap Reeder
Hej!
Såg inte vad Du hade för motor men på en M30 klämmer topplocksbultarna fast vippaxlarna så Du måste lossa bultarna.
Polygripmetoden är jag litet orolig för ty får Du engrad på axeln är det ett h-e att få den igenom alla hålen o toppen. Jag gjorde rent axeln med aceton och tog en bit naturgummi mellan en sk svetstång och axeln för att kunna vrida litet fram och tillbaka.
Jag smällde av tvåans avgas på grund av för stort spel (c a 0,5 mm).
Om det är avgassidan måste Du i en E 28 lyft motorn fram för att få ut axeln över kylarsargen.
MVH /// Paap Reeder
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Det är löst... Tyvärr måste jag lyfta toppen ändå då jag troligen har en liten ventilsallad på sexans cyl
:-(
Skapligt less på denna bil nu!!!!!

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jepp.... En ventiltallrik genom sexans kolv... Någon som vet om 320's kolvar går att köra med i en 323?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.