|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva lite hjälpangående vipparmsbyte. Har nyss fått ihop motorn och då smäller vippan på insugssidan vid 6'e cyl. Har sett att det skall gå att byta den på plats och jag känner mig inte direkt sugen på att lyfta toppen. Ni som har gjort det hur har ni fått ut vipparmsaxeln? Sitter den låst med nått mer än brickan framme vid kammen och låsningarna till vipparmarna? Har lossat allt det men axeln vill ej rubba sig. Vågar inte ta i för mycket heller då aluminium lätt går sönder.. Mycket tacksam för alla tips och instruktioner så snabbt som möjligt.... Det är förresten en 86 2,3l motor M20.... MVH David Öfverdahl-Forslöf | |
|
Jag bytade en vippa utan att lyfta toppen.. Det va ett helvete för att oljan hade brännt fast i vipparmstången... Jag brukade lite våld å olika rörtänger för att få ut den.. Vipparmsstången fick jag byta pga att det blev märken efter tängerna.. Vet att jag fick ut stången en bit genom att trycka på stången med en skruvmejsel, men den kom inte mer än några cm.. Vet inte om det finns nåt bättre sätt att få ut den.. Men jag lackade rätt duktigt på skiten å tog till våld vilket lyckades =) |
|
|
Ett tips är att lossa på excentrarna så att vipparmarna inte belastar vipparmsaxeln...det kanske t.o.m går att skjuta dom vid sidan av ventilfjädern om man tar dom en i taget...tipsnr2: i ändan på vipparmaxlarna sitter det en plugg med insex hål...kanske hjälper om man tar en insexnyckel och "skruvar" på axeln för att lättare på ut den... Lycka till. |
|
|
Den är lös nu. Går inte att vrida så alla vippor är lösa , utan det fick ligga tryck på en.. Det var ett djävla slit men ut kom den... Jag skruvade ur pluggen och tog en bult i lämplig storlek och drog dit. Då fick man ett bra ställe för huggmejseln och kopparsläggan he he..... Mitt tips till nån som ska göra detta är: Gör inte som jag gjorde först och ta en tång för att vrida runt den... Fick tillbringa timmar för att slipa bort graderna.. Utan om man skruvar i en bult istället för pluggen tror jag till och med att man kan knacka ut den hel... Men tack för alla tips.. Skönt att veta att det bara är att vålda lite ibland.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.