AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
630

330i

swelk
Hej!
Ska snart iväg och provköra en 330i -00 hos en kill i Sthlm och ville bara höra här inne om de är nått speciellt man ska kolla, känna eller lyssna efter..
Tacksam för alla svar.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Bilen är ju så gott som ny så det ska väl inte vara några problem. Kolla efter maskeringsränder i lacken vilket tyder på omlackering vilket i sin tur bör betyda krockskadad på en så ny bil.
Ska du provköra en 330......lyssna på motorn den e underbar!

Lycka till!
swelk
Att motorn är underbar de vet jag men det är inge spec som typ vxllåda eller nått annat som kan strula om den typ vart tok körd eller så. Finns de nått annat bra som kan avslöja borttrallade miltal som typ stenskott på huv och lyktglas eller onormalt skitigt motorrum.. bara att svara på.
Tekniska problem på nybilar e jag helt fel person att svara på.

Ring till servicekillarna på BMW och fråga vad som brukar strula med nybilarna.

swelk
Hmm finns de inga fler med tips av värde.. Synd..
Men Men blir nog bra..
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är lycklig ägare till en 330 Ci som nu rullat bortåt 2500 mil. Underbar bil, bli inte för förälskad bara... Att provköra bilen i tunnel med nedvevade sidorutor är kul men fungerar dåligt som konsumentupplysning.

Jag tror egentligen inte att det ska vara så mycket problem med en så ny bil, men titta noga på lack, karosslinje etc. för att avslöja om bilen varit krockad. Handeln med smällda bilar i Tyskland är omfattande och det går att dressa upp även en bil som krockat på Autobahn så att den ser fin ut på ytan.

Ta chassinumret och kontakta en aukt. BMW-verkstad som för ett par hundralappar kan ge information om miltal och service från Tyskland. Bilen är så pass ny att det är svårt att avslöja skruvning med blotta ögat. En annan idé är att låta en erfaren BMW-mek gå igenom bilen.

Framför allt - ta det lugnt! Det finns fler 330 på marknaden och med tanke på vad de kostar kan det vara lönsamt att undvika eventuella vrak.

Och lycka till - det är en fantastisk bil.

Kloka råd.

På E46an har det varit vissa problem med termostaten (tempmätaren är inte på mitten utan varierar och värmen är svag). Dessutom har vissa problem med imma på rutan (brukar vara en list vid framrutan som e glapp alternativt luftfiltret (lätt att byta).

Jag skulle nog ta kärran till en bra BMW handlare och be dem titta på kärran.

Sen kan du ju alltid "syna säljaren" om han verkar varit rädd om kärran, kört in den rätt, tvättat den rätt och så vidare.

Lycka till!

(330n i ett garage låter inte helt fel heller... ;) )

swelk
Tack alla ni för era tips. Ska nog inte bli några som helst problem på måndag då jag ska till sthlm och ta en sväng med den. Ska för övrigt göra ett m-test på den och får se om jag hinner ta de till en BMW mek..
Ett M-test ska nog räcka för att få reda på om bilen är i bra skick eller ej. Fast det är ju helt klart värt att kolla upp bilen med BMW i Tyskland!

/ pheur
Soton
Airbagsen har en förmåga att krångla speciellt den i framdörren.
Soton, vad är det för problem med airbagen och hur märker du av det?
Frittz
Jag kan bara instämma med föregående talare, det är en underbar bil... plockade ut min 330 förra veckan och jag har precis inget att klaga på ... Men snacket om airbags är intressant, inte minst ur en säkerhets aspekt !!!
Vad är problemet ??

Frittz
Berra
Hej!

Använd länken nedan för mer info om problem och annat som kan vara bra att veta innan du skall köpa en E46.
Har för övrigt en 325Ci och har kört den sen april utan problem. Fick dock ett brev hem att de ville kontrollera kylfläkten som verkar vara ett känt problembarn.

Länk

PS! Passar på att lyckönska dig till bilen i förskott, för det blir väl en ny?!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.