|
|
|
|---|---|
|
En liten fundering kring det här med motorolja: Blev av min ÅF rekommenderad att kolla oljan med jämna mellanrum och att, i det fall bilen förbrukat en del olja, fylla på någon liter. Fick också veta att jag bör använda helsyntetolja och gärna ur Castrols sortiment då detta är det märke BMW marknadsför. Det jag inte vet (och inte säljaren heller) är vilket viskositetstal den befintliga oljan har. Ponera att jag fyller i en liter helsyntetolja med ett annat viskositetstal än den olja som redan finns i tråget - kan detta på något sätt vara skadligt för motorn eller är det ett problem man kan bortse från? Tack på förhand /Ante | |
|
Det går att blanda olika viskositetsklasser. Om det är fabriksfyllning i din motor, är det Castrol SLX 0W30. Bäst är att försöka få så lika oljor som möjligt (kvalitetsmässigt), när man blandar dem. Det beror på att om man blandar en olja med en låg kvalitetsklassning (inte viskositetsklassning!) med en som har en hög kvalitetsklassning, kan additivpaketen i de olika oljorna hamna i lite obalans med varandra. Då kan oljans egenskaper försämras något eftersom additiven ofta är synergiska i rätt mängd. (det är inga dramatiska försämringar, men de kan inträffa när additivens komponenter kommer i obalans med varandra) Det innebär i klartext att man vid "top-up" bör använda: 1. Helst samma olja som är i motorn (det är helt "idiotsäkert"). 2. Använda olja som har samma API och ACEA-klassning som oljan i motorn har. (t ex API SL och ACEA A3). 3. Använda samma typ av olja (t ex helsyntetisk olja) som det är i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar så mycket för den välbehövda informationen Johan!! /Ante |
|
|
Johan B: Du är en fantasktisk tillgång för oss på forumet, tack för att du upplyser oss! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Oljekungen.... /Christofer |
|
|
Jag har en följd fråga då tjejen slog i helsyntet i motorn, fast att det var delsyntet från början. Det är det som händer när man tjatar på tjejen att hon måste kolla oljan. :-/ |
|
Aldric |
Bättre att hon fyller på dyr olja än ingen olja ;) "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" MvH Dennis |
|
Att slå på en finare olja än den som redan är i motorn är normalt sett inget problem! Bättre att slå på för bra olja än att slå på för dålig olja (eller ingen olja alls, som Aldric påtalar!). Speddy, så din tjej är mer mån om motorn i er bil, än vad du är då hon kostar på den dyrare olja.....? ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nja....när hon hade kollat oljan så insåg hon att det behövdes fylla på, så köpte hon den dyraste då hon inte vågade något annat. Vågade inte säga att hon kunde tagit en billigare :/ Så nu får man väll igenom att bilen måste ha "dyr" helsyntet i fortsättningen, nu med komentaren när man väl börjat "måste" man fortsätta... OBS: Detta var i pickupen av asiatiskt ursprung och allt för många hårda mil i sig... "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
Varför skylla på tjejen.... lika bra att erkänna att man klantat sig... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Jo.... ;) ...om det inte vore för 4liters dunken med olja bakom förarsätet...från föra oljebytet.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.