AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.358

Lambda, ryckigt och div.

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Hej!

Har några problem på bilen min...
Har sökt lite efter svar.. men får lite olika svar.

problem 1: Bil började gå dåligt för några dagar sedan, väldigt ryckigt, drar mer soppa. Gissning lambdan. drog ur kontakten och då gick den lite bättre, men ryckigt...
min fråga är, hur går bilen egentligen mer urkopplad lambda?

min sommar bil skall gå rätt normalt med urkopplad lambda, är det så men denna också?

En ny lambda kostar liksom 1600 spänn på BMW, vill inte byta i onödan.

problem 2: ibland när den är kall får man nöta mycket på starten för att få igång den. Några speciella tips? eller är det typ allt som bensinfilter, lmm, backventil osv osv som man får gå igenom?

Problem 3: Har en rostfläck precis mellan bakljuset och kofångaren, alltså på den lilla plåtremsan under bakljuset.
Hur får man bort den svarta kofångaren? Det verkar nästan som det liksom är två delar, alltså den svarta kofångaren och själva bakspoilern... eller har jag fel?

puhh nog om mina problem. =)

Mvh Johan
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Ingen som har nog idé ?

eller också tror att det kan vara lambdan?
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
2: Är väl något av ett standard fel på e30,vill jag minnas.
3: Kofångaren sitter under ifrån med 2 Insex skrivar storlek 10 tror jag det är. Dom 2 sitter ihop.

Min bil: Länk
/Daniel
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
3an är om du inte har något m paket eller så.

Min bil: Länk
/Daniel
TobbeBMW
Hade problem med lambdan på min, den gick bluddrigt och pendlade mycket på tomgång, lösningen var att koppla ur lambdan, då gick den bra, (nackdelen var att katalysatorn istället lämnade in sin avskedsansökan i protest mot detta)
Bytte lambda o ny går bilen bra igen, i vänan på en ny katalysator.
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
TobbeBMW: Hur lång tid körde du utan sonden då?
Jag har kört utan den i ca tre dagar nu.. =)
El
338
ElNiko
325iT-92
Lambdan mäter syrehalten i avgaserna och styrboxen bestämmer på så sätt vilken luft/bränsle blandning bilen ska ha. Lambdan skickar normalt värdet som en spänning som varierar med syrehalten, kopplar man ur denna borde styrboxen gå i nåt av bottningslägena, d.v.s endera mycket tunn eller mycket fet blandning. Om TobbeBMW:s kat pajade kan man anta att den ger mycket fet blandning, vilket leder till att oförbränt bränsle kommer ut i katten och "bränner" ut den. Jag skulle nog skaffa en ny lambda omgående.

Mvh Niklas
gr
1
greenhorse
BMW 535i -91
Lambdasonden ger ett värde på omkring 1 volt när den fungerar.(0.8-1.02v)Ju högre värde desto mindre bränsle får motorn.En trasig lambdasond ger inte ut någon spänning alls(0.0v)=en fet blandning.Kopplar man bort lambdasonden så ställer sig styrenheten i 0.8v.Alltså är det mycket bättre att koppla bort lambdasonden än att ha en trasig inkopplad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.