AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.480

Bilen går varm...

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
För 2-3 veckor sen så märkte jag att motorn gick lite lite för varm...pendlade lite över arbetstemp och + att jag fick inge värme under 2000rpm.Jag luftade kylsystemet,o de gick bra! Gick bra i nåra veckor tills idag. Fick lufta igen,med sämre resultat,,tempen pendlar på samma sätt igen,men nu är värmen alldeles utmärkt i bilen,även på full fläkt.
Vad ska jag göra...lufta verkar inte hjälpa,,har hört att toppen kan ha spruckit...de svaret vill jag hellst inte ha=)

m_johan
Kolla vattenpumpen, kolla så att det inte läcker vatten..Lr att det är isproppar osv... Du kan testa att vicka lite på pumpens fläkt så känner du ganska snart ifall den är trasig eller ej.. Det kan vara termostaten som är lite skum också... Tror ej att toppen har spruckit om du ej har kokat bilen..Lr rättare sagt..Den har inte gjort det ifall bilen inte har kokat.. Stäng av bilen direkt ifall värmen går över klockan 12.

BMW - Baader Meinhof Wagen
Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tack för väldans snabbt svar=)

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Har hört att någon BMW hade problem med att "skovel hjulet" i vatten pumpen kan lossna, pumpen verkar vara hel men den kan inte kyla ned motorn tillräckligt, den börjar att slira inuti
pumpen.

Vet ej om detta var på en E32 eller E34

########
# PAJALA #
########
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har kollat vattenpumpen...verkar vara hel o fin,men som "pajala" säger så kan de väl vara skovel hjulet i pumpen som pajjat. kylsystemet har jag luftat idag igen o de var tomt på luft. provade med motorn igång oxå. Kan de inte vara tempgivaren som visar som den vill? Ja menar,ibland ligger tempen under kl 12,ibland över!

Mvh
Marcus

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det sitter 2st temperaturgivare på termostathuset, en brun och en blå. Dessa kan vara paj. En av dem går till styrboxen och den andra går till temperaturmätaren i instrumentpanelen. Kommer dock inte ihåg vilken. Dessa kan du kontrollmäta med en voltmeter (2 stift.) Om dessa är hela tyder det ändå på luft i systemet. Tro mig, jag vet att M20 är så förbaskat svårluftade. För mig brukar luftfickan sätta sig i värmepaketet och är väldigt svår att få ur! Om du känner på samtliga kylarslangar, även de som går in i värmepaketet och de som går in i värmeventilerna så ska dessa vara hårda. Annars är det luft där. Vad gäller vattenpumpen så går i princip aldrig skovelhjulet sönder på M20, eftersom det är av materialet lättmetall. Däremot lagret kan gå sönder, men då tjuter pumpen och det glappar. Känns det inget glapp så är den OK. Min vattenpump bytte jag vid 23000 mil :-) Och den var fortfarande OK. Hör av dig om du funderar över något. Har en del egen erfarenhet om detta...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ska prova lufta igen=) Men kan du nåt bra knep,,de är nog 511:e gången jag luftar utan bra resultat!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tricket som är väldigt effektivt när luftfickorna sitter "långt in" i systemet är att fylla kylarvätska i expansionskärlet med tryck. Detta gör jag genom att ta en tratt med en lång slang på som jag pressar ner mot kylarlocket och fyller fullt i hela tratten med kylarvätska. På så sätt trycks vätskan in i motorn och in i värmepaketet. Då pressas luftfickan ut. Man bör också ställa bilen i uppförslut och vri på värme på fullt (fläkt behövs ej.) Knacka också på värmeventilerna med en gummihammare eller dylikt (de som sitter i motorrummet på förarsidan längst mot torpeden.) Luftningsskruven på expansionskärlet är den effektivaste luftnings punkten. Stäng genast av motorn då temp-mätaren börjar passera kl 12.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.