|
|
|
|---|---|
|
Vi bilagares rostskyddsregister sager foljande om E60: "BMW 520i Rosttestad: 2003 Rostgaranti: 6 Rostskydd: Nya 5-serien har huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast, precis som sparklådan. Innerskärmarna är av hårdplast med inlägg av filt som dämpar ljud men inte kommer i kontakt med plåtytor och därför inte utgör någon grogrund för rost. Skärmarna har fortfarande konventionell utformning med smutssamlande hylla på insidan. Stänklappar saknas. Framvagn och bakvagn är helt i aluminium. Baklucka och dörrar är bra limmade. Det finns skyddande vax inuti dörrarna. Däremot är hålrum och balkar sparsamt behandlade, sämre än på förra modellen. Skarvar är tätade med pvc. Undertill täcks all plåt av skyddande plastluckor som skruvats i chassiet. Plåten är endast grundlackad. Avgassystemet är av rostfritt stål och bränsletanken av plast. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har invändningar mot den sparsamma invändiga behandlingen av balkar, skärmkanternas utformning bak, avsaknad av stänklappar och att den nya tekniken att blanda plåt och aluminium är oprövad. Det kanske fungerar bra men innebär en uppenbar risk. " Verkar som BMW inte lart sig av sina problem med tidigare modeller. Har tankt extrabehandla min E60, vilket med utgangspunkt fran ovanstaende enligt mig kanns ratt sa motiverat. Vad sager ni andra, nybilskopare och begbilskopare, ar det vart att gora det eller ar det lika med att kasta pengarna i sjon??? //Örjan C | |
|
Ska du behålla bilen länge kan det ju aldrig skada att låta en firma komplettera rostskyddet. Jag skulle även värdera en rostskyddsbehandling om jag köper en begagnad bil, det tyder på att bilen är välvårdad på ett något djupare plan än att den endast är handtvättad, eller liknande som brukar stå i annonserna. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Man behöver inte läsa alla undersökningar som görs om hur rostskyddet är på en bil. Det räcker med att se att BMW inte går ifrån 6 års rostskydd utan sattanar kvar där medans andra bilmärken ökar sina garantier. Anledning till att de inte ger längre garanti? Tja. Lägg 2+2 och jag hoppas att ni förstår. | |
|
Lång garantitid är inte detsamma som bra rostskydd till exempel Nissan Maxima förlängdes rostgarantin till 12 år från 6år utan att rostskyddet förbättrades den fick en etta i betyg men visst är det synd att inte BMW ökar syn garantitid speciellt när bagageluckorna är så dåliga. Mvh Stephan |
|
|
Håller inte riktigt me dig Skygazer. Vad som är viktigare är hur garantin i praktiken fungerar. På bmw räcker det uppenbarligen med bubblor i lacken på tex bakluckorna på e39 turing. Andra bilmärken kräver genomrostning innan garantin gäller och hur kul är det att låta rosten gå så långt? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ser hellre att bilen ger fan i att rosta, än att jag har lång rostskyddsgaranti :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hade tänkt mig en fullständig Tuff Cote behandling vilket går på 7200:- Finns det några likvärdiga och mer prisvärda alternativ? //Örjan C |
|
mackan325 |
Nja, det är ju inte jättekul att börja borra upp hål i trösklarna på en helt ny bil. Eller finns det någon metod där man inte borrar för att injicera rostskyddsmedel?? |
|
oreo>>>Enda raka är att göra en "kompletterande rostskyddsbehandling" på t.ex tuff kote dinol, om du ska ha bilen länge och vill skydda bilen maximalt från rostmasken. Mvh Janne. |
|
|
En fråga.... I alla test läser man uttalanden av typ "Skärmar av aluminium som inte rostar, bra " Men när man utsätter aluminum för vägsalt så blir det ju rena samarin-bruset, det som går först på en BMW är ju t.ex kondensorn i aluminium som fräts upp på nolltid. Hur blir det så när mer och mer blir aluminium på bilen? Har själv en bil hemma med stora delar lättmetall men den är bara ute i soligt och torrt väder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.