AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.062

Serva själv eller lämmna in? (M5)

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag går och funderar på servicen som ska göras innan jag börjar använda bilen i vår. Ska jag serva den själ och endast lämmna in den på ventiljustering eller ska jagh låta bmw göra hela servicen? Det är den stora servicen som ska göras och den kostar ca: 8000:-.

Serviceboken är en bluff, dock korrekt ifylls sen den kom till sverige -00 då bilen har hunnit med en Stor och en lite service med förra ägaren. Detta är min första service med bilen och 8000:- är mycket pengar men kanske ett nödvändigt ont??

Byta alla vätskor är ju inte speciellt svårt då bilen redan nu står upppallad utan hjul och fronten riven. Men hur vet jag vad som ska göras på den stora servicen(??) bmw verkade inte speciellt upplysningssamma då jag undrade och ett papper där allt stod som ville göras gick dom inte med på. Och hur vet man hur mycket av alla vätskor som går åt? Dom vätskor som jag vet jag ska byta är vxl-låda, bakaxel olja, motorolja, bromsvätska.

Bilen är min ögonsten så bra omhändertagtande går före ekonomin men 8000:- är mycket pengar...

Vad ska jag göra??

Mvh Kim Sandén (snart med nylackad front)
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om serviceboken är en bluff som du skriver, ja då hade jag gjort servicen själv. Enda anledningen till att lämna in bilen på verkstad för service är enligt mig om man inte klarar av det själv lr om man vill hålla serviceboken komplett. Men då din servicebok alltså inte stämmer o du klarar av att göra servicen på ett riktigt sätt själv så varför inte göra den själv då?

Jag har gjort en insp II själv en gång, inte speciellt svårt alls om man har lista med alla punkter att gå efter, dock lämnade jag in för ventiljustering/kontroll, kostade 500:- då ingen ventil var i behov utav justering. Listan med servicepunkter fick jag på BMW i Gävle, tror den finns i serviceboken också.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
BMW är dyra, du borde få servicen billigare och i många fall minst lika bra om du hör med andra (kanske oauktoriserade) serviceverkstäder.

/Manray/
Servicen är inte svår att göra, och har du lika tur som jag att alla ventiler var inom normerna så är det ju extra skönt. Jag tror min service alla vätskor + filter kostade mig mellan 1500-2000:- ngn stans.
När bilen är såpass gammal skulle jag göra servicen själv, då vet du vad som blir gjort också. Vad som är viktigt är att spara kvittona till dina inköp för servicen. Det är lika mycket värt som en stämpel i boken anser jag.

Vad som skall göras finner du här:Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Bilen har gjort en stor service på BMW i solna och enligt min BMW handlare så var det viktigt att den var gjord en gång i sverige.

Man kan altså få lista på allt som ska göras vid servicen?

Tack för alla svar! mvh kim
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
som JN sa listan över moment för -Inspektion II- finns i
Instruktionsboken till bilen, har du ingen, köp en, på svenska,
den kostar max. Kr 150 och för en 'ögonsten' bör det inte vara
någon större investering, annars finns listen över arbetsmoment
för -Inspek. II- bei -TIS-CDn, så all som har en sådan kan printar ut en lista till dig om inte BMW vill göra det - BYT SAMTLIGA kil-/fläkträmmar + KÖP en -svensk- instruktionsbok,
= mycket rolig läsning !
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Det blir att serva själv!

kan man köpa alla delar på mekonomen eller måste man köpa dom på bmw?? Skillnaden i kvaliten borde inte vara stor, eller??

Vad ska jag ha för oljor??
I motorn ska jag ha: Castrol TWS Motorsport

Men vad ska jag ha i bakaxeln och vxl. lådan??

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Köp dessa oljor på BMW, så hjälper de dig med vad du skall ha.
Kostar inte så mycket då de inte rymmer speciellt mycket.

/Christofer
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Skulle dessutom tro att det blir billigare att köpa grejorna på bmw, du är ju dessutom BMWCS medlem och har alltså 10% rabatt hos många bmw åf.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
pratade precis med min Bmw handlare och jag hade visst 10% på reservdelar ;)... Hadde inte en aning om det för han står intte med på bmwcs lista.

Dom borde ju ha koll på hur mycket av varje sort jag ska ha ;)...

Tack för ALLA för den fina supporten!

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
BMW Kungen
Köp alla delarna av bmw, det är billigare än mekonomen.Så är det org. delar med kvitto från bmw och det ser bra ut när man sedan ska sälja bilen. Det ända som är mycket dyrare på bmw är bromsklossar, vet dock ej varför.

Mvh
/// Kungen
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
BMW Kungen:
Jag vet varför beläggen är dyrare på BMW än på Knepponomen.
Körde ner fyra belägg på 200mil för två sommrar sedan. Jag har ju en mekonomen verkstad själv så jag testade produkter från min egen leverantör och det misstaget gör jag aldrig om. BMW = BMW punktslut.
Jag talade till ochmed med sbs som säljer till Mn och nu har de kommit med textarbelägg. Dessa belägg är dyrare än original men håller doch samma kvalité.
M5
17
M5 Chrille
Bmw M5 (e34)3.8-92
Byt själv!!

M5 Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.