AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.444

Kablage cd-växlare, bitte hilfen

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
När jag bytte till 540:an var det ingen cd-växlare i den. Plockade ut min gamla innan byte och skulle peta i 540:an. Nu hittar jag dock inte motsvarande kablar till cd-växlaren, däremot är vaggan för cd-växlare monterad i skuffen. Hörde med BMW, dom skulle bara ha 5.500:- för att montera nytt kablage, what a joke!! De påstod att man behövde riva halva bilen för att dra sladdarna + att man även var tvungen att dra till multiratten. Någon som vet om sladdarna ska finnas där och i så fall var? Iom att vaggan finns där borde det vara ganska korkat att inte dra sladdarna... Om inte sladdarna finns där, vad göra? Bilen är fö utrustad med navi/tv om det kan vara till någon ledning.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stente, sladdarna finns inte där om int förberedelse för CDväxlare inte beställts från farbik. Jag fick priset 4500kr för dragning av nya kablar till en E46 320i. Med tanke på att en BMW verkstad debiterar 900 kr i timmen för icke tidsbestämda jobb så kanske det kan stämma. JAg tyckte det lät dyrt och bad dem förklara vad som gjordes och det stämde.... Vaggan finns där på alla bilar vad jag har fattat. I 5500 ingår väl också ny klädsel på v sida? Kanske folke, Ingo eller besmassanuffror här på forumet som kopplat en del själv kan hjälpa dig?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
St
1.089
Stente
Tack Asken, även om svaret inte var precis vad jag ville höra...
Någon som har gjort jobbet och vet hur man kopplar, alternativt någon som vet någon i Malmöområdet som gör det till en billigare peng (och garanterat bättre jobb) än Förorena Bilen.
Känns liiite sunkigt att betala lika mycket för sladdragning som för en ny växlare....
Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
låter som om du skulle byta bilmärke....till nåt som passar din plånbok
Va? jag hoppas att jag missförstod dig NeoM4, men det där inlägget hjälper ju knappast Stente att få några kablar dragna... Snarare är det såna inlägg som får diverse trådar på den här siten att balla ur. Tråkigt. :-/

/Micke
Vad kostar kablaget löst?

Att pilla bort en motorväg med paneler för att lägga in en kabel är väll ungefär vad en hempulare törs ge sig på i en modern BMW.

Och det lär löna sig!

Mulle
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Jag monterade cd-växlare i min förra E38 och då var det en mycket utförlig monteringsanvisning med, det var snart gjort att dra kabeln i och med den, men som sagt det var en E38..

M-Maker
St
1.089
Stente
Neo, du måste vara i stil med killen jag såg på baren häromveckan som eldade upp en 500-lapp för att impa på en spånig bimbo....SMARTA GRABBAR...

M-Maker och Micke, det är väl enda lösningen, vet ni om det även ingick instruktioner för koppling till multiratten?
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
#stente, jag har ingen tändare men som tur är så är "kvinnan över mitt liv" ingen Bimbo heller, skämt åtsido, på E38:an så styr man cd:ns spårval med samma knappar som kanalsökningen till radion så det fungerade utan modifikation, den enda kabeln från bagaget var en grov kabel "typ din-kontakt" till BMW;s buiness-stereon som jag hade. På radio-displayen syns även fönstret för CD när den blir inkopplad, hoppas att det kan ge nån ledtråd.

M-Maker
St
1.089
Stente
M-Maker, tack för infon. Då betyder det alltså att man inte behöver in och pilla på ratten vilket ju var skönt (samma på E39 som E38). Står det i monteringsanvisningen även vilken väg man ska dra den?
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Ja, det stod tex att man skulle dra kabeln under mattan under förarstolen men jag drog den på sidan för att slippa demontera stolen, ska kolla efter anvisningen så kan jag kanske maila den.

M-Maker
St
1.089
Stente
M-maker, superschysst om du kan göra det. Känns som man vill kolla den innan man köper kabeln...om det är lättare att faxa, maila mig.
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Stente, You got mail

M-Maker
Tedde
Neo, din fjant, varför ylar om du plånbok när du åker snik-touring?

//528iT. e39.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
När jag köpte min E39 så förhandlade jag till montering av cd växlare i priset, när jag fick tillbaks bilen från verkstan upptäckte jag att BMW:s orginal cd-växlare är exakt samma som ALPINE´s jag har en likadan i min andra bil (en ford). Så jag skulle tro att du kan köpa både kablage och växlare hos någon alpine återförsäljare för mkt bättre pris. Jag gav bara ca 4000kr för ett komplett växlar paket när jag köpte det. Fast då står det ju inte bmw på den, men det är den enda skillnaden och det kanske inte gör något när den ändå inte syns !

När du älskar att köra !!!
Grusse
Är det någon som har eftermonterat kablaget i en E39 sedan -97 med Business RDS stereo, som kan svara på om det är väldigt mycket jobb? Ska kablarna gå från stereon bak till växlaren?
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
Tjena,
Tänkte bara uppdatera er när det gäller priset att installera kablage och cd växlare (arbete och teknik). Jag bad BMW om prisuppgift för min E46 2001 som har navi, men moms kostar det 8300:-

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.