AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
861

Hur stark kan M30 3,5 bli?

Bengt-Magnus W
Jag har haft en orginal 535 med 211 hk och 305 Nm. Med chip luftfilter och sportsystem går det rätt billigt att få upp den till ca 235 hk och 350-360 Nm.

Men hur stark kan den bli utan kompressor? Alpina tar väl ut en 265 hk.
Är det nån som känner till nån uppskrämd 535:a?
(och då menar jag uppmätta HK, inte "troligen 600 hk")

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
Hello Nasty
Jag håller på o bygger en M30 motor....

Men du kommer inte upp i 235hk 350-360Nm med chip filter och extraktor +sportsystem, lägg till portning o en 284graders Dr S kam så har du runt 250-260hk 350-360Nm!

Motorn jag håller på med ska lämna minst 300hk och 400Nm detta utan seperata spjällhus..

Men då är blocket org. allt arbete läggs ner på toppen dvs. nya kanaler mm. kammen blir extremt vass nytt insug, jag vill inte berätta för mycket.

Men i sugmotorutförande så ska det gå att plocka 350hk+

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Bengt-Magnus W
Hello nasty, det låter verkligen intressant =)
Jag antar att du inte borrar eller strokar spisen då.
Men nya kolvar då?
Annars tycker jag det är rätt prisvärt. Dock vet jag inte hur mycket det går att borra i den...3,8?

De hk/Nm uppgifterna jag uppgav kommer från TS-motor. Länk
Med unichip + det andra brukar de få ca 10% effekt och ca 20% Nm efter optimering på rullande landsväg. Detta bla pga att det är rätt bra flöde i bmw-toppen original.(jämfört med medelbilen)

hmm, detta var nog ett ämne för ett annat forum....
SWITCHING TO TRIMNING

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
Hello Nasty
Som jag skrev innan allt det behövs för att få ut så mycket som du skriver, vet om en som ställde in bilen på TS motor som har gjort det jag tidigare nämnde.

Blocket är helt org. på min bil, tänker inte byta kolvar heller.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Min motor är helt iordninggjord. borrad 1mm, std öd kolvar, sportportad topp, 290graders kam, extraktor, mappad av turbocenter.

Den lämnar, 262Hk och 366Nm. men det finns som sagt mycket mer att hämta.

///Mvh Johan
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har sett en 3,5 liters motor som har 300hk. Den sitter i en 735i E32, men det är ju exakt samma motor som 535:an. Jag vet inte hur de fick ut så mycket hästkrafter, vet bara att den var AC-Schnitzer trimmad.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.