|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag läste i Garretts katalog att det finns två! varianter av Garretts GT serie. Den ena heter GT och den andra heter också GT men med tillägget "R" efter. Det är tydligen denna "R" (Rolling) serien som är kullagrad... Vilken variant är den vanligaste i moderna personbilar? Jag snokar efter två kullagrade GT20-25 till mitt dubbelturboprojekt så... Var hittar man dem, till ett bra pris? Finns det ngn som vet? Mvh. B | |
| gtbb= ball bearing, kullagrad... Dyrt... | |
|
Hepp............... Vad ska du bygga för motor då???? Dual GT steel ball bearing center section Garret GT25 Kanske kan få hem dem för kring 12 500:- Med lite flyt lite billigare... //Jesper |
|
|
Hmm, hur mycket effekt ska du ha??? Ser att det finns olika aggregat med samma beteckning..... Eller liknande beteckning iaf... Ska du ha intergrerad WG?? Ett aggregat till knappt 300hk kostar väl kanske lite mindre... //Jesper |
|
|
Garett GTBB suger bara så ni vet. Dåligare respons får du leta efter |
|
|
*Jesper_w* -Känner igen namnet - Har inte du byggt dubbel? Effekten ska landa på 400+ Respons är viktigt. Har en M50b25 utan vanos. 5vxl ZF-M3 låda. Kommer att satsa på Sachs förstärkta tryckplatta för M3 som pallar 520 Nm med originallamell. S50 svänghjul står också på önskelistan nu innan jag skruvar dit lådan. Jag har snöat in lite på Garretts GT serie för responsens och teknikens skull. Hittade GT20 på bildelsbasen men jag har inte räknat på vad de kan ge än. Smartast kanske vore att köpa 2 TD04-xxT för en bråkdel av pengarna men jag har tid att fundera på det ett tag till. När det gäller WG så vill jag ha ngn form av laddtrycksstyrning från kupèn. Tänkte att om man bygger med integrerad WG till att börja med så kan man ju bygga ut systemet senare med en laddtrycksstyrning och extern WG. Ok, thats it... Vad har du fått för erfarenheter av ditt projekt då? Mvh. B |
|
|
Hoppsan! *Bmw-Andreas* Det är just sådana åsikter som är bra att höra... Så du säger Mitsubishi då? Mvh.B |
|
|
Maila mig så kan jag berätta lite mer bmwandreas@telia.com |
|
Lotus Samuel |
Kan du inte berätta det här? Vi andra vill också veta varför GTBB suger. (det är klart att alla turbo suger ju i ena änden) |
|
Hmm, det är lite besvärligt att bygga kan man väl lugnt påstå... Men ska du inte ha mer än 400hk kan jag väl kanske fixa tror jag iaf två st Mitsu 13T aggregat ett beggat och ett nytt för kring 3-3500:- för bägge......... Skulle inte satsa på något "värre" för den effekten... Om du inte ska ha ETT aggregat såklart... Tja, gjorde installation på en E36:a men vet inte hur bilen går... Min egen M30 med två 16T aggregat var det mycket bra respons i... Men bäst respons hade jag i min E21 323 med org k-jet och ett 15T aggregat....... GRYM respons.... Så jag tror att ett KKK24 eller ett 19T aggregat inte ger dig sämre respons än vad två mindre gör. //Jesper |
|
|
F**k!!!!! Nu blir jag tveksam igen ju... Vad uppfattade du som besvärligast med en dubbel installation? Glöm utrymmesproblemen... Mvh. B |
|
|
Det blir dubbelt av allt, tryckrör, tillopps rör, avgasrör , olja in, olja ut, det är besvärligt... Avgassystemet blir inte kul.. Som tur är har jag en kompis på Feritta som kunde åta sig det så det blev LITE billigare...... Men inte mycket... Dessutom tror jag du får bättre respons med ett typ Garret T25 än två typ mindre snurror... //Jesper |
|
|
Alla som har kört med GTBB snurror har haft jävligt dålig respons! Dom funkar bättre utan bb. Jag kan ta hem GT aggregat från USA som inte är BB |
|
Lotus Samuel |
Är inte GT aggregat utan BB lastbilsaggregaten? Eller är det ytterligare en GT serie? |
|
Ok... Så det bästa och billigaste alternativet till en biturbo är då alltså Mitsubishi TD04xxT om jag fattat det hela rätt... Ngn som vet var man kan hitta data eller produktkatalog över Mitsubishi aggregaten? *Jesper_w* Du hjälpte en kille med en dubbelturboinst.? Finns han här på forumet? Vore intressant att snacka med ngn mer som har verklig erfarenhet av detta... Mvh. B |
|
|
Nu prata jag om GT serien för bil, inte den som finns i Sverige på lastbilar! GT32 som klarar 500hk till och med GT42 som klarar 1000hk kan jag få hem, det är små smidiga aggregat som väger under 10kg.. |
|
|
Jag måste säga att jag tvivlar inte en sekund på försämrad respons med ett kullagrat GT aggregat.... Jag fattar knappt hur det skulle bli bättre med kullagrat då ett hydrostatlager har väldigt liten friktion. Möjligen skulle ett kullagrat vara bättre med rätt mängd och rätt kvalité på oljan.... Jag har svårt att se det annars. Kan också få hem diverse olika aggregat....... Jag antar att Andreas 19T aggregat är sålt..... Annars kunde du med fördel köpt det... Hmm, KKK24 S60R tror jag också skulle generera bra respons... Fast du ska betänka att iaf med Mitsu aggregaten så kommer du att få ut effekten som aggregatet kan leverera.... MEN troligtvis på ett lägre varvtal säg 5500 varv kanske på din motor... Efter det kommer det bli en märkbar avmattning då avgasmottrycket blir väldigt högt... Det är baksidan av att nyttja små aggregat......Jag har iaf upplevt detta på båda mina bilar... Har även mätt avgasmottrycket på den ena... Även då man kör utan tryckrör kopplade når man höga mottryck... Jag hade vid 1,3bar på 633:an ca 2,6 bar i mottryck... Anläggning och tuning blir lite känsligare då... Mycket mottryck=mycket värme=större risk för spikningar=stora pumpförluster=försämrad varvvillighet..... Men det gynnar responsen.... Jag tror faktiskt mer på ETT aggregat för din del, ska du bara ha bra respons och är beredd att "offra" lite på slutet så kör med ett Mitsu eller KKK aggregat... För det är JÄKLIGT skoj med "DIREKT respons".... Det var det i min 323:a laddtrycksmätaren formligen exploderade till 0,9bar vid gaspådrag nästan hur man än körde.. Bilen upplevdes att ha mer effekt än vad det troligen var... Kanske var 250- MAX 300hk... Alla som kört eller åkt med sa MINST 300hk... Men det tror jag inte på.. //Jesper |
|
|
Här finns en del att kika på: Länk MVH JT |
|
|
BB aggregaten är snabba upp till ca 0,3 i ladd,sen blir de tryck på kulorna som gör att dom snurrar segt. Vet skitmånga som provat,även firmor. Laddtrycket byggs upp segt som fan,de smäller inte till som en vanlig turbo. Dom i USA har gått över från BB till 360 race lager pga att de är bättre 19t har jag kvar liggandes |
|
|
ett bevis på det finns i senaste bilsport. kolla på den guld färgade Cossien. Han får inge laddtryck innan 5000 varv med en liten GT3035BB. Fredrik med cossien i Västerås har 2,4kg innan 4000 varv men mycket större turbo |
|
|
Så köp då Andreas 19T................ Jag antar att tillgången på dessa är dålig även för Andreas.... Så passa på medans det finns en att tillgå.. Responsen påverkas av flera faktorer....... Men tja, just kullagrat med fel oljeflöden, kanske fel typ av lager osv, lite tveksam är jag allt. Jag jobbar en del med lager, har gått en del kurser och har därför fått en liten inblick i vad som händer, sker och hur det funkar. Som jag fatta det är en av de stora fördelarna med att ha BB att man kan snäva till alla toleranser och passningar. Få turbon "tätare" och vinna mycket där... Men tittar man på BB aggregat har jag inte sett ett enda som ser "tightare" ut än ett STD aggregat. Och då har man ju inte nyttjat en stor del av vinstpotentialen. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.