AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
819

95 eller 98 oktan till 330...

P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Har provat bägge och jag känner ingen skillnad, är det för lite effekt i 330 för att detta ska märkas. Hade tidigare M3 och där tycker jag att det fanns skillnad.
Lika bra att köra på 95 Då eller?
Jag matar min bara med 98 oktan. Varför snåla på det? Det är ju ingen kostnad i sammanhanget :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Helt riktigt, några ören hit eller dit spelar ingen roll, men det är bara grejen, varför säljs 98 om det ända inte är någon skillnad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I teorin (och laboratoriemiljö) ger alltid högre oktantal bättre förbränning i moderna motorer som kan ställa om tändningen efter knackningarna. Detta resulterar i högre effekt och/eller lägre förbrukning.

I verkligheten är olika motorer olika känsliga. Generellt brukar högkompressions och högtrimmade motorer vara känsligare för för lågt oktantal.

På min motor har jag märkt att den går lite mjukare (jämnare kraftflöde) och drar något mindre med 98 oktan. Om det ger mer effekt, är det så marginellt att jag inte känner det.
Men jag tankar ändå alltid 98 oktan då det rent tekniskt inte är någon nackdel i alla fall (några ören dyrare iofs).

Om du har testat och inte känner någon fördel med 98 oktan, finns det ju inte någon direkt anledning till att köpa den dyrare bensinen!
Men gör några jämförelsetester avseende förbrukningen, det kanske lönar sig att köpa den dyrare bensinen då motorn drar mindre bensin...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Morotmässigt, kan 98 oktan vara bättre då, jag tänker slitage o.s.v. Eller är det ingen skillnad i det avseendet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då motorn har knacksensorer ställer motorn om sig till 95oktan. Så det är ingen skillnad i slitage!

Däremot kan du i vissa länder köpa 91-oktanig bensin och den kan orsaka skador i motorn då den inte är optimerad för att kunna ställa om sig "så långt" som ner till 91-oktan. Då kan bensinen självantända pga värme/tryck (spika).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
P-
18
P-1
330Ci M-sport -02
Kanonbra! Tack för informationen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.