AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.521

Kan man bli av med kortet utomlands?

ar
8
arven
118i -05
Hej,
Va ute och körde lite autobahn inatt men när jag korsade gränsen över till Luxemburg visade sig att farbror blå där inte hade samma överseende med hastigheten. Tydligen klockade de mig för 130 på en 70 sträcka. När jag frågade vad de använde för mätutrustning och vägrade skriva på blev jag hotad med att tillbringa natten i närmsta cell...Tydligen skall fallet gå vidare till rättegång och jag är därför nu lite orolig för att bli av med mitt körkort. Frågan är om myndigheterna här nere kan dra ett svenskt kort?? Någon som har erfarenhet?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är jag helt säker på. här hemma görs ju det. Utlänks förare som gjort sig skyldig till trafikbrott och kortet omhändertas blir av med behörigheten i Sverige. Brotten bedöms nog lika mellan Tyskland och Sverige, dock betydligt högre böter i Tyskland.

Ta kontakt med Vägverket/Länstyrelsen och hör med dem, de vet säkert.

Vänligen Tommy

NoFear
Har åkt dit två gånger utomlands. En gång i Tyskland 168 på 110 väg och en gång i finland 125 på 80 väg. Båda gångerna var det disskussion om att dra in mitt körkort, men efter lite argumentation så blev det bara böter.

Tydligen tyckte polisen att det var väldigt omständigt att dra in ett utl körkort, och orkade inte ta tag i det...............
När Gumball3000 kördes genom Sverige var ju polisen tvungna att lämna tillbaka de utländska förarnas körkort vid gränsen. Det resulterade i att de "bara" skrev ut böter istället. Vad kommer detta sig?

Möjligt att det är andra regler nu inom EU, men annars tror jag det blir svårt att bli av med ett körkort utfärdat i ett annat land.

Saftiga böter kan det bli iallfall..
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Så det kan bli svårt för mig å bli av med ett norskt körkort, även om bilen är svensk reg? Inte att jag skall försöka ;)
Eivind...det stämmer =)
Aldric
Eivind, ligger du i tillräckligt ska du nog klara det också .. ;)

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"

MvH
Dennis
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Jo, det skall nog gå :) Forsökt många gånger, men dom värkar vägra stanna mig *ler*
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Visst är det sjukt att gumball fick genomföras , att tillrättavisa societeten gick tydligen inte så bra då viljan saknades men att straffa svenson som kör 110 på 90 väg går tydligen aldeles utmärkt , 100% patetiskt och löjjeväckande.

Hade snutarna haft lite stake hade de satt in helikopter och spikmattor
alternativt stoppat och konfiskerat bilarna vid gränsen eller vid första kontakt då de kunde hävdat att de var på väg att genomföra ett brott , anstiftan tror jag att det kallas.
Klart att några av snubbarna i Gumball3000 fick sina kk indragna när de var på väg genom Sverige. Man ser det klart och tydligt i filmen som Jackass gjorde när en engelsmann får sitt körkort indraget av en svensk motorcykelpolis nära Öresundsbron. Resten av resan fick han tydligen tillbringa i baksätet.

/D
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Alltid något , endock klent tilltaget angagemang från snutarna.

Särskilt som de inte tål att bli omkörda och numera dömmer folk för att ha kört i 113 kmh på motorväg , det måste vara ett tecken på att snuten fått storhetsvansinne eller är olämplig som polis.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Åkte fast 2ggr på en dag. Första gången så körde jag i Frankrike och höll ca 150 på 70 sträcka. 2 filig spikrak motorväg. Dom hade sängt hastigheten och satt 5 koner vid vägkanten. (påhittat vägbygge) och stod där med kamera och fotade. Andra gången var det på autobahn. Höll ca 160 bland kurvorna i bergen och blev omkörd av en merca som höll betydligt högre hastighet och verkade kunna böjarna så jag hängde på. Men efter en böj var han borta och jag sänkte till 150 och det blev 100väg. Det blinkade till 2 gånger i buskarna som delar körbanorna på autobahn och 2 sekunder senare så dyker plötsligt mercan upp framför mig och gasar iväg. Han kunde visst vägen ganska bra =)

Detta var i somras och har inte hört nåt från vare sig Frankrike eller Tyskland. Frågade Polisen i somras om dom visste nåt om hur det funkar men dom hade inte en susning, men dom sade att ett samarbete mellan EU-länderna är på g och skulle införas snart.

// Martin 325mil på 27 timmar inkl. tankstopp.

Schnelle fart, Härliche fart.
socialdistortion: Är osäker, man har för mig att vid Gumball så kunde inte poliserna dra in körkortet då de var på väg att lämna landet inom 48h...läste om någon sådan märklig regel så förarna fick i princip ut sina körkort vid öresundsbron igen. Däremot gick det att bötfälla dem. Tokigt kan tyckas...

Om nu hr "Wadel" ifrågasätter polisens beteende vid Gumball så kan jag meddela att majoriteten av bilarna som klockades och bötfälldes var i hastighetsintervallet 130-150 km/h, även om diverse överdrivna kvällspost historier säger andra saker.
Alla som kört sträckan Stockholm-Malmö någongång vet att dessa hastigheter är vardagsmat även hos många svenssons.
Dina ideer om beslagtagning samt spikmattor för fartglada kanske du tycker även skall tillämpas på alla svenssons som kör rejält för fort i andra länder??
Denna tråd ger ju dessutom flera konkreta exemplen på att sådant faktiskt förekommer.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Eivind: Du ska nog helst inte försöka så länge till, om jag inte missminner mig så har de nordiska länderna en multilateral överenskommelse, så mister du det i Sverige förlorar du det även i Norge...

Mvh Elvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.