AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
815

740 iAL - En riktig tråkbil?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag har länge varit sugen på en 740, så igår begav jag mig till en handlare jag har haft lite kontakt med för att provköra ett välutrustat exemplar. Bilen såg schysst ut, hade en lite buckla, men inget allvarligt och verkade vara välservad och underhållen. Allt såg reko ut och jag skulle få ett halvhyffsat inbyte på min nuvarande bil. Det enda som återstod var en ordentlig provkörning....

Vart jag förvånad? Om! Jag har alltid trott att BMW's E38 serie är körglada bilar, stora javisst, men ändå med körglädjen kvar. Det var ju som att åka minibuss... accelerationssuget från V8:an kändes knappt och i rondellerna kändes bilen mer som än länsbuss än en BMW -96:a. Vad säger ni som har 740 idag? Är jag helt rubbad eller var det något konstigt med bilen jag körde? Efter provkörningen så är jag nog än mer säker på att jag ska lägga mina pengar på att snygga till och underhålla mina E23:or istället, det är också stora bilar, men vilken körglädje jämfört med denna E38 pråm!! Där kan vi snacka om accelerationssug, kurvtagningsförmåga och känsla...

Men som sagt, jag kan ju vara helt fel ute också! Vad säger ni? Är 740:n så tråkig som jag beskriver den (hoppas inte)?! Det här var ju ändå 4,4l motorn....

ps. bilen finnspå Länk
Hej!
Rubbad tror jag inte att du är men bilen du körde va ju faktiskt en 740iAL alltså en lång variant...
Mitt råd är att du far å provkör en vanlig/kort 740 iA
jag har själv en å den rör på sig...
Jag kan bara säga att det är skilnad på dom...
Lycka till Mvh Peter...

TIGER!!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan bara hålla med föregående talare... iL:en blir som en buss... HAr mer än 10.000 mil med en E38 740-95 och roligare bil i den storleksklassen får man leta efter. bussen går något sådär med V12:an.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Låter som Tiptronic-lådan stått i "Snik-läge", dvs D, under provkörningsturen. Har den sedan fis-körts tidigare kommer den adaptiva lådan att ha "lärt" sig att använda det allra degigaste av de fyra underprogrammen under "D". Detta med följd att varje gång motorn börjar vakna till så växlar lådan upp. "Limousinestil"=trist bakom ratten.

Lådan skall tveklöst stå i läge "S" (S för sprutt!) för fullt underhållningsvärde från V8:an! I detta läge är det kanske inte så roligt att sitta i baksätet och försöka dricka drinkar längre men desto roligare fram...

Mvh Björn

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hmmm... jag börjar inse nu att jag nog borde ha inventerat lådan ordentligt, det är inte omöjligt att jag körde på något snikläge... det i kombination med de extra cm och kg som il:en har kan nog ha gjort sitt till...

Återstår alltså att försöka hitta en vanlig, kanske manuell, bil. Är alla manuella 6 vxl, och hur är den lådan? Är det förresten så stor skillnad på 4,0 och 4,4 burkarna?
sebbe_bmw
Har kört 740iA 96 i två år och det är inte nån tråkbil... som sagt L är ju lite längre och lite jobbig men den vanlia är utmärkt.... 6.8 till hundra är ju inte dåligt för en sån stor bil
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om detvar 96 eller senare hade bilen 4.4l motorn som är rappare på låg och mellanvarv. Samt även steptronic och borde vart adaptiv, då sköter låda själv om sportväxlingarna. Såklart i S läge blir det ännu lite kvickare. Manuell låda i kombination emd 8 cyl går fetbort enligt min smak, det blir mycket jämnare gång med den fina 5växlade automatlåda. 4.0l fanns 94/95 och drar i och för sig lite mindre bränsle(ca 1 dl/mil) men 4.4 är en mer kultiverad maskin. Hoppas du hittar någon kul vagn. Finns mycket importlik vad jag sett ute bland handlarna, så kolla bilen noga.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
E23
BMW 740 -96

0 - 100 = 7,1 sek
PatrikSkoog
Hallå quixotic2,

Du är välkommen att prova detta exemplar, den är ingen "länsbuss" *ler*

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.