AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
457

Krocksäker V50?

El
338
ElNiko
325iT-92
Läste följande på aftonbladet bil förut:

"Krocksäkerheten ska vara lika hög som i de stora bilarna. Inte jämförelsevis lika hög, utan rent objektivt lika hög.
I en frontalkrock mellan en stor tung V70 och en liten V50 ska ingen klara sig i den stora bilen på den lilla bilens bekostnad. Det är unikt och visar att Volvo fortsätter att leda utvecklingen av allt säkrare bilar."

Det lustiga i texten är: "I en frontalkrock mellan en stor tung V70 och en liten V50...". En V50 2,5T awd väger endast 1650 kilo... Vet inte vad en V70 väger men det kan ju knappast vara nån betydande skillnad, så jag vet inte om jag tycker att det är nån prestation direkt... ...eller?

/Niklas
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
En V70 väger 1650-1700 kg
Väger verkligen en V50 AWD 1650 kg? En S40 T5 väger ju enl. samma tidning 1433 kg
Jag skulle inte tro att 4-hjulsdrift och kombiskåp adderar drygt 200 kg.

El
338
ElNiko
325iT-92
Nej, det låter ju lite mycket för en "liten" bil.. Men det är vad aftonbladet uppger.. Å andra sidan uppger de att det tar 6,8s för en S40T5 att nå 100km/h, och 7,3 för en V50T5awd, så det kan nog stämma... Men en bil som väger 1650Kg är ju inte på något sätt liten, oavsett hur små yttermått den har..

/Niklas
Om V70in är tyngre vilket jag tycker man kan anta, så är det bara att gratulera Volvo till att som första biltillverkare ha satt naturlagarna ur spel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.