|
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat runt lite på alla inläggen om E39s problem med deras stereo. Mitt problem är att när man startar bilen så ställer sig stereon på väldigt högvolym.. I vilken del sitter felet?? I MID eller kassettdelen under luckan?? Jag har ju märkt att det finns olika typer av delar till stereon. I min MID sitter det en del för telefonen oxå. Och i kassettdelen under luckan finns det reglage till justering utav ljudet. Alltså.. Vilken del ska jag byta?? Är tacksam för all hjälp jag kan få.. Det är ju lite skillnad på att spendera över 5000 för allt eller bara 2-3000 för en ny kassettdel eller cdpelare. Mvh Jonas 523IA-96 | |
stefannorr |
Du får ställa in ljudet så att de står ett snäpp under mitten så ska de lösa sig,minns inte om de va bas diskant eller va de heter..men prova på sök o stereo |
|
Det har jag gjort med fader o balansen men med volymen går det inte att göra så med... Men var sitter felet?? Man vill ju inte ha det så.. Jag har läst ALLA inlägg med stereoproblem men de berättar ju inte vad det är som är sönder. Mid eller kassettdelen??? |
|
|
Själva stereon är det som sitter under luckan, radio, förstärkare med kasett eller CD. MID används för en mängd utrustning, stereon bl.a och till/från och volym råkar iofs sitta där men det är inget i övrigt i denna som påverkar stereon. Det är alltså stereon under luckan som byts vid ditt fel, tyvärr går det inte att få tag på delar och servicemanual till den (i Sverige iaf), annars hade det nog gått att laga felet. Problemet är vanligt på -96 och vissa -97. Om det är en Business kasett så är det inte omöjligt att jag har en sån liggandes från en -00, annars är nypriset i den region som du nämner. FP |
|
|
Tack Folke!! Det e ju inte kul att behöva byta ut ngt som inte e sönder.. Jag har ju funderat isåfall på en cdspelare istället för kassett.. Du har kanske en sådan med?? Finns det ingång till växlare anrs på din kassettdel?? Vad kan du tänka dig för pris?? Mvh Jonas |
|
|
Jontemannen: Jag har en Business/Kasett med utgång för dc-växlare från en -97:a 540 i bra fungerande skick liggandes, vill ha 1000:- för den. M.v.h Micke BmwCS nr 05419 |
|
|
cd-växlare ska det vara naturligtvis. M.v.h Micke BmwCS nr 05419 |
|
|
Yepp, alla Business har uttag för växlare. Jag får väl krypa ner till 995:- för min -00 då, eftersom jag var först! FP |
|
| Jag var hos Bmw idag o snackade lite med dom. De sa att buisnesskassett efter -98 fungerar inte på en -96. Vet inte om det är sant.. Problemet är för er att, kan jag fixa en cdspelare istället så tar jag nog det. Slipper man klyddet med kablaget till växlaren... Har ni en sådan liggande me så är jag vara väldigt intresserad!! Men jag kan kanske fråga er, finns det två olika cdspelare?? För vad jag har sett så finns det bara med TONEknapp , ingen diskant o bas för sej på cddelen.... | |
|
Tror det skiljer på Professional och vanlig Business CD vad gäller tonkontrollerna. En CD till vanlig Business har loudness, bass och treble bl.a på själva spelaren, Professional har dessa kontroller på MID-panelen. Hur det är med din -96 kan jag inte svara på, men från 97 eller möjligen -98 och fram till minst -00 är det iaf samma enheter. FP |
|
|
Folke: Har du din kassetdel kvar?? Fungerar den till min?? Jag har ju mina ljudkontroller på den kassettdelen. E det så på den med som du vill sälja?? Å växlaringång?? Då kanske jag e sugen... =0) |
|
|
Nja, denna har bara "Tone" och "Eject" på kasettdelen. Bak sitter uttag för antenn, diversitysystem, stora 17-poliga pluggen och lilla 10-poliga växlaruttaget. Benämning: BMW Business RDS MID 65.12-8 377 006 Tillverkad av Becker, tillverkningsvecka 28/99. FP |
|
| Okej.... Men hur fungerar det då?? Kommer det upp ngt i mid för justering av ljudet efter tryckt på toneknappen?? | |
|
Jepp, alla knapparna i MID är funktionsknappar som får olika betydelse beroende på vilken funktion som visas i displayen. T.ex för telefon, tonkontroller, radiostationer osv. FP |
|
|
Okej, så man kan lika bra köpa en med toneknapp som jag då inte har? Man kan justera ljudet ändå? Asså, jag har hållt på med stereo nästan hela mitt liv men jag har aldrig varit med om så här klyddigt med olika grejor som ska passa ihopa o annat bara för att få lite ljud i högtalaren. Helt sjukt. =0) |
|
|
Hehe, kan lova att jag hållit på dubbelt så länge...)) Jag tycker inte det är så konstigt att det finns olika modeller och klasser, standard, business, professional, topsound och allt vad de heter i BMW t.ex. Det vore mera konstigt om allt passade ihop med allt eller hur? FP |
|
|
Jo, det e ju sant.. Idag har man varit duktig.. två lager vax.. Ruggigt fin blev den.. Ska se ifall jag kan lägga in den på min sida.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.