AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.271

Omöjligt att sälja E38!?!

Sida 1 av 2
Kan det vara den kallaste bilen på marknaden?
Känns som att det inte spelar någon roll om den är välskött utan det är bara priset som gäller...=//
Vad har ni för erfarenheter av era E38or vid försäljning?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Ta det lugnt.Det finns köpare där ute.Du behöver bara vänta på den rätta.Sänk inte priset,då ser dem att du är kanse desperat.

MVH.MICKI Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Klart det spelar en stor roll om den är välskött ! - det spelar stor roll för alla som VILL HA en e38:a , nu är det ju så att det är väldigt få som VILL ha en e38:a - men desto mera folk som kan tänka sig att köpa en som substitut för en annan billig bil under 100 000.

Jag tycker du skall behålla ditt pris och helt enkelt vänta tills någon som bestämt sig för en e38:a köper den.

Det är ju likadant med e32 , folk vill inte ha dom men kan tänka sig köpa en "eftersom den här är ju BILLIGARE än en e34 eller en volvo bla.. bla..."

Men visst är det köparens marknad just nu !? - särskilt på "gamla lyxbilar" som ligger kring 2 tons matchvikt , en kompis höll på i 7 månader och sålde sin bmw850 - slutade med att han sålde den allt för billigt då intresset helt enkelt var lågt trots att den var extremt välskött och bara hade originaldelar samt kvitton på allt.
Ras.mus
Sen kan man ju jämföra ett lågt pris med ett högt sltpris plus en massa kostnader i form av försäkring, skatt, garageplats osv osv...

Jag vill ogärna ge råd men man ska ju tänka på sånt med.

Hade en tjej en gång i tiden som skulle sälja sin häst. Hon fick bud på 40000, ville ha 50'. Så hon väntade o väntade o sen hände en del. Så när alla räkningar och veterinärräkningar var betalda och hon fått 53' för hästfan så var vinsten 13'... Alltså, hade hon sålt för 40' hade hon haft 27' mer o roa sig för.

Nu är ju inte bilar likadana men att BARA hålla kvar bilen och vänta på bra pris kan bli dyrt, jobbigt, tidskrävande och desperat.
Ras.mus: Samtidigt har även den nya bilen, eller hästen, driftkostnader.
Ras.mus
Jo, givetvis... Men ska man inte köpa en ny direkt så. En hel del har ju sin "fin-bil" i garage hela vintern och kör runt i en vinterbil.

Så det är ju i sådana lägen som det kan bli billigare. Många som inte tänker på det.

Ska man däremot byta ut den mot en helt ny bil så kan ju vem som helst fatta att det blir dyrare...
Tycker själv att jag har rätt bra koll på priserna gällande E38or på marknaden då jag följt den ändå sedan förra hösten.
Bilarna har sjunkit grovt mycket i pris samtidigt som det har kommit många fler också (en anledning till prisraset ja). Men...
..på sistone har jag följt två exemplar som både varit äldre ( ej step, samt i sämre skick )tex. bromsskivor kassa, displayen knasar osv osv. och samma utr.
Då har den ena varit ca 10 000kr billigare än min plus ena hade en insp.2 om ca 300 mil, Orginal, 16 fälgar med halvkassa däck osv. Men blivit såld.

En annan, hade gått en 20 000mil likadan ung. som den förra i beskrivning även den såld rätt snabbt.

Därför undrar jag om allt bara handlar om priset..? Visst vill jag inte sänka priset då jag värderar den oxå lite efter alla timmar jag slitit och kronor jag lagt på att hålla den i bra skick.
Men samtidigt som Rasmus säger så kostar den ju att hålla igång... Näe d e jobbigt att inse att man kanske är tvungen att sänka priset oavsett skicket för att få den såld.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Soki,

Det är ju som du skriver i ditt senaste inlägg. Vill du få sålt bilen snabbt krävs ett lågt pris.

Personligen brukar jag aldrig sätta mig i den sitsen att jag måste bli av med något snabbt. Jag ger det hellre tid, och får min begärda summa.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
blir väll mer lättsålt till sommaren iaf. ?

soki : har du nån länk till din bils annons så man kan kolla ?
Wadel:
Njeee jag lyckas inte länka annonser varken här el från bytbil.=// Sök på 728 så finns det en orientblå 97a. Det är min.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Länk
PE
630
PESK
740iA e32
Är det inte så också, att stora bilar med små motorer
är svårare att sälja. Det är nog lättare att sälja en
740 o 750 än en 728...vet ej, men så tänker o tycker
jag i allafall.

Peo
Ras.mus
Sen är det några saker till som får folk att fega...

1. Unga personer som säljer fina bilar. Folk tror DIREKT att det är fiffel och båg på g.

2. invandrare som säljer likadana bilar. även där tror folk, iaf svenskar, direkt att de kommer att bli lurade.

Det är inget kul men så är det tyvärr, både här och i andra länder. Jag vet inte hur pass det stämmer in på dig Soki, men ung är du iaf, 21 om inte din info är fel.
ormen
sedan inte för att vara nedlåtande, din har en nackdel: Automat på 2,8:an, vilket är rätt ovanligt. De flesta 728:or jag sett hade manuell låda, jag hade aldrig köpt en 2,8 med aut. hellre då en v8. lite som pesk säger, svårt med stor bil i komb. med liten motor + att jag har för mig att aut. i en mindre motor är mindre ekonomisk än manuell....
ormen, där tror jag du har fel, en E38:a oavsett motoralternativ är mer svårsåld med manuell låda.
728:an såldes inte ens manuell i sverige.
Tyvärr tror jag det ligger väldigt mycket i det som Ras.mus säger...
Jag tycker att det är skumt när regnummret är maskerat. Då känns det som att säljaren försöker dölja något. Man vill ju kolla upp antal ägare, snabba ägarbyten, import, osv

/Astroboy
Gemini__
Hmm, förstår varför man döljer reg. numret i annonser. Gör likadant själv. Är man intresserad tar man kontakt med säljaren och ber att få reg. numret. Om man då får ett nej, skulle jag ana oråd.

Sedan tror jag att en automatväxlad 7-serievagn är mer lättsåld än en manuell. Även i 728:ans fall. Det är ju en glidare...

//Thomas

Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hyggligt utrustade 728 IA med vettiga miltal är tydligen mer lättsålda i Tyskland än 740/750. Nu är det iofs ingen direkt rusning efter gamla 7:or. Jämför värdeminskningen på 728 med dess dyrare syskon.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Tack för alla synpunkter...
Jo altså jag är 21 år gammal, det här med namnet kanske stämmer. Soki är ju mitt så kallade "smeknamn". Har ett sv namn oxå, borde nog sätta ut det men eftersom jag tänkte att folk kanske ville söka lite i forumet så använde jag mig av det. Är från korea, hoppas inte folk har fördommar för det.

Ang reg nr. så har jag ingen lust att oseriösa folk ska få reda på alla uppgifter. Visst ger jag självklart ut regnr. men då ska det vara en seriös person som frågar och inte " Hej jag ger 90 000kr vad är reg nr" ?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Hursom helst har du en väldigt snygg bil Soki,Jag skulle då aldrg bry mig om namnet på den person som säljer bilen jag är intresserad av,om inte nu namnet är ökänt i bilhandlarkretar.

------
Mvh
Nisse
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.