|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag fick tidigare höra att det skulle vara skadligt för motorn (bilen i fråga är en Z3 M Coupé) att har öppet filter och avskärmare istället för original luftbox. Det jag undrar är på vilket sätt det skulle vara skadligt? Det sitter ju en luftmängdsmätare efter luftfiltret som reglerar bränsle mängden i förhållande till luften som motorn får i sig, så jag ser ite på vilket sätt det skulle kunna vara skadligt för motorn med öppet filter/mer luft. Är det någon som har erfarenheter från detta eller dokumenterad information, mer än bara vad man "hört från sin verkstad"? Tacksam för all info som jag kan få! | |
|
Länk Läs den tråden för lite insyn. Annars kan du söka och få kvälls/natt syssla. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara skadligt är väl om maskorna i filtret är för glesa och små partiklar sugs igenom. Ett sportluftfilter har väl något glesare maskor än ett original för att på så sätt få mindre motstånd och på så sätt släppa igenom mer luft.......kan ge några få extra hästar. Z3MPOWER |
|
|
ja det är precis så som z3mpower säger!! Bor man i en stad är det nog lugnt om man sätter på ett sånt luftfilter, men om man bor på landet när det är sämre underhållning av vägarna samt grusvägar är inte alls bra för motorn.. //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Jag säger så här: Till en högprestandamotor som en M-motor är så tror jag att de har utvecklat ett optimalt luftfilter för just den motorn. Jag tror inte att "nisses filter AB" kan tillverka ett bättre filter än BMW själva. Och ger det fler hästar är det bara för att det filtrerar sämre, man har frångått kompromisserna. /B |
|
|
Utvecklingskostnaderna på en BMW M-motor är MASSIVA, att tro att man själv kan förbätta en sådan pjäs för 1000 spänn är tämligen befängt. Därmed inte sagt att allt går att göra allting bättre (men då kostar det och i regel äventyrar man driftsäkerheten ex. överladdn.) men när det kommer till harmoni så är org-grejjerna faktiskt väldigt smart uttänkta. Önskar man sen lite mer morr skulle jag personligen lägga slantarna på ett trevligt avgas, då tar man med garanti inte in mer schmutz innan förbränningen i alla fall. |
|
|
Är bara lite nyfiken på hur det kommer sig att luftboxen på en Z3 M ser lika dan ut som på en E36 320i och att filtret är lika stort i dimm. som 320ans, trots att det är en sådan effektskillnad på bilarna. Man tycker att luftboxen också skulle varit lika "optimerad" som resten av bilen/motorn hos Z3 M. Det är samma filter hos båda.. Ja ja.. Jag tycker det verkar lite konstigt iallafall. Men hur som helst så bor jag ju i en "storstad" så då kanske det är att tänka på iallafall. Gärna fler åsikter/erfarenheter och tack, ni som svarat hittills! |
|
|
Visst kan man vinna mycket på att optimera insuget -- se bara på CSL, som begåvats med ett helt ombyggt insugssystem utan luftmängdsmätare men med förfinad elektronik som blandar till en optimal bränsle/luft-cocktail. Det viktiga är dock att man leder in så mycket kall luft som möjligt (luft som kommer utifrån), och inte låter motorn suga in hetluft (luft under huven som redan värmts upp av motorn) -- samt givetvis att inga för motorn skadliga partiklar slipper igenom, och det är väl på båda dessa punkter som många öppna trattfilter felar. Själv behåller jag originalboxen, men stoppar in en ITG luftfilterinsats, som jag är övertygad om håller betydligt bättre kvalitet än det enklare originalfiltret (det finns alltid små detaljer som biltillverkarnas "bean-counters" ser till att spara in en liten slant på, och ett filter som är några kronor billigare ger stora besparingar i stora volymer...). |
|
|
Återigen, varför tror ni STCC/DTM stallen lägger ned enorma summor på att utvecka insugs/filter boxar om det gått lika bra med ett öppet filter och en värmesköld?? Nej låt boxen vara kvar och se till att den kan få in så mycket kall luft den orkar, det är min melodi. Emm är helt rätt på det tycker jag. M bilarna box är inte likadan som på övriga 3 serie, Z bilar. De har ytterligare ett luftintag i botten på lådan och mäktar därför med den större effekten. Däremot kan man inte låta bli att undra över luftfilterboxens skillnad på min Z3 2.8 och pappas 528'a. Samma motor men hans luftfilterbox har mycket större volym än min, kan undra vilken inverkan det har på effekten. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
lugn: blanda inte ihop saker och ting: det är en stor skillnad mellan insugsystem och vanlig öppenluftfilter... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Nu är det så nästan jag blir snurrig. Det är klart som Z3c 4 ever säger att det är skillnad på insug och luftfilter även om filtret är en del av insugssytemet. Det är också sant att företag spar in på olika delar för att tjäna pengar och givetvis finns det bättre filter som kanske till och med ger någon extra hästkraft, BMWs original ser dock till att livslängden på motorn garanteras även på grusvägar. Många tävlingsstall filar inte bara på insuget utan kör även med olika öppna/koniska luftfilter, men så är inte racebanan så skitig heller. Emm: Blev dock lite intresserad av vad ITG luftfilterinsats är, har aldrig hört tals om det. En annan fråga, hur påverkas motorn om man i stället för som original har en luftslang in i luftfilterboxen skulle montera 2st = trycker in dubbelt så mycket luft. Kan motorn ta skada av det eller tar luftmassemätaren hand om det och ökar på lite bränsle???? Z3MPOWER |
|
|
z3mpower, jag har funderat i exakt samma banor, men kan inte se annat än att lite övetryck i luftfilterboxen måste vara positivt för effekten. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.