AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
984

Fråga om bromsvätska

På bromsvätskanbehållaren(/flaskan) jag köpte i helgen så står det att man inte bör använda den om den stått i öppnad förpackning i mer än 2veckor. Är det på grund av att den drar i sig fukt när man har tagit av korken första gången eller?

Men isåfall så borde ju vätska man har i behållaren i bilen vara ganska så obrukbar efter att den skvalpat runt där i 2år eller vad det nu är för bytesintervall dom rekommenderar..
Så nu undrar jag vad det är som gör vätskan dålig efter ~2veckor?

Det var OK's dot4 bromsvätska det stog så på, vet ej om det är lika på andra märken.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ja den drar till sig fukt , bromsvätska är hygroskopisk - fuktätande.

Det finns dock bromsvätska som inte är det.

Man byter normalt bromsvätska varje år , iaf. gör jag det.
Bytesintervallen på bromsvätska är 24 månader.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
18 månader säger Castrol om SRF:en jag har i min, så intervallen varierar något med tillverkare och egenskaper. Borde stå på förpackningen eller bipacksedel. För Castrols produkter finns utmärkta produktblad på deras hemsida.

Sex på alla fyra, roligast så!
Enligt serviceintervallen (klocksymbolen) du har i bilen är det 24 månader.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
När vi ändå är inne på bromsvätska, hur mycket behöver man när man byter på en 320 E30?

Even alcohol can bend the room...
Men om man nu inte får ha en öppen flaska stående i 2veckor för att sedan hälla i den i bilens behållare så borde ju vätskan man har i behållaren(som inte är det minsta luftbefriad) också vara oduglig.. men ändå fungerar det ju. Någon som kan förklara varför? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.