|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ägt min 323ti bara nån vecka å pga vädret har jag kört den mkt sparsamt... Men jag upplever värmen som rätt kass...? motorn blir varm helt ordentligt osv... men de kommer väldigt dåligt med varmluft till coupen även när värmereglaget står helt på rött... Vad kan vara fel? Föregående ägare har renoverat ACn... kan nåt blivit fel iom det? kan de vara reglaget bara som inte funkar helt ok kanske? mvh Jonas | |
|
Spjället som mixar varmluft och kallluft kan ju kärva, om det nu finns ett sånnt spjäll på den modellen. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
ok... Är det nån som vet om det finsn nåt spjäll? och vart sitter det? nåt annat förslag kanske? (Jag fryser) /Jonas |
|
|
tänkte lite vidare om detta... ägarne innan mej had motortvättat bilen, och efter det är allt rätt strävt... fick ta i som fan för å få av oljepåfyllningslocket tex... så finsn det nåt spjäll framrunt motorn så kan det säkert oxå gå väldigt segt/strävt nu... de måste väl finnas nån som kan nåt om detta? snälla hjälp mej! /Jonas |
|
Frode H. |
Sjekk om kupèfilteret er tett. Visst dette blir tett blåser det dårlig i varmeapparatet. Det kan også være for kald thermostat i motoren, dette er vanlig på tyskimporterte biler. Frode |
|
vart sitter kupefiltret då? så ska ja kolla genast... bilen är svensksåld och motorn når rätt temperatur, så termotstaten e de nog inget fel på... eller kan det var det ändå?... bilen e ju skapligt ny... /Jonas |
|
|
har fortfarande problem med värmen... men idag var jag ut å gasade lite på morgonen... fint väder å relativt torr asfalt... Efter att ha gasat på en hel del en stund så var luften som kom till coupen helt klart varmare...? tempmätaren höll sej dock rätt konstant (rakt upp, mitt emellan blått å rött) har ja luft i sytemet som jag hört nån säga? och vad innebär de i såna fall? jag är inte säker på hur värme systemet fungerer... men antarnåt sånt här: när man vridet värmereglaget till rött så leds luften ner i nåt "rör" som omgärdas av "kylarvattenrör" som då värmer upp luften...? har ja rätt på ett ungefär? vad innebär de då att ha luft i systemet?... vattnet pumpas ju runt hla tiden så eventuell luft borde väl försvinna ut via expansions kärlet...? är mkt tacksam för hjälp! mvh Jonas |
|
|
Om termostaten står som den skall, vilket den verkar göra utifrån din beskrivning så har du troligen inte luft i systemet som påverkar värmen... Kupefiltret sitter monterat från passagerarsidan, du måste lossa handskfacket för att komma åt att dra ut själva filtret som luften i luftkanalen strömmar genom. |
|
|
om nu kupefiltret bör bytas så borde det väl ändock inetpåverka värmen på den luft om faktiskt kommer igenom...!? jag misstänker att det är nåt spjäll som ställer om mellan kall å varm luft som strejkar... dvs. inte slår över helt till varm utan blandar ut med kall luft även när systemet är inställt på värme... /Jonas |
|
|
Det är korrekt, kupefiltret har ingenting att göra med hur mycket värme respektive kyla som strömmar in i kupen. Filtrets uppgift är att "rena" luften från partiklar och smuts... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.