AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.357

Vilken har bättre drag? kraft ? 325i E30 Vs. 528i E28 ?

någon som kan svara på detta .... jag försöker att bestämma vilken av de som jag ska välja främst på en prisklass runt
15 000kr...

´det kommer att vara min första bil och jag är kåt på motorstorlek 528i men är det stor skillnad mellan de och vem är lämpligast som första bil och har bra drag och stor trimningpotential och lättast att trimma och styla?

jag är tacksam om jag får svar av nån som har kört båda (E30 325i el. E28 528i)!
////MVH
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Beror egentligen på vad du ska ha bilen till.. Effektmässigt är det inte så stor skillnad, 325an har 170 hästkrafter och 528an 184, men 528an väger lite mer. Vill du ha en lite större bil med lite mer komfort ska du välja 528an. Med lite roligare fjädrar och dämpare är det en mycket rolig bil. Båda bilarna har ungefär samma trimmningspotentilal om du ska börja byta kamaxel mm. Efter att ha kört båda skulle jag välja 528an, vilket jag också gjort..

Prestandamässigt är det ingen större skillnad, har testat mot ett par 325or med min 528. Det handlar mer om vem som sitter bakom ratten..

Sedan går det inte att komma från att E30 väger lite mindre och därför blir lite kvickare i svängarna, men 528an vinner på annat, inte minst designen.
"men 528an vinner på annat, inte minst designen" <-- eh snack! =)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Du får troligen en fräschare 528:a för 15000:- då 325:orna verkar ligga rätt högt i pris, delvis för att de är nyare.

Jag har inte testat någon 325:a så jag ska inte uttala mig i övrigt.
ok jag är ute efter att kunna känna drag på bilen för mig är komfort inte viktigast ........
vem av de har det där typiska bmw sexcyl.ljudet????, vilken av de har mest rapp motor... jag har kollat många styling sidor en e28 528i är mycket fin redan från början men den blir snyggare med kjolpaket runt om och jag har inte hittat en sån sida ,men med styling till den 325i är mycket lättare ...

Länk

denna front tänker jag köpa direkt om valet faller för 325i... men så kan jag inte tänka mig att skaffa 528i med större motor men tyvärr så är utbudet mycket liten till e28 jämfört E30 ....

har nån en bra sida med frontspoilers till E28 528i ??????

/////MVH
Chansen är större att 325orna i den prisklassen är slutkörda, 528an är nästan lika dyr att äga som en 535a så den tycker jag också du skall strunta i. Satsa dock på en annan E30, varför inte en 320?

Även om jag personligen motsätter mig en massa styling och liknande så är nog E30 mer tacksam för modifikation.

MVH,
E38B12
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Halv- och helförsäkring ser jag inte som ett alternativ i denna prisklass och med bara trafikförsäkring är nog bilarna rätt likvärdiga.
jag går just nu åk 2 i fordonsprogrammet så det skulle hjälpa om jag har en billig bil med små fel... jag har tänkt ha bilen avställd tills jag skaffat körkort som jag kommer att få inom kort samt laga småfelen......

men är väldigt sugen på att skaffa en 325i eller 528i iallafall bil som är att räkna med sen när jag skaffat körkortet... en annan fråga ....

320-325i har skivbromsar ?
520i-528i har skivbromasar?

har jag rätt angående bromsystemen?

/////MVH
El
338
ElNiko
325iT-92
325i har skivor runt om, tror att 320 har trummor bak..

/Niklas
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Har ägt 528i och kört en del 325i, kan säga att dragmässigt är det ganska lika, sen åker man mycket bättre i 5-serien (men 3-serien är väghållningsmässigt roligare). 325 och 528 = skivor bak, 320 och 520 = trummor bak.

Ägandemässigt är nog kostnaderna rätt lika (skulle satsa på halvförsäkring då man har både stöld och glas)

En annan sak att tänka på är att 325 (m20b25 motorn) är svårare att hitta begagnade reservdelar till om man mot förmodan får ett ras.

Oftast är nog 3-serien mer hårdkörd men samtidigt är nog 5-serien mer rostangripen (fråga om vad man vill lägga ut reparationspengar på)
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
hmm min 320:e har skivor bak. Men det kanske bara sitter på kombin?

Mvh
Kristian
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Mual85:
Satsa på en 325i.
Du kan lätt få en fräsh 325:a för 15000, det gäller bara att leta. Jag hittade min översnöad på en uppfart. Plingade på och frågade om den var tillsalu och efter provkörning och prutning så blev den mkt billig.

Jag har även haft en 528i, fina bilar det också.

MVH Danne
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Har du bara dom pengarna att röra dej med så tycker jag du borde vänta med att köpa 325 eller 528 eftersom dom överlag ligger högre i prisklass och de är inte ovanligt med dyra reparations kostnader, mycket pengar om man går i skolan! Finns tyvärr rätt många slutkörda ex av ovanstående.

Dr Stein:

Antingen är du helt ute och cyklar eller så har vi helt olika uppfattning om hur man definierar uttrycket "fräsh"! ;)

Men visst går det att få en "halvdan" 325:a 87 i bruksskick för dom pengarna efter viss prutning.

E38B12:

Varför tror du att 325:orna i allmänhet är mer slutkörda än 528:orna?
Håller med om att det antagligen är vettigare att köpa en 320i än en 325 eller 528. Grejen är ju dock att när man är ung så vill man oftast ha en häftig och snabb bil hellre än en vettig och slö 320 ;o)
det är ju det jag vill ha 6cyl. skivor runt om och över 150hk ... och kosta 15000kr... det är väl inte så mycket begärt? :P
nåt förslag?

/////MVH
Real Power,

Klart man kan fynda! Men det är svårare...

Blev dragen av en 320i E30 i förra veckan, jag i en Mercedes S320 -99, så nej... 320 är inte slö ;-)

(Drog från 50-200, först över 150 började Mercan ta igen...)

MVH,
E38B12
sebbe_bmw
Men en Mercedes S320 är slö....

Sebbe
någon som provkört båda ? någon som vet om 320i E30 har skivor bak eller trummor?

det finns E34 520 nu på internet antingen autopower eller blocket för 15 000 kr men då är det väl dåliga vagnar......???

hur mycket effekt får man ur en 320i E30 med sportavgassystem och öppet luftfilter race katalysator och bättre grenrör och kamaxel ???

samt hur mycket effekt får E30 325i och E28 528i med samma trimningsgrejer ????

////MVH
320 har trummor bak, vet dock inte om det kannske är skivor på kommbin, dom jag haft har haft trummor.
Med den trimmning du räknade upp så blir det inte så mycket effekt, då är det nog vettigare att sätta i en 325 motor i 320, blir nog billigare också.

Men jag lyckades ju dra en 240 turbo med min 320 när jag och en kompis rejsade, den satt det sport system och konfilter på, men det berode nog inte på effekten att jag tog honom.

Livet är ingenting för amatörer...
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag har prövat båda och effektmässigt är de jämnbördiga. E30 som kaross är mindre och sportigare men samtidigt även trängre i kupén och känns liten i jämförelse med E28:an som man åker bekvämare i...

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
no
245
nos
540iA Touring -99
Det är ju bara att provköra båda bilarna så ser du ju vilken du gillar messt.

Svårt att få att bra svar när man frågar folk. Det finns ju tom folk som tycker om Volvo 240 :D

Ut och provkör lite och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.

Lycka till !!!

RWD? Ja tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.