AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.373

Gatbilen startad!

Sida 1 av 2
För en gångs skull ligger man bra till tidsmässigt! Ikväll har vi startat upp min E21 gatbil. Vi kör med Megasquirt&spark, fullt programmerbart styrsystem. Vi körde upp soppatrycket och var lite osäkra då vi inte tidigare kört med spark utan bara squirt, men när vi enats om att vi borde vara rätt ute med inställningarna vred jag på nyckeln och trodde aldrig den skulle starta, men första kolvslaget så hoppade den igång :-) Mapparna är från kompisens Alfa Bertone turbo, men det sket min maskin fullständigt i och det gick utmärkt att torrvarva lite. Nu fattas bara drivaxlarna som är på tillverkning innan kärran är redo för våren. Grymt kul!
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jäkligt kul att höra! längtar tills den dag jag startar upp kärran,
tyvärr så ligger jag inte så bra till tidsmässigt... ;-)

Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Fan vad coolt! Ska bli riktigt kul i sommar! Många fina bilar på g.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
så ni fick igång henne? jag som ville höra! räkna med att få den där beställingen vi pratade om inom en snar framtid, jag ska bara smörja kim lite mer =) /kims polare som va me idag.
Det är lugnt, vi grejar det. Att uppstarten skulle gå så smärtfritt trodde vi inte ens själva, men nogrannhet lönar sig tydligen. Vid uppstarten av kompisens bil med Megasquirt gick den två kolvslag innan den hoppade igång :-) Så nu är det "another one up and running"....
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Bäckis:

Megasquirt&spark, hmm... intressant!
Kör du med fördelare på toppen eller i blocket?
Eller rent av EDIS?
Blev en specialare. Tänkte köra med blockmonterad först, men insuget blev 1cm för lågt så locket gick inte på :-( Kör med en BMW fördelare med innehåll och hallgivare från en Alfa GTV6 och sen använder jag frontmonterade fördelaren att fördela gnistan som min MSD7AL2 hostar ur sig....
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Dum fråga kanske: har du moddat fördelaren på toppen, eller pekar rotorn rätt när den ska tända?
Jag tänkte oxå prova med MSS, men orkar inte modda orginal tändningen allt för mycket, då får det nog bli EDIS istället...
Är inte säker vad man ska gå för väg, blir ju lite mera pengar om man ska köra EDIS... Har du något bra tipps bäckis?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
fördelaren på toppen behöver du inte röra förutsatt att alla tändkablar sitter rätt.....

Sen är det som sagt enklast att ta signalen via en blockmonterad fördelare som satt på de äldre M20 motorerna. Nuförtiden ska det gå att köra med originaltriggern i de fördelarna men jag har inte provat, annars plockar man över innehållet från en annan fördelare med hallgivare, typ äldre åplar.
Lägg till en tändmodul och det är klart.

/Per
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bäckis,
Kan man få en utlåtande på hur MS och Autronic förhåller sig till varandra m.a.p. pris, funktion, användarvänligthet?

/Per
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
jevlar:
Min trigger sitter ju på veven :-( Om jag fixar en triggerskiva med 3 tänder så skulle man kanske få till nått?
Men hur gör jag med signalen från den induktiva givaren? den ger ju bara en kort puls...
Det går väl inte att koppla in den till en tändmodul, eller?
En sak till, vad tycker orginal tändspole om ca 1.3 bars laddtryck?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Du kan göra ett sånt triggerhjul men du ska få dit det också....

Enklaste är att smälla dit en blockmonterad fördelare, är ju
bolt-on du behöver inte ha en med helt lock o rotor för det används inte ändå.

Koden i MS&S ska vara moddad för att acceptera en kort puls som den som en induktiv givare ger så det bör gå att använda bmw's innehåll i fördelaren.

Mindre gnsitgap lär nog behövas om inte en köttigare spole.

/Per
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Så kablarna från triggergivaren går direkt in i MS, och signal ut från MS till tändspolen???
Prismässigt så är det ju klar fördel MSS :-) Vi mappade kompisens alfa på ca 3 timmar med utgånsgmap från cheva 350, min tar väl kanske lite längre tid, men jag lär ha mina drivaxlar och torr väg innan det är dags. Mjukvaran till MS är ju klart överskådlig och lättjobbad. Vi kommer jobba mer med MSS i framtiden.

Jag kör ingen tändmodul alls, med ett MSD steg är det överflödigt.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Tommy.N:

Det stämmer sånär som på att om du använder en "vanlig" tändspole behöver du en enkel tändmodul mellan spolen och MS.

Kör man den lyxiga varianten som Bäckis behövs ingen tändmodul då MSDboxen är en enda stor tändmodul i kötttigt format.

/Per
Lotus Samuel
Bäckis: Kör du med 6st lågohmiga spridare? Kör du med effektmotstånd seriellt med spridarna isåfall?
Jag startade på lågohm, 1,2 ohm 600cc, men vi ska ha ett litet extra kort för att inte bränna drivers. Tänkte på effektmotstånd men det känns inte rätt mot spridarna. Fanns ju som vanligt gratis ritningar på ett mkt simpelt kort, jag älskar MS, leve B&G och open source :-) Idag har vi använt 465cc höohm för att kunna brunna kotorn varm bara, men nu får den stå ett par dagar tills kortet är grejat.
Oj. Brumma motorn skulle det vara.
Brumma kotorn? Hehe...
Lotus Samuel
Jag får nog leta upp det där extrakortet då innan jag bränner hela styrboxen. Va va det för länk dit sa du?
Det sa jag inte, men Jevlar vet nog, han som ÄR MS...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.