|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt, jag är inte helt hundra på detta, men idén är nog inte så tokig! :-) Okej, jag vill ha ett lite smartare tillskottssprut än att montera dit tryckvakter. jag vill försöka följa bränslekurvan så bra som möjligt och har setat och tänkt på detta ett tag nu, då jag själv inte har råd att köpa mig ett ordentligt styrsystem innan sommaren. Så i dag slog det mig! om jag kunde strypa tillförseln av bränsle till extra spridarna! så borde jag kunna ställa in det hyffsat! som sagt, tror ni att detta skulle funka enligt bilden? eller har ni något annat förslag? Länk Tanken bakom det hela är att kunna ställa in flödet till spridarna. Matrialet är aluminium som jag borrar och gängar,frågan är om det kommer att hålla tätt vid 3 bars tryck, vad tror ni? finns det kanske någon färdig produkt att köpa som fungerar på samma sätt? Om jag har fattat det rätt gällande tillskottssprut så är dom öppna hela tiden när tryckvakten blir aktiverad eller är det kopplad någon signal från motorn som styr detta också? Senare på kvällen så fick jag ännu en idé då jag kollade upp vad tryckvakter kostar, okej, det är ingen stor summa igentligen men jag vill ha fem stycken, och det blir iaf runt 600-700:- i inköp. Då kan jag lika gärna köpa mig en mapsensor, eller som jag skulle säga det tryckgivare. De tryckgivare som jag har på jobbet så omvandlas trycket analogt mellan 4-20 mA 4mA är då alltså 0 bar och 20mA 1 bar beroende på hur tryckgivaren är inställd (från fabrik). Vad jag har sett så finns det tryckgivare (mapsensorer) som arbetar mellan 0-5 volt, vilket är otroligt bra då det blir ännu enklare att genomföra min idé. Det finns en väldigt bra IC krets som National Semiconductor tillverkar vid namn LM 339. Dessa fungerar enkelt såhär: på stift nr 1 så skickar man in önskad spänning (0-5 volt) regleras med en potentionmeter på stift två skickar man in önskad utspänning på stift tre skickar man in spänningen från map sensorn på stift fyra får man ut önskad utspänning (som sattes på stift två) om spänningen på stift tre överstiger spänningen på stift 1 Som sagt detta är nått som jag kom på idag så idén är absolut inte genomtänkt. I det stora hela så hade jag tänkt mig något sådant här: Länk Om någon vänlig själ skulle kunna ge mig ett datablad på hur en högohmig bosch spridare fungerar och vilka signaler den vill ha för att reglera bränslemängden så skulle jag kunna kanske lägga in en PIC processor i lådan och då skulle jag kunna hoppa över den mekaniska flödesregleringen och antingen skriva programmet till PIC processorn efter bilen eller använda mig av lambdasonden för att få de värden som behövs. Lägga in en nödslinga i programmet som gör att jag kan "fetta" på spridarna om jag får en signal från en temp givare placerad på grenröret mm. Det som jag kom på nu i skrivande stund är att troligtvis så kommer det att behövas en grundmapp i PIC processorn och sedan så får värdena från lambdasonden reglera utöver detta... Någon med mer kunskap än mig i elektronikens värld får gärna ge en synpunkt på detta! //K Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. | |
|
Edit: Även de som har mer kunskap gällande bränslesystemet på bilar mer än välkommna att kommentera det som jag har skrivit Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
bmwracing |
En spridare är ju en magnetventil som öppnas av signaler från ECU:n. Den skickar in ström i spridaren i form av pulser. Korta pulser= lite bensin, Långa pulser= mycket bensin. Kör man dom med tex en tryckvakt utan nåt annat så blir det en enda lång puls= MYCKET bensin i början och lagomt eller för lite på slutet. Även om man kör med flera tryckvakter och flera små spridare så blir det svårt att få till en jämn kurva utan styrpulser, som jag ser det. Om man använder frekvensen från tändspolen så är det bara pulsbredden som behöver bestämmas med nån form av styrchip och mapsensor (tryckgivare). Ett enkelt pic5 tillskottsprut använder bara en tryckvakt som tillslag, och tar signalen från tändspolen för att generera pulser, men eftersom den inte har nån mapsensor så vet den ju inte laddtryck och belastning på motorn...Öppningstiden blir alltså fixerad och följer bara varvtal. Flödesventilen du ritat finns att köpa, åtminstone för tryckluft, men antagligen även för hydraulik. Det kanske funkar med en Ballofix?=) Annars ser jag ingen anledning att använda nåt sånt om du ändå ska använda elektronik. mvh/Christer |
|
Kan du programmera en PIC-processor(eller annan uC) så går det ju att göra ett litet insprutningssystem med MAP och A/D eller tryckbrytare. En eller ett par potentiometrar som kan justera bränslemängden så har du gjort ett MF2 eller PIC5-sprut för ~3-400kr. Högohmiga spridare är enkla att använda. En transistor som öppnar och stänger och en diod parallelt som skyddar mot spänningen när spridaren stänger. Jag brukar använda en extra transistor så att inte processorn behöver lämna mer än 5-10mA för att styra spridaren. |
|
|
Jonhny: Har du byggt något liknande alltså? Att använda sig av en transistor är nog en bra idé om inte LM339 kretsen orkar öppna spridaren. Finns det nå information om de system du nämner? PIC5 eller MF2, och hur fungerar dessa? Ska ta och kolla upp vilka komponenter som behövs och kolla om det är genomförbart utan att lägga ner aldeles för mycket tid. Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
Jo, jag har byggt ett par enklare sprut. LM339 är bara en komparator och orkar nog knappt driva lysdioder. MF2 fungerar nog ungefär som det sprut jag tänkte använda i år. Sprutet mäter MAP och varvtal. Med en potentiometer för varje 1000varv justerar man grundmängden och sen justerar sprutet mängden med MAPen. Så man justerar ju princip bara in hur mycket bränsle man vill ha på fullt laddtryck med 4-5 potentiometrar. På 50% laddtryck så ger sprutet 50% bränslemängd. Hyfsat linjärt blir det när man lägger in kompensering för spridarens tröghet. Programmeringen kan ju utvecklas med tiden. Har man snål budget så räcker det säkert ganska långt. Dessutom är det lättjusterat. Jag byggde ett sprut som skulle mappas med laptop för nåt år sen, men det lades på hyllan utan att vara använt. För mycket jobb och kostnader med att mappa i mitt tycke. Hade varit riktigt kul att jobba med såna här grejer. Särskilt när det inte direkt växer elingenjörsjobb på träd. Finns det någon tillverkare/utvecklare av eftermarknadsinsprut i sverige? |
|
|
Du vet inte vart man kan få mer information på nätet om dessa styrsystem, har inte läst specen på LM339 kretsen om vad den klarar av, utan hittade endast ett kretsschema om hur den är uppbyggd. Hmm har på jobbet ett mitsubishi FX2n enhet liggandes, (PLC) kanske kan använda sig av några höghastighetsportar på den och sköta insprutningen tillsammans med en A/D omvandlare.. ;-) Fast då snackar vi förstås priser på några tusen för enheten, och den är nog inte det optimalaste.. :-) Ja att jobba med detta vore helt okej, men tror inte att marknaden i sverige är så stor faktist.. men om man kunde ta fram ett budget alternativ till SMT6 (är också budget) så kanske man kan få det att gå plus minus noll... om man har tur. Känns som om en del inte utnyttjar alla de funkioner som dessa styrsystem har... vilka här inne använder sig av traction control som finns i SM2? :-) Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.