AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.445

Varför låter det från min bakaxel?

The Pimp
Hej.
Jag har ägt min 318i -89 i snart 5 månader.
Nu plötsligt så har det börjat att låta konstigt från det bakre partiet av bilen.Det låter alltid, oavsett vilken hastighet jag håller, och ljudet blir starkare ju fortare jag kör. Det är inte hjullagren som är i sönder för dom är kollade. Ljudet som kommer är ett vinande ljud som är j*vligt jobbigt. Snälla hjälp mig...någon???

Använd förnuftet...Kör BMW...!
kan den inte vara knäckt då?
testa dra åt handbromsen hårt & lägga i backen och backa försiktigt, låter det och har sig då bör du nog kolla upp den och eventuelt byta..

//Svebba
- Jag är schnell !
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ändras ljudet om du släppergasen/gasar då är det förmodligen kronhjul/pinjong som har gjort sitt.Oftast så brukar ljudet då minska när man belastar och öka när man släpper gasen det liksom sjunger i bakvangnen.Om det är hjullagret så kan ljudet ändras om du svänger fram och tillbaka lite och det är mer ett morrande/malande ljud.Är det samma ljud på femmans växel som på ex treans för att utesluta att det är något fel på lådan?
The Pimp
Det är samma ljud på femman som det är på trean.
Är det svårt/dyrt att byta kronhjul/pinjong?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla oljenivån i bakaxeln!

Om nivån är OK, kan det ibland räcka med att man byter till en något tjockare olja i differentialen.

Castrol SAF XJ 75W140 brukar tysta ner "sjungande" bakaxlar. Men det finns andra märken som har motsvarande olja.

Annars är det så att många BMW som har rullat en bit, låter lite från bakaxeln. Men det inverkar oftast inte på funktionen, mer än att det är ett irriterande ljud.

Hur långt har bilen gått?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
The Pimp
bilen har gått 16500 mil.
Jag har ingen differentialbroms.
Jag tror inte det är oljan som är slut men tack för tipset.
Du vet inget annat???
Jag blir glad för vilken information som helst.
Varför brukar äldre bakaxlar föra oväsen????

Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
Min bakaxel gjorde likadant det va pinjonglagret som hade gjort sitt ej lönt att fixa själv för dyrt att lämna in på verkstd.Jag köpte en ny bakaxelklump på skroten kostade 4000 kr till min bil en 320i E-36 årsmodell-95 hoppas du får ordning på problemet.

Bmw 4 ever and ever....
The Pimp
vilka bakaxelklumpar passar på min bil,318i -89????

The Pimp
Jag behöver alla tips som jag kan få...jag är tacksam för allt!
Kan en bakaxel som har gått 16500 mil "sjunga" utan att den är isönder????

Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Hej!

Jag har en likadan bil som du, den viner också från bakaxeln värst är det i 110km/h. Bytade till ovanstående Castrol olja och jag tycker nog att det blev lite mer uthärdligt. Har nu kört 4000 mil och det låter likadant. M.o.a så är det ingen fara, många E30 låter så. Personligen tycker jag inte det är någon ide att byta till en beg. diff då man om man har otur får ännu en diff som låter.
Och att renovera...... dom pengarna lägger i alla fall inte jag på en så pass billig bil. Min bil har nu gått 21000 mil. / John
The Pimp
Hej! Jag har besiktigat min bil idag och felet på bakaxelen var att dom två gummibussningarna som sitter på varsin sida om bakaxelbalken var isönder. Så nu så ska jag fixa det så får vi se hur det går...
Tack för all hjälp...
Vi hörrrssss

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.