AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
759

Muggigt skrymsle på E32

Paap Reeder
Hej!

Har bytt mina plastbitar runt kylaren - in mot motorsidan.
(Plasten är till för luftströmmen).
Längst ner kommer plsatbitarna att avdela en del av främre balken strax nedanför kylaren.
I de skrymslen som bildas - ca 1 dm3 på ömse sidor - samlas det lätt muggigt skräp som om det får ligga i fred kommer att ge upphov till rostangrepp.
P g a den undanskymda platsen kommer rosten att få jobba i fred.

Således ...... en varm dag i sommar så passa på att lossa kylaren, ta bort plastbitarna, gör rent och ge utrymmet en dusch tectyl i s t f att ligga på badstranden och jäsa till ingen nytta..

Som tur är var min E 32 helt OK där med obruten lack, men det är ett lika muggigt ställe på E32:an som tankens ovansida är på E 28:orna.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

:)

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Åvansidan på en e28 drömmer man ju fan mardrömmar om , den borde inte få finnas.

Vill också påpeka att nyttjande av allmän badstrand kan leda till förslappelse och menlöshet - det är alltid bättre att djupdyka i en v12:a istället för att odla hudcancer på en sandplätt.
Paap Reeder
Hej!

Måste bara vika ut tråden litet.

Att skryta om bedrifter på Autopower är direkt ....*^!"#...... men jag kan inte hålla mig.

Har sedan jultomten var på besök tagit ner min M70 i princip "ner på bara trosorna".
I dag när solen sken som varmast drog jag fast den sista skruven.
Pytsade i glykolen - kollade oljan en sista gång ..... i med stilettnyckeln ...... på första försöket ....efter 4-5 motorvarv sprang den igång. Gick klockrent från schratch till normal motortemp.

Helt förvånad stod jag en god stund och bara lyssnade.

Nåväl .... än är det inte tillräckligt fäste för mina TRX så hon får stå med pallarna under magen ett tag till.

Ursäkta.

MVH /// Paap R
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Inponerande!! Brukar själv vara ganska nöjd när jag utan komplikationer har lyckas utföra Inspektion II på mina BMW.

Snart skall dock 740:n få ventilhuset till lådan nermonterat och sina plastkular bytta, fortsättning följer...

BMW CS #5139
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
paap!Har du kommit tillrätta med ditt stift som slår igen?
Paap Reeder
Hej jacke!
Vet inte ännu.
Det får den 1:a vårturen utvisa.
Skulle den slå igen ytterligare en gång så byter jag alla tändkablarna på vä sida.

Återkommer.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jaa!
Grattis, och här står jag och har precis fått av de 2 första muttrarna på insugen,lite kyligt i garaget och stela fingrar.
Avundsjukan kan vändas till att det finns ett ljus i mörkret.Faan Paap finns det en möjlighet att kvista över och lyssna på underverket.
Mvh Dic.
Paap Reeder
Hej Dic.

Tips inför demont.

Ta bort luftfilter, LLM.
Lossa Motroniclocken - lägg ner dem och låt hänga.
Ta bort gaspjällen. (Nedre muttrarna på 1 å 7 är mycket lättare att lossa med spjällen borta och med Motroniclocken borta är det enklare att lossa spjällen)

Ta först bort den hö plenumkammaren, sedan vä och sedan tändkablarna.

Du bör ha original Bacho 10 m m hylsa med förlängare. Bachos grejer är smäckrare och har dessutom "midja" på hylsan. Problem annars med nedre muttern på 11:ans insug när du skall "över" returledningarna.

Nästa gång jag tar bort mina insug skall jag fila ur litet Al ur 9:ans rör så man kommer åt den nedre muttern bättre. Alldeles under den lilla tvärslån. Går inte med annt än Bachos hylsa på min iaf. (Hade haft bort den och provade med en annan hylsnyckelsats...Bah! .... men så hittade jag min hylsa)

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tack för tips!
Precis vad som behövdes,har stått långa stunder och bara glott med tanken att"det måste finnas ett enklare sätt".Nu när jag läst det så trilla polletten ner,intressant med 9ans rör,ska fixas till direkt.
Mvh Dic.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tack för tips!
Precis vad som behövdes,har stått långa stunder och bara glott med tanken att"det måste finnas ett enklare sätt".Nu när jag läst det så trilla polletten ner,intressant med 9ans rör,ska fixas till direkt.
Mvh Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
paap,jag har en smäcker proffssats från tengtools(3400 spänn)dom hylsorna passar som handsken överallt oxå.Behöver inte ens fetta knuten då det är ett litet motstånd i den redan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.