|
|
|
|---|---|
|
Har mer eller mindre bestämt mig för en 328 men funderar en del på vilka skillnader det finns mellan de olika årsmodellerna. Mindre kosmetiska saker är inte så intressanta utan mer om BMW gjort tekniska förändringar (läs förbättringar) som gör att man hellre tar en årsmodell senare. Och rent tekniskt - är det någon större skillnad mellan E36 och E46. Gillar båda modellerna utseendemässigt men tycker att E46:an är snyggare (framförallt runt bakhjulen) . Är dock inte beredd att dumpa alla E36:or bara för en sån sak. | |
stefannorr |
e 46= länkarmsproblem om dom ej är bytta=dyrt! finns även dom som bytt som fått byta igen! antispinn standard från 97 i Sverige. |
|
328an kom 95 i e36. -96 kom digitala kliman och galvad kaross. -97 kom faceliften med bl.a rundare njurar. -98 kom e46 som är en betydligt modernare, snyggare och dyrare bil. Även motorn gjordes om till e46. |
|
|
Hur mycket skiljer egentligen motorerna i E36 och E46? (samma litervolym) --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
| Sitter dubbelvanos på e46 (M52TU). På e36 är det endast vanos på insugskammen. Det är den enda väsentliga skillnaden mellan dom. | |
|
Är länkarmsproblemet specifikt för e46, dvs är e36 förskonade från det? Och har BMW fått till det på senare årsmodeller för jag skulle kunna köpa en e36:a nu och vänta något år och köpa en e46:a. Är dubbel VANOS något att ha, dvs ger det märkbart bättre motoregenskaper, eller är det något som riskerar att kosta utan att egentligen smaka? Visst tycker jag att e46:an är snyggare men så ful tycker jag inte att e36:an är så att jag köper en modell som har en del barnsjukdomar. Skruvar i bilar gör man för att det är skoj när man är ung. Skruvar i bilar gör man när man blir äldre för att man tycker att verkstaden är för dyr. Och jag köper INTE en BMW för att skruva utan för att köra. |
|
stefannorr |
spindelled = e 36 problem = relativt billigt länkarmar = e 46 problem = mycket dyrt |
| Vanosen är det inga problem med varken på e36 eller e46 och skillnaden i motorstyrka känner jag inte av iaf. | |
|
M52TU kom alltså iom 328 E46... fick tex min 323ti -98 oxå TU motorn eller kom det först senare på 323ti, eller kanske inte alls? /Jonas |
|
|
Endast E46 modellerna har dubbelvanos från -98. Alla andra modeller, tex. e39, Z3, .., fick dubbelvanos -99 Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Erito. Är du säker på att e39 inte fick TU-motorn 98? Jag har för mig det. | |
|
Flåklypa: Japp, jag har kollat upp det. Enligt 3st. bmw mek så är det så :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.