AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
497

problem att lossa fördelaren!

jo
20
joppepop
320i -86
Min fördelare sitter som fastsvetsad. Hur gör jag för att få loss den, och vad är det för kuggar som går runt en del av fördelarfoten? Jag trodde att det bara var att lossa skruven och sen vrida, men icke. Har jag missat ngt?
Visa användare
186
toffa182
316 -86
fördelarlocket skall väl bara vara att knäppa loss och sen är rotorn bara att dra upp.
El
338
ElNiko
325iT-92
På m20 motorerna av nyare modell så sitter rotorn med tre skruvar och fördelarlocket likaså, om jag inte minns fel. Har man lossat dessa är det bara vara att ta loss fördelar locket (kan var lite trångt) och sedan (efter att ha lossat de tre skruvarna) ta loss fördelaren.

/Niklas
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Nu blandar ni hejvilt.

Den fördelare joppe snackar om sitter på blocksidan och han vill väl ha loss allting?

Om du bara lossar den skruven som håller brickan med hål i och sen med hjälp av "kuggen" och hålet i brickan försöker vrida fördelaren fram o tillbaka så brukar de släppa lite.
Sen meckar du bort brickan helt och vrider/drar i fördelaren så ska den lossna.

/Per
svintoleffe
Jag fick ta en stor spänntång och mycket kraft plus en del fula ord för att få loss den, när den satt fast på 323.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
jo
20
joppepop
320i -86
Ja Per, du har helt rätt!
Jag tänkte ställa tändningen så det är hela fördelaren jag behöver ha loss.
Jag har försökt bända med hjälp av kuggen och vrida så mycket jag vågar, man vill ju inte ta sönder ngt.
Någon annan som har ett tips?

/Jakob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.