|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Hej! Skulle vilja ha lite synpunkter på däck(18"). Ska införskaffa en ny uppsättning till sommaren. Kör för närvarande på Dunlop SP9000, som fungerar mycket bra. Verkar ha en otrolig slitstyrka. Har även testat Bridgestone Potenza S-03, vilka också uppfyllde mina krav(ljudnivå/hantering vid väta/livslängd/stabilitet/fäste). Men ska man testa ngt nytt kanske? Vad rekommenderar ni? Tack på förhand! Mvh: Thomas Länk |
| De två modellerna du precis räknade upp är väl två av de med bäst recensioner som finns på marknaden idag vad det gäller "sportig" körning. Good Year Eagle F1 GSD3 är väl det tredje toppprestandadäcket som ligger på samma nivå som de två du tog upp. Vilka du väljer dessa tre sinsemellan spelar nog mindre roll för den körning vi normalt sett utsätter våra sportkärror för, skillnaderna uppkommer nog först vid mkt hård bankörning. Vad det gäller livslängden har tyvärr denna sortens däck en tendens att slitas fortare än andra på marknaden, men man kan som sagt var inte både ha kakan och äta den! | |
Gemini__ |
Tack för ditt svar. Näe, tyvärr så kan man inte det. Ha kvar kakan alltså =) Väljer man ett däck som är av välkänt fabrikat med gott renommé får man förhoppningsvis en bra produkt. Precis som du säger, är nog skillnaden dessa däck sinsemellan ganska liten. Men den finns ju ändå där, så det är alltid skoj att höra andras synpunkter. Kanhända att det blir Dunlop SP9000 igen, vi får se! //Thomas Länk |
|
Jag kör på Pirellis P7 och dom har funkat mycket bra för min del. Hade F1 tidigare men p7 slår dom. Har ej hunnit prova P7 på bana än men det blir nog till sommaren. |
|
|
Märk att det är stor skillnad på Goodyear Eagle F1 GS-D2 och GSD-3. Detta till de senare däckets fördel! Jag har GD F1 GSD-3 (215/40-17) på mina brukshjul. Dom fungerar suveränt bra på gatan! /Anton |
|
|
Jag har precis köpt 4 nya Toyo Proxes..dom ska tydligen också fått bra kritik, speciellt våtväglags egenskaper och slitbarheten... ///M3 |
|
|
För lite mer specifika kommentarer angående de olika däcken. Hade Dunlop SP-9000 som bakdäck på min bil tidigare, har nu Good Year Eagle F1 GSD3. Pirellidäcken vekade vara något hårdare i sin gummiblandning (OBS mkt subjektivt detta). F1 däcken verkar ge något bättre sidogrepp vid hård körning (har tyvärr endast testat SP9000 däcken på bana). Att observera är dock att när F1 däcken är nya (vilket troligen gäller alla märken) så är sido-stabiliteten (inte greppet) av en något svajjig karaktär. Detta rättar dock till sig så fort man kommit ner någon mm i mönstret. Detta fenomen är troligen anledningen till att folk som tävlar med dylika däck ofta svarvar ner däcken någon/några mm innan de kränger dom på bilarna. Om man seda ska nämna Bridgestone har jag själv endast testat S-02:orna och inte S-03. Dessa däck var kalas!! Funderar nästan på att ge dessa däck bäst omdömde dessa tre olika märke sinsemellan. Tyvärr finns inte S-02 att få tag på längre och själv har jag ingen erfarenhet av S-03. Hoppas du blen lite klokare (NOT) :-) |
|
|
Dunlop kommer i dagarna med en ersättare till SP9000 där bl a torrgreppet förbättrats. Det kan ju vara ngt. Har själv testat Pilot Sport, S03 PP, S02 PP, PZero Rosso, ContiSportContact I (M3-blandning) m fl. S03 PP var bäst i regn annars var de andra bättre med spets för PZero Rosso. Skall man köra bana så pallar inte Conti-däcket så många varv innan de överhettar jämfört med de andra däcken. |
|
|
Prova Yokohama AVS sport, tycker dom var mkt bra, av dom däck jag kört på så var Dunlop sämre, och Bridgestone med.. |
|
D-diddy |
Johann: Vad tyckte du om ContSportContact 1? jag har dom på nu och ska köpa nya till våren, jag är inte så nöjd med Conti idag.. tycker dom har dåligt grepp när dom är kalla... vilket dom är vid normal körning. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
jag kör på good year eagle f1. dom är helt ok Länk |
|
|
D-diddy, Jag tyckte de var riktigt bra. Det var dock en specialblandning för E46 M3. |
|
|
M3 lover>> Har du beställt dom F1-S ( tror dom heter då va.. ) Det sitter isåfall likadana på våra alpina fälgar! |
|
|
Har Toyo Proxes T1-S 235/40-17 på min M5. Tycker att dom funkar väldigt bra, speciellt vid "hård" körning. Har tidigare åkt på andra märken i samma dimension, men med mycket hjulspinn som resultat både rakt fram och i böjarna. Sen e det väl en fråga om hur mycket pengar man har på däck-kontot, dessa däck e väldigt "klistriga" när dom fått upp tempen vilket gör att dom slits ganska fort!! Jag körde ca 400 mil på min första uppsättning förra sommaren, blev ju tvungen å köpa 4 till innan säsongen var förbi. På den senaste uppsättningen så e det knappt hälften kvar av mönster djupet... Men ack så kul jag haft för pengarna! Hehe... Kolla www.dacktest.com för info/synpunkter på alla slags däck! |
|
|
Rockztar:Ja har oxå Proxes T1-S,dock 19"...Mina har rullat ca 1000mil o det är ca 6-7mm kvar...Så vid "normal" användning slits de inte så fort...PS:Jag har inte legat o "fegekört" utan kört längre perioder en bra bit över 220km/h på autobahn...Tycker att Toyo har bra pris/prestanda förhållande...För övrigt så kostar GY F1 lika lite/mycket.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Skumt....kolla precis piser på Länk o då var Toyo däcken de dyraste.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Jag har Conti SportContact 2, och är mkt nöjd med dem. / Joakim Länk |
|
|
Dawwe: Kanske borde börja ägna mig åt normal körning då... Hehe... Gjorde en liten snabb koll på prisskillnad på mina däck. Hos Gummihuset så kostar dom 7400kr/4st. Hos dackonline.se så kostar dom 5235kr/4st. Vet inte vilken bredd/profil du har på dina 19" men jag kollade upp 255/40-19 och 245/35-19 bara för å få ett hum.. Gummihuset 13000kr/4st. (255) Dackonline.se 10936kr/4st.(255) Gummihuset 12200kr/4st. (245) Dackonline.se 9120kr/4st. (245) Har aldrig förstått varför en del envisas med att Gummihuset har bra priser...? Eller? |
|
|
Rockztar:Jo....dackonline e klart billigare än Gummihuset,men när ja köpte mina för ca 2 år sen(fälgar+däck) så var skillnaden bara marginell....En komplett uppsättning däck i "mina" dim (265/30 samt 235/35) kostar hos dackonline rätt exakt 10"...O de får anses vara som hittat!! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Jag kör Michelin PS2 runt om och är helnöjd. Mvh, Robban |
|
|
Jag kör med Bridgestone S-03 Potenza idag 265/35-18+245/40-18 (2.andra uppsättningen) och är fruktansvärt nöjd med dessa,både vad gäller grepp på torrt och vått (bästa på torr vägbana),ljudmässigt. Även slitagemässigt är de hyfsada.(bak på bmw 530 ca. 3500-4000 mil,fram halvnötta efter 5000 mil) Bara Att rekomendera... /JS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.