AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.986

Antal lager med lack!?

Visa användare
27
Captain
328i -99
Hej!

Jag köpte en BMW 328-99 för några månader sedan och fick då en ny motorhuv + omlack pga. att det började komma rost. Nu har jag fått ett stenskott på huven och det verkar inte vara så många lager med lack. Grundfärgen syns utan att man kan känna någon "kant". Hur många lager med lack ska/bör det vara? Tänkte höra mej för lite här innan jag åker ner till BMW.

nu är inte jag ngn expert, men 3-4 lager tycker jag att det borde vara där iaf..

MVH
Johan K
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det varierar , allt jag fått lackat har ett lager rostskydd , ett lager grund , sedan bas (metallicen) och ett tjockt eller två något tunnare lager klarlack på.
Då lackat på privat firma , det finns säkert flera yrkeslackerare här på forumet som kan svara vad som är gängs praxis när det gäller 5 år gamla standardbilar.

känner du ingen kant är det tunna lager vilket inte behöver vara fel då man normalt sett inte lägger tjocka lager med bas (metallic) , är lacken hård och det är minusgrader ute får man större stenskott än om huven är 35+ och lacken är mjukare och mer flexibel.

Vanligt är att det fuskas med mellanslipning mellan lagren klarlack och lacken skiktar sig då och ett stenskott kan ge étt stort fult märke som en snusdosa.

Visa användare
27
Captain
328i -99
Tack för svaren!

Jag ska åka o köpa ett lackstift, så då kan man ju fråga dem på BMW lite snällt. Det är ju faktiskt dem som betalat kalaset...

Ha det bra!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bmwfreak : menar du 3-4 lager grund eller bas ? eller klarlack ?
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Grundfärgen skall ej vara för tjock, två lager.
Baslack två lager (15 - 20 my)
Klarlack läggs minst två lager (50 - 70 my) men ju fler lager desto djupare/blankare (inom rimliga gränser). Normalt görs inga mellanslipningar, men vill man ha riktigt blankt kan man slipa/polera klarlacken när den satt sig riktigt (efter ca: tre veckor).

Detta är hur jag har gjort de gånger jag har lackat något, men jag är inget proffs. Om färglagret blir för tjockt så är det inte heller bra, det blir lite sårbarare vid kanter och skarpa veck.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.