AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
883

Bakrutetorkare E 39 touring

Crippe II
Hej!

Är det någon som vet vad det kan vara för fel på torkaren, när den går som i ulltrarapid. Det är precis som att den inte riktigt orkar slå ett torkarslag. Det ser ut som den kämpar med alla krafter den har för varje svep.

mvh Crippe II
Förmodligen så är det den genomgående axeln som bekat ihop.
Så var det på min iaf och det var bara att plocka isär det och smörja upp med lite fett.
Nu har ju du en E39 och mycket nyare än min så det är kanske något annat fel?
Vik upp torkaren och öppna bakrutan, det ska gå LÄTT att vrida torkaren då.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Crippe II
OK Micke. Jag skall testa detta. Det inträffade i torsdags när jag var på resa från sthlm - arboga, det kom underkylt regn, det var skitigt som fasen på vägarna och hela bilen fick som ett skyddslager av ren is pga att det frös på en gång. Det var det halaste jag varit med om under mina 30 år som bilist, det låg 22 bilar i dikena mellan arboga och västerås. Jag har heller aldrig sett så många blåljus från ambulanser, poliser och brandbilar någon gång tidigare heller. Dom stängde av motorvägen en stund senare efter att jag passerat. Nog om detta men jag kan tänka mig att detta väder kan vara boven i dramat angående torkaren.

mvh Crippe II
Måsen
Öppna och känn på torkararmen för hand, min gick så trögt att det kändes som något skulle gå sönder när jag vred den. Mickes recept funkade...

/Mattias
Jag hade samma problem på min E39 touring.
Och bytte torkarlagret för bakrutetorkaren.
Aluminiumhus + genomgående axel 252:- + moms.

Fungerar som nytt :-)
(Kanske för att det är just vad det är, nytt!)

/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.