AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
773

Vad ska man satsa på?

Funderar på att införskaffa mig en roligare bil nu igen. Står i valet och kvalet mellan en M3 och RS4. Lika gammla, ungefär lika mycket pengar men där slutar då alla likheter mellan bilarna. Ändå så har jag svårt att bestämma mig. Har tittat på några ( nere i Tyskland ) och kommit fram till följande:
Obs, det här är endast min uppfatning om bilarna.

M3:
-Klart roligare att köra
-Bättre styrning
-Bättre väghållning
-Billigare att äga
-Snyggare??
-Något billigare i inköp

RS4:
-Snäppet vasare raktfram
-Bättre bromsar
-Rymligare
-Året runt bil ( perfekt sådan )
-Bättre andrahandvärde ( troligen )
-Bättre kvalitets känsla
-Ovanligare
-Trimm vänlig
-Driftsäkerhet

Bankörning ger jag inte mycket för så en RS4 passar bättre mina behov, men M3 lockar starkt med vissa andra egenskaper. Därav har jag svårt att göra ett val.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Är verkligen en original RS4 vassare än M3 rakt fram 0-100 undantaget?

Sen undrar jag på vilket sätt RS4 har bättre bromsar?

Personligen tycker jag RS4 är en utmärkt och relativt praktisk bil för den som vill transportera sig fort året runt, skulle mycket väl kunna tänka mig en som bruksbil. På vintern är den sannolikt roligare än M3:an men så länge det är hyfsat torrt ute så är den inte speciellt rolig, iaf inte så fort vägen är ngt annat än absolut spikrak.

Har faktsikt inga exakta tider men den kändes snäppet vasare än M3. I original utförande alltså! Bromsarna då tycker jag biter på lite bättre och tål lite mer verkar det som, men visst är M3-ans bromsar bra dom oxo! Skillnaden är egentligen för liten för att bry sig så mycket om.
Hade jag haft råd till en bil till, jo då hade jag säkert satsat på M3 och en vanlig kombi.
Förutom vintertid så är RS4 kanske "bättre" på blött underlag också.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag vet bara att Sport Auto och AMS testat M3 till 200 snabbare än RS4. Att en likvärdigt snabb bil med turbo känns snabbare är rätt vanligt.

Vad gäller bromsarna så har det väl varit en massa problem med slagna skivor på RS4:or?

RS4 är nog "bättre" på blött underlag som du säger men jag vet inte om den är roligare då.

Tycker du skall köpa den bil som du känner mest för. Ångrar du dig kan du ju alltid byta. :)

Jo så sant så! Hjärtat säger M3 men hjärnan och sambon Audi. Är lite orolig att audin ska kosta mycket i drift. Dyr service och hög bränsleförbrukning.
Föresten kör du din M3 på vinter och hur funkar det egentligen.
johann: Jag vet att M3an går bättre på bana, men när du säger "men så länge det är hyfsat torrt ute så är den inte speciellt rolig" får du det att låta som att RS4an har dålig väghållning, den kanske inte får lika bra tider som M3an men jag har sett flera filmer där just RS4 och M3 kör mot varandra på bana och då är det väldigt tajt.

Om jag fick välja skulle jag nog ta RS4an faktiskt, lite ovanligare ute på vägarna..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
M 3,

Jag har kört både M3 och M5 på vintern och med bra vinterdäck är det inga problem om man inte sänkt bilen. Givetvis är en bil med AWD bättre.

P3r,

Jag tycker inte alls att RS4 har dålig väghållning tvärtom den har bra väghällning, men däremot är den inte speciellt kul att köra pga att den understyr redan lång innan den pressas. Vinterkörning är undantaget då det är lätt att provocera fram överstyrning.

Ställ samma fråga på Nordicaudi.com's forum och se vad du får för svar där! Av någon anledning förederar folk mest M3 här :)
Eftersom du aldrig ska köra på bana kommer du aldrig märka någon skillnad på bromskapaciteten mellan de två bilarna.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Som kommentar till Bjoercks inlägg så har skivorna på RS4:or slagit sig vid körning vid vanlig körning. Om den nu är så att skivorna verkligen slagit sig eller att det beror på materialöverföring är en annan sak.

BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
RS4 (quattro) är helt överlägset på vintern vad gäller körglädje, säkerhet och framkomlighet, men på torra sommarvägar så medför det bara understyrning, dvs ej underhållande. Apropå prestandan tror jag den är ganska jämn, bättre förare vinner. Audin har fördel upp till 100, efter 100 kanske nackdel, vad vet jag..har aldrig kört en RS4 ej heller rejsat mot någon. Köp en M3 och en billig vinterbil, A4 avant ,Audi 100 avant, S2 avant, S4 avant är några prisvärda alternativ. Det är vad jag hade gjort iaf.
Oskar, jag måste säga att jag delar inte din uppfatning där. Visst finns det folk här på forum som kanske är en anning bmw kåta men dom flesta är ändå ganska ärliga i sitt omdöme. Ingen har hittils sagt att RS4 i det här fallet är en dålig bil och jag gissar på att många skulle ju kunna tänka sig och äga en sådan framför just en M3-a.
M 3:

Har åkt RS4 och RS6 och skulle inte vilja byta bort min M3

ev skulle jag kunna tänka mig RS6 som shopping/vinter bil
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jo, jag skulle också kunna tänka mig en RS6 som shoppingbil.

...är inte det LITE att ta i Starre? Jag menar, 900 kkr och 450 hk är väl lite overkill att ha som shopping/vinterbil?!...

Jag hade valt RS4:an för dess ovanlighet, praktikalitet och andrahandsvärde - och om man väger in/bryr sig om M3:ans beklagliga pizzaracer-stämpel i det här landet; förr dess skull också.

__
BMW CS #5221
Sani:

Skulle inte vilja kalla min bil och de andra M3E46 ägare för några pizzaracer.

Visst kan det vara overkill at ha RS6 som shopping vagn men lite roligt måste man ha här i livet visst var det skrivet med lite ironi:))
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
starre;

märk väl - det gör inte jag heller, men jag får höra (dagligen) vad omgivningen tycker (jobbar på Volvo...). Sedan är det inte alla som bryr sig om vad omgivningen tycker...säger dom, för visst gör dom flesta det i varierande grad.
(Annars skulle vi ha väldigt många personer som gick omkring med mystofflor och träningsoverall hela dagarna?) :-)

__
BMW CS #5221
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.