AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
661

Vill veta några smågrejer ang. turbokonv.?

Hej.
Har funderat på en turbokonvertering av min M40-spis. bränsletillförsel å sånt har jag klart för mig (518 spridare, prog btr osv). men vilken turbo ska jag ha? vill ha ladd från ca 1800rpm och ladda högst 0.5 bar (en std motor håller för det vad jag fattat om inte 0.6 bar t.o.m). vad är bäst pulssplitt eller kollektor? räcker soppapumpen till dena lilla ökning eller måste jag gå upp till en 984?

har sökt ang Konvertering av M40-spisar men det jag funnit har varit tämligen tunnt!

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Är det inte samma spridare på en 518 M40 som en 316 M40? Åtminstone var det så med en 518 -89 motor som jag lyfte i en 316 -91 för några år sen. Då gick jag också i turboplaner men lade det på hyllan eftersom det skulle blivit för krångligt med besiktningen. Hursomhelst, tycker mig minnas att GIK hade ett kit till M40, använde original spridare, något som jag tyckte var konstigt då de knappt räckte till originaleffekten enl den formel jag räknade med. Tror att GIK-kitet lovade ca 170 hästar utan större modifikationer. Soppapumpen borde räcka iaf.
Sen fanns det också nåt tyskt kit på nätet, med bilder å allt, där såg man rätt bra hur det var byggt osv, tyvärr har jag ingen adress till den sidan men om den finns kvar borde det ju gå att hitta via google.
318/518-spridarna ska visst flöda mer än 316-spridarna enligt en tabell jag sett någonstans

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Hittade ett Mosselman-kit, 152 hästar ur en 316. ca 30 000 kr. Sök på nätet efter en återförsäljare å fråga vad som ingår i kitet...den vägen kanske du får några tips...
ok tackar w9816, ska söka liter mer på egen hand!

stylingkompaniet verkar vara den svenska åf:en för mosselman-kitet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.