AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
614

motor går endast över 4000 varv

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Motorn är en M30, 3.5 l. Tomgång finns, dock mycket dålig och låg. Motorn går endast på maxvarv. Problemet uppstod utan förvarning, vad kan vara fel?
jo
972
johnor
Med att motorn endast går på maxvarv menar jag att det händer inget mellan 500 och 4000varv, motorn fungerar digitalt av eller på.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hur bär du dig åt att få upp det varvet om inte motorn går?

Rickard
jo
972
johnor
gaspedalen reagerar inte i början av slaget utan endast vid mer eller mindre helöppet spjäll, ketchupeffekt...
Är det bara när motorn är kall den beter sig på detta sätt eller även när den blir varm?

Är det bara vid kall motor kan det vara styrtrycksventilen i insprutningen (den som reglerar blandningen, motsvarande choken på en förgasare) som
kärvar och behöver bytas.
zi
230
zigge
740iA -96
Spjällhuskontakten!
jo
972
johnor
Nej, det kommer plötsligt utan förvarning. Höll på att bli stående på E 18 igår, men lyckades ta mig fram genom att ömsom frihjula och ömsom köra fullgas. Lyckades rätta till problemet hjälpligt genom att ta ur och sätta tillbaka säkringar samt koppla från batteriet under 20 min, bilen gick efter detta på hela registret men inte helt rent. Gjorde om proceduren en gång till och nu går bilen bra igen!!?? Vet egentligen inte vad som är felet.
jo
972
johnor
Var sitter spjällhuskontakten? Sitter den invid kallstartsventilen?
zi
230
zigge
740iA -96
Den sitter på axeln till gasspjället. Prylen med svart lock på motsatt sida till gaslänkaget.
jo
972
johnor
Tack för tipset, skall försöka byta den innan missödet upprepar sig.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har läst någon stans att när man har låtit batteriet vara utdraget i över 15 min så skall man låta motorn gå på tomgången till den är varm när man startar den igen. Jag har ingen aning om detta stämmer, låter lite konstigt, men det kan ju ha med några inställninga att göra???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.