|
|
|
|---|---|
|
...bil. Har möjligen berättat om mina vedermödor tidigare: För två år sedan bytte jag fjädrar och stötdämpare runtom. Hade helst bytt till sportchassiets fjädrar men enligt BMW hade ingen tidigare beställt det som reservdel i Sverige så det skulle vara svårt att få fram. Valde i stället original, eftersom jag egentligen inte är någon vän av sänkningar och befintliga fjädrar var ganska säckiga. Fick kryssa i en lång lista med vilken utrustning bilen har varpå ETK valde lämpliga fjädrar. Monterade fjädrarna och Bilstein Sport/Sprint dämpare varpå bilen blev hög som en X5 fram och med cambervinklar som på en gammal väghyvel. Kollade själv i ETK och jag hade fått rätt fjädrar baserat på utrustning. Efter att ha väntat fögäves i några hundra mil på att fjädrarna skulle sätta sig, tröttnade jag och beställde ett par Alpina framfjädrar. Om jag minns rätt var de märkta "Eibach" eller möjligen "H&R". Monterade dessa och visserligen blev bilen lägre men fortfarande högre än den specade originalhöjden(!) Både fjädrar och dämpare verkar vara av hög kvalitet och nu, några tusen mil senare, är bilen fortfarande för hög fram. Den enda förklaring jag kan komma på är att det är så högt gastryck i Bilsteindämparna att de hjälper till att trycka upp bilen. Tänkte göra ett nytt försök inför sommarsäsongen men frågan är vad nästa lämpliga steg blir. Jag vet inte hur mycket Alpinafjädrarna ska sänka men kan tänka mig att det är c a 30 mm. Sänkfjädrar som ska sänka 50--60 mm skulle då verkligen kunna ge en lagom sänkning(?) Någon som varit med om något liknande?? | |
|
Otroligt retligt att få Volvo xc90 look på en e38 :-) Jag hade nog testat ett par andra dämpare då , öhlins är ju bra där man själv kan justera. Men fick du verkligen inte "fel" dämpare från början då ? |
|
| Dämparna kommer inte påverka bilens höjd. | |
|
Nej, Bilsteindämparna trycker inte upp bilen, snarare tvärtom, Bilstein sport/sprint är ju just lämpade för sänkta bilar Länk Bilsteindämpare och Eibach-fjädrar eller HR-fjädrar är ju en mycket bra kombination. Jag har det själv, och klart som korvspad att bilen blev sänkt :) Tycker det låter mysko, det är ju fjädrarna som avgör bilens höjd. 50-sänkning på en E38 ser märkbart sänkt ut, jag hade det förut och tröttnade. Har nu höjt till just 30-30 sänkning och tycker att det set bra ut, klart lägre än org men ändå inte för mycket. // Lazze Länk (bilder på min med 50-sänkning fram) |
|
|
Tänkte berätta hur det gick till slut: Efter att ha läst diverse inlägg blev det ett set H&R: 29975-1 BMW E38 Ej nivå 740 i/il 6/94> FA 35BA15 Ett skäl att välja dem var att de har olika fjädrar för 750 och 740. Tror att skillnaden i motorvikt (förutom utrustningen) har betydelse för hur stor sänkningen blir. Mätte avståndet mellan skärmkant och nedre fälgkant före bytet: c a 618 mm. Enligt TIS ska detta mått med standardfjädring vara 613 +-10. Bilen var alltså något för hög med Alpina-fjädrarna, vilket stämde väl med hur det såg ut. Monterade H&R fjädrarna fram och det märktes direkt att de var kortare. Det behövdes inte ens fjäderspännare om man tryckte ihop dem lite för hand. Har inte mätt hur mycket lägre bilen blev, men tycker det ser precis ut att vara precis lagom nu. Har ännu inte monterat bakfjädrarna. Enda nackdelen är ett något ökat vägbuller och att bilen blivit lite mer småstötig. Jag tillhör som sagt inte de som sänker sin bil så fort de skaffat den, men så här i efterhand kan jag konstatera att E38 med originalfjädring har ganska mycket luft mellan hjul och skärmkant fram. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.