|
|
|
|---|---|
|
Är det något speciellt jag bör tänka på vid ett Z3 köp, tex. chassi, motor och import bilar? bmw for life | |
|
från och med 99 är bilen utrustad med dubbelvanos. vissa 2.8 verkar vara registrerade med 17" fälgar och vissa med 16". Det låter skumt men så är det faktiskt fast jag vet inte vad det beror på. I alla fall, det är lättare med alternativa omkretsar med 17" om man vill uppgradera sina hjul och hålla sig på god fot med Svensk Bilprovning. Oxå kolla med din försäkring om dem gör skillnad på import och svensksåld. dessvärre kan många fb ha olika premier som äter upp det man sparade på köpet utomlands. |
|
|
Är det en Roadster eller en Coupé du ska köpa? De förändringar som gjorts är som Black Z3 skriver att motorn fick dubbelvanos 99 (har själv aldrig märkt skillnad förutom i toppfart) samt att Roadstern fick en facelift under 99. April 99? Se till att bilen du ska köpa har AC. Det är faktiskt "nödvändigt" även i en cab sommartid. Dessutom verkar det som att bilar utan AC är betydligt billigare och mer svårsålda. Till sist: Köp inte första bästa bil och tänk på att man ofta får vad man betalar för.. Lycka till! /Carl ______ Länk |
|
|
Kan bara instämma med föregående två talare. Faceliften är som Carl sa på bilar tillverkade april 1999 och framåt. AC är enligt mig ett absolut måste om man ska åka med taket uppe när det är varmt ute. Det finns inget som blir så varmt som en bil med svart tygtak när solen ligger på! Är det riktigt varmt och jag har taket nere har jag ibland AC:n på för att få lite extra svalka. Z3: Länk 520iT: Länk |
|
|
Där är faktiskt skillnad, inte så stor men dubbelvanosen går ovanligt bra. 0-100 mot en M, nästan lika upp till 80 (1m skillnad ungefär), sen drar M:en ifrån ;) Mellan 97 & 99an är skillnaden ca 0.5m/s om man ligger i 110km/h med 5:an och trampar gasen i botten ;) (97 vs 99) På pappret är det dock endast 1kw i skillnad. |
|
|
Tack för tipsen!!!! bmw for life |
|
|
Nån som vet var man hittar lite mer exakta siffror på hur prestandan skiljer mellan Z3 2.8 (M52) med enkel- resp dubbel-vanos? Tänker då på 80-120 osv osv men även diagram där effekt- och vridmomentskurvor uppmätts (gärna i hk & Nm). /Carl ______ Länk |
|
|
De flesta bilar utan M Chassi är väl reggade med 16" hjul kan jag misstänka. Jag hade prioriterat en bil med M Chassi före en bil med AC, om vi snackar Roadster. Så varmt blir det inte i bilen i kalla sverige, jag har svart klädsel och svart suflett om någon undrar. Blir det för varmt med sufletten uppe så finns det ju botemedel. =) En coupe utan AC, är däremot nog inte så kul sommartid. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik M: Håller med dig om att M-Chassi är ännu viktigare än AC. Det allra viktigaste är ju trots allt hur bilen känns att köra.. /Carl ______ Länk |
|
BoZton Grodan |
Var kan man se om sin bil har M-Chassi. Jag antar att min kärra har det men det lär finnas någon skylt eller lapp som talar om vad bilen har för fabriksutrustning. // BoZton Grodan |
|
Jag tror att de flesta Roadsters har det (har fått för mig att Coupén alltid har det?). Det står med i utrustningslistan som ofta är inklistrad till vänster i början på serviceboken. Det står: 0704 Sportfahrwerk, M. /Carl ______ Länk |
|
|
stämmer alla Coupe har det. det fanns en bra tråd om detta tidigare, sök. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det är verkar vara ganska ovanligt med M Chassi på Roadsters, eller så hade jag otur när jag letade. Fick rata flera helfina exemplar för att jag absolut skulle ha M Chassi. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
BoZton Grodan |
Två-punkt-åtta...tackar* Finns utrustningslistan på något annat ställe än i serviceboken? // BoZton Grodan |
|
Jag är inte säker men på vissa modeller sägs det att den kan finnas klistrad under passagerarstolen. Letade efter den till min E34 utan framgång så jag kontaktade BMW och fick fram listan genom dem. Har du bara chassinummer ska det inte vara några problem på en såpass ny BMW. /Carl ______ Länk |
|
|
Ska tillägga att det ibland kan saknas information på listan över utrustningen som finns i bilen. Kommer ihåg att det va så på min gamla E34 där varken farthållaren eller BMW-stereon stod med på listan.. Gäller en kompis E39 också där takluckan inte är med.. Så ibland är listan inte 100% Tror det finns nån annan tråd med mer information /Carl ______ Länk |
|
BoZton Grodan |
Tjusigt, tackar för svaret. Har med letat under passaerarsätet utan framgång, trångt som bara den är det där. Hittade inget så jag lade med ner det projektet efter att ha letat efter lappen några mil...förlåt några min..*s* // BoZton Grodan |
|
behöver inte ens ha chassinumret. reg nr räcker. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Skippa AC i en Roadster. Enda gången du kör med tak uppe är när det regnar, och då har du ju vattenkylt tygtak. Jag rek följande : - Gå igenom checklistan för beg.köp på Autopower - Om import kolla m förs.bolag. Min hade gått i Sverige ett år, och LF skilde den inte från svensksålda bilar premiemässigt. - M-chassi om du kör mkt aktivt och vill ha hård fjädring. - Syna sömmar cab och runt bakruta - värmestolar förlänger cabsäsongen - vältbågar m vindskydd förlänger säsongen ytterligare - kolla att det kommer riktigt het luft ur ventilerna, sköönt på senhösten - Om 18" hjul, kolla om den gått igenom bes med dessa hjul monterade, annars lär du ev fixa alternativhjul för besiktningen. - Rostigt reservhjul kan avslöja att bilen är vinterkörd - Full historik självklart Jag köpte första 2.8:an jag tittade på, det var juni och bilarna gick som smör i solen...... |
|
|
intressant tips detta med vinterhjul. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det kan bli grymt varmt även med taket nere... Vid bilköer och rödljus t.ex. Då är det inte fel med AC. Dessutom fuktar den av luften inne i bilen vilket tar bort fukt från rutorna.. Personligen tycker jag AC är superviktigt. /Carl ______ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.