|
|
|
|---|---|
|
hoho ni som trimmar med turbo har ni provat med vattensinpruting? om ni har det hur har ni byggt det? Det som inte går med våld Går oftast med mera våld | |
|
Hello Hawkaye Har viss erfarenhet av vatteninsprutning, dock ej på en BMW. Jag ägde en Volvo 164 med B30 som var turbo konverterad med weber förgasare och vatteninsprutning. Själva munstycket var placerat på luftfiltret (liggandes weber 48). Munstycket var ursprungligen från en radiostyrd bil??? på metanol motorer finns det ett munstycke med gas reglage. Det gick då att ställa "duschen" via detta munstycke. Ett hederlig bygge som verkligen fungerade. Munstycket var kopplat till en spolarvätskebehållare med tillhörande pump som i sin tur var kopplad till en reläbox som styrdes via tändningen (tror jag). På så sätt aktiverades sprutet beroende på varvtal. Det fungerade alldeles utmärkt. Det gick att ladda 1,8 utan problem, med tom vatten behållare spikade den vid 0,9. Jag tror dock att det var en firma som levererade denna sats. Det fanns nämligen en beskrivning över vatteninsprutet (om du så önskar kan jag ta reda på vad de heter). Jag vet att det kanske inte hör hemma på detta forum men det finns några bilder att se på: Länk Länk Länk Men det var då det...nu kör man BMW / Wallace |
|
|
Jag kopplade via tryckvakten, som var ställd på 1 bar. Jeppe |
|
|
hoho man tackar men hur ska man göra när man har ic? Det som inte går med våld Går oftast med mera våld |
|
|
Vattnet bör sprutas in före turbon.Då finfördelas dropparna av impellern. man kan spruta in vattnet efter turbon men då måste man ha en högtryckspump för att övervinna laddningstrycket,och vattentrycket måste växla med laddningstrycket. Om man sprutar in vattnet före turbon på motor med ic kommer vattnet till stor del att kondenseras i kylaren.Insprutning av vatten efter intercoolern ger svårigheter med finfördelningen. |
|
|
ERL i England har ett kit med högtryckspump där man monterar munstycket efter laddluftkylaren. Det går utmärkt att köra med färdigblandad spolarvätska men har man mindre än ca 2/3 vatten minskar kylningen. Inte bra om det blir kallt på vintern alltså för då kan det frysa i pumpen. Det är provat på turbobilar med bra resultat. Man kunde höja förtändningen ca 10 grader med 1,2 bars laddtryck utan spikningar och med 9,0:1 i komp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.