AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.105

95 eller 98 oktan till 323ti

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Sitter å läser i instruktionboken till min nyinförskaffade 323ti -98

boken rekommenderar minst 95 oktan för att uppnå normalvärden för effekt och förbrukning.

98 oktan rekommenderas för att förbättra effekten och sänka bränsleförbrukningen...

om ja ska gå på detta lär det bara bli 98 oktan framöver...
men ja e lite tveksam... 323ans M52 motor (för de e väl M52?) är ju trots allt ingen prestanda maskin...

vad tankar ni andra i era 323or? inet bara ti utan coupe å sedan osv oxå...?

mvh
Jonas
mr
51
mr_m_power
///M3 E36;a
sänka bränsle förbrukninge gör de ju inte radikalt efter som 98 är ett par öre dyrare.....i min ///M3a så kör jag 98 för att få mer effekt..........de e absolut ingen fara att tanka 98 bara den e grön (blyfri)....jet vet jag där har dom RÖD 98 de e inte att rekomendera om du inte vill köpa nya kattar....................... ja de e M52 motorn

Länk
"sänka bränsle förbrukninge gör de ju inte radikalt efter som 98 är ett par öre dyrare....."

Vad har priset med förbrukningen att göra ?

Förbrukningen minskar normalt sett men äts upp av det högre priset, antar att det är det du menar egentligen.

Azkikr: Testa dig fram, tanka fullt 98 en gång o kör "normalt" o se om du märker någon skillnad, märker du ingen skillnad själv finns det ingen anledning att köra me nåt annat än 95. Men som mr_m_power säger, undvik Jet's 98. Själv har jag i de bilar jag haft märkt en viss skillnad medan jag har läst om andra här som inte märkt nån skillnad alls, så det varierar nog mellan motorversioner/bilmärken.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
ok.. tack för svaren...

Jag hade en trimmad 323 E39 förut, den fick RÖD 98 oktan... vilket rekommenderades... och behövdes...

Innan dess had ejag en M3 E30 med kat som fick GRÖN 98 oktan... vilket den ska ha... men då kunnde ja ju inet tanka på jet (inte här i stan iaf) för dom har inte grön 98 :(

Gillar jet, bra priser och ligger bredvid där ja bor...
men bilen ska ju ha de bästa...

får kanske skaffa ett hydrokort oxå... har redan jet å statoil, men statoil e ju så förbannat dyrt :(

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
ska givetvis stå 323 E30 ovan... inte E39 :)

/Jonas
Jag kör 98. Inbillar mig att den lägre bränsleförbrukningen jämnar ut sig med det något högre priset. Det jag vinner är något bättre prestanda när jag behöver den.
I ärlighetens namn kan jag inte känna någon skillnad på 95 och 98 oktan. Bensin är ju en färskvara också, så att tanka på en mack med hög omsättning kan kanske vara en bra ide? Tyvärr har jag ingen kunskap om bränslens "bäst före datum"
BMW Kungen
Jag har lite kunskaper om bästföre datum. Man brukar säga att 3månader på vanligt handelsbensin (95-98). Det märks inte någon större skillnad på std bilar, men tar man t.ex. en gräsklippare eller andra mindre 4-taktare (ju mindre desto känsligare) så märks det skillnad på effekten på färskbensin och 3mån gammal. Ta och starta gräsklipparen på bensinen som legat i tanken över vintern och se, startar oftas inte alls. Tar man sedan högoktanig, där man med tillsatser hamnar på t.ex. 117oktan (sk. racingbensin) så märks det väldigt tydligt efter bara ett par månader då den kanske är c:a 100oktan. Oktan är ju ett mått på hur högt tryck bensinen tål innan den självantänds. En hårt trimmad motor spikar (bränslet antänder innan tändstiftet antänder det) om oktan talet är för lågt.

Mvh
/// Kungen
Varför skulle det märkas mer på mindre motorer med lågkomp och utan tändförställning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.