AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.197

Eftertändning vad händer

Po
110
Power M5
BMW M5 -91
när man startar bilen så går den bra ända tills man stänger av den då har den en tendens att fortsätta några varv till,Typ glödtända, brukar starta den ca 1gång var 3mån kan det ha nåt med saken att göra?
Hmm...Startar du bilen endast 4-5 ggr/år??:-)Låter som nåt tändningsrelaterat helt klart...Ja brukar starta min avställda bil var 14:e dag o köra den riktigt varm o när man stänger av den så stannar den precis som den ska så ja skulle inte tro att det har nåt att göra med att du startar den sällan...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?
Igenkoksade stift kan ge glödtändning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
Johan B vet inte hur stiften ser ut men det är ju lätt kollat,var lite orolig för större problem. ps bilen brukar gå ca 5 min varje gång så det ligger säkert nåt i det du säger, tack för alla svar.......
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att starta bilen så sällan och bara låta den gå i fem minuter gör mer skada än nytta! Bildas bara kondens och en massa slaggprodukter i motor och avgassystem när motorn inte får bli riktigt varm.
Bättre att inte starta den alls!

Om du bara förbereder bilen inför vinterförvaringen finns det egentligen bara en enda sak som du behöver göra, och det är att underhållsladda batteriet då och då. Görs enklast med extern batteriladdare.

Åtgärder inför vinterförvaring har diskuterats rätt flitigt så det finns rätt mycket gamla trådar som du kommer åt med "sök inlägg".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
kanon Johan b kul att det nån som vet lite, Bilen kommer att få stå till sommaren,har även ett nytt optima batteri till sommaren så har den nytt kräm då,Tack
To
12
Tommie
530iA -02
Har inte riktigt fattat varfor vissa startar upp sina motorer när bilen ändå är avställd. Varje kallstart sliter ju mer på motorn än flera hundra mils körning med driftsvarm motor. Dessutom får man ju bränsleutspädning av oljan vid dessa ständiga kallstartar.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag brukar inte heller starta mina bilar öht, ställer av i oktober sen påställning i mars. Bara tar ur batteriet och underhållsladdar det. Har gjort så i nästan 10 år.

Vissa säger man ska koppla bort tändning + bensintillförsel och sen köra med startmotorn tills oljelampan släcks vid stillestånd längre än 4-5 mån. Det har jag heller aldrig gjort.

Att bara starta motorn och låta den puttra i 5 minuter är ju rena döden för katalysatorn!!

Om man tvunget ska starta upp, kör isf en runda så allting blir genomvarmt, gör en tvärnit eller två också så inte bromsarna beckar ihop.

/// Bavarian Motor Works \\\
En bra grej är att pumpa på broms pedalen (och naturligtvis kopplingsdito) för att inte tätningarna ska fastna och senare börja läcka, rulla gärna bilen lite fram å tillbaka oxå (för att det gillar hjullagren) Men starta INTE bilen 5minuter på tomgång det mår den inte ett dugg bra av!! MVH PM
Startar min bil 1 gång i månaden över vintern... varmkör ordentligt osv så att olje temp är upp över 80 grader etc..

Att inte starta bilen alls över vintern låter inte som ett jätteklokt alternativ, om man då inte jättegärna vill ha en läckande AC etc..

Så starta bilen gärna med jämna mellanrum men för guds skull varm kör den ordentligt. Att bara starta och köra i 5min är ju rent idiotiskt.. då kan den lika gärna vara ostartad.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Glömde det, ja! Om man har ac.. jag har inte haft ac på någon sommarbil så då finns det heller ingen anledning att starta bilen.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Borde vara fördelaktigt även för bilar utan AC att starta dom och VARMköra dom då och då. Nu kan detta säkert tvistas om till dödagar, men teoretiskt sett så borde motorn och annat må bra av att ex alla kylkanaler strömmas igenom, olkekanaler fylls och så vidare. Saker och ting håller längre när de används på ett korrekt sätt, se bara på hus (eller för den delen bilar) som stått LÄNGE utan användning, brukar vara mer nergågna än sina brödrar som används normalt under motsvarande tid. Kondens, korrotion etc etc ligger bakom det slitaget.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Men se till att köra med bilen iså fall, att låta bilen stå och puttra med obefintligt oljetryck är rena dumheterna. Bättre då att inte starta alls.

/B

Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Absolut, oljetryck är A och O....
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Det man kan göra om man är petig, är att vrida motorn 1/4 dels varv typ varannan vecka så att ingen ventilfjäder är nerkörd i botten ett halvår eller så.... Tror inte att man behöver varmköra den under avställningsperioden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.