|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska byta upp mig till en 98:a eller ev 99:a och funderar på att ta hem en från Tyskland. Hade tänkt en 528 men sneglar ev. på en 535 med "lilla" åttan. Kan någon, som har erfarenhet av båda, ge mig lite information om skillnaden upplevs som markant eller inte. Även tacksam för info om reservdelsläget på 535 då den ju aldrig såldes i Sverige. Peter | |
sebbe_bmw |
Har en 528iA 98 som är en underbar bil och har just köpt en 540iA som är en ännu mer underbar bil... Satsa på 4.4an |
|
Håller med sebbe_bmw. Köp en 540i med V8. Mycket bra bil och om du ska importera så kan du nog hitta en riktigt fin en. Lycka till!!! //Schnitzer |
|
|
Hejsan, jag har kört 528i 97:a i 14 månader nu och är mycket nöjd med det. Dock kan jag förstå att du tittar på 535an då den ofta kostar ungefär lika mycket och ibland mindre än motsvarande 528. Har för mig att det skiljer 0,6 sekunder till 535ans fördel till 100, samt att 535an drar ca 1,5dl mer per mil alla lägen än 528an. Kollar man på mobile.de finns det många prisvärda 535or...många har stått där länge så möjligheterna att få ett bra pris borde vara goda...dock är inte 528 någon dålig bil heller....en ypperlig kombination mellan pris och prestanda. Visst som ovanståeende inlägg skrivit så är 540 överlägsen 528 och 535, men det är ca 50' extra på en 97:a tex (kan variera såklart). Önskar dig lycka till hursomhelst!!! Simon |
|
| Själv har jag på två år bytt från 525 -95 (bra) till 528 -97 (bättre) till 540 -97 (bäst). 535:an kan jag inte uttala mig om, men det är en avgrundsstor skillnad i prestanda mellan 528 och 540. Som simon_en antyder är det inte så stor skillnad i prestanda mellan 528 och 535, samma som jag upplevde när jag bytte från 525 till 528. Däremot är ju E39 en mycket modernare bil i alla avseenden än E34. Sedan är ju kostnaderna tyvärr stigande med en större motor. Rent servicemässigt är det ingen jätteskillnad mellan en 6:a och en 8:a, däremot märker jag en klar skillnad i bensinförbrukningen, främst i stadskörning. Med farthållare i 110 drar 540:an ca 1 dl mer, i stan däremot är det inga problem att få den att dra 0,4-0,5 mer än 528:an. Som sagt en fråga om prio, mindre höga kostnader (vägrar säga låga) eller superkraft i alla lägen. Det enda jag tycker är mindre bra är att steptronicen ibland tänker lite väl länge, fast det kan man ju bota med sportläget eller manuell växling. | |
|
535an är på något sätt en billig väg att få en v8:a. Skulle tro att den har märkbart bättre klipp på höga varv än 2,8an...det skiljer trots allt 0,7 cyl volym(egentligen borde det skilja mer på låga varv, men BMWmotorer brukar vara högvarviga även om det har ändrats på senare år...). Tycker att du ska satsa på en 535a om du vill ha en lite mulligare motor, uppskattar bättre vrid och mycket utrustning och är beredd att betala de extra driftskostander som det för med sig, annars är 528 en toppenkombination...alltid ql att jämföra bränsleförbrukning med andra bilar som är lättare och med mindre motorer för att upptäcka hur otroligt snål 528an är i förhållande till storlek och prestanda! Simon |
|
|
99 fick 535an 245 hk istället för 235 som innan har jag för mig. Simon |
|
sebbe_bmw |
Det gäller att prioritera ... Bensin eller motor... i mitt fallinte svårt men 528 är en fin fin bil...har kört den i 3 år nu och 540n i tre veckor... Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.