|
|
|
|---|---|
|
Oreo, vad är det för något du egentligen beställt till din 530D? Jag blev lite konfunderad när jag såg listan på E60 Forums... //Seppo | |
|
Seppo: Jag har bestallt foljande bil: NC71 BMW530d Sedan med partkelfilter (klarar EU4 krav) LCSW Läder Dakota Svart A08 Metalliclackering Silvergrå 205 Automatisk 6-stegad växellåda 226 Sportfjädring 255 Lädersportratt 300 Reservhjul (nödhjul) 522 Xenon strålkastare 524 Adaptiva strålkastare 540 Farthållare Icke rökarpaket Efter köpet har jag planerat att införskaffa följande: Cargard T70C larm med GSM modul (Verkar som det skall kunna ga att montera pa bussen) Eberspächer 5kW dieselvärmare med Tp5 fjärrkontroll TomTom eller Digimap/Euronavigator GPS Navigation för Palm Vinterdäck Hakka 4 205/60/16 på E34 original aluminium fälg Lämna in bilen för en “Tuff Cote” behandling på Dinitrol Lämna in bilen för att sätta på lackskyddsfilm på utsatta ställen som front, insteg, bakre kofångare etc Nu ar det bara vantan kvar, produktion vecka 16 och leverans vecka 22! |
|
|
Oreo: 1.Varför göra rostskyddsbehandling utöver standard? Har du dåliga erfarenheter av original rostskydd? 2.Varför göra en så avancerad lackbehandling? Kör du mycket på grusväg ? Jag som trodde det var bra vägar i Scotland. Var ska du göra behandlingen? 3.Vad är anledningen till GSM detekteringen? Har någon fört bort eller snott tidigare bil? 4.Varför skaffar du inte BMW orginal navigator? Och så har du har varit snål med v-däcken :) Var beställde du din bil någonstans? Så här långt är det bara en BMW säljare (i Norrland!) som har visat intresse av att sälja en bil till mig. Det verkar som om de blir rädda för de försvinner upp i rök (i alla fall i Sthlm o. Uppsala) när en kund som ska handla en bil för 550tkr dyker upp.... |
|
|
Seppo Honkanen Jag gissar att skaffa navi med Tom Tom är MYCKET billigare. Tom Tom programvara kostar ca 1500.. Och har man redan en Palm så är det ju redan fixat. Vad kostar Navi till BMW 30,000? |
|
|
Seppo: 1. Vet att både E34 och E39 har haft problem med rost. En av vara E34 kryper rosten i dörrkanterna (kommer innifrån dörren) efter 7 år. Jag tycker att det känns bättre att veta från början att bilen har ett bra skydd när jag planerar att ha den kvar länge och är tvingad att köra på de saltiga vägarna i Uppland där jag normalt befinner mig. 2. Jag köper bilen tills dess jag återvänder till Sverige och där är det både grusvägar och sandade vägar. Skulle helst vilja undvika stenskott i största möjliga mån och då tycker jag en lackskyddsfilm verkar bra. Kostnaden är lägre än tex en DITEC behandling (runt 3000:- för att filma front, på sidokjolarna och bakre kofångaren) och jag tycker att det är värt detta när man vet att man slipper dutta med lackstift och vara orolig över krypande rost. 3. Nej jag har inte haft någon tidigare bil snodd. Ett T70C har samma funktionalitet som original larmet till ngt lägre pris. Genom att lägga till GSM modulen får jag möjlighet att starta Eberspächern via denna, möjlighet att spåra bilen och larm ifall bilen blir stulen. Det känns som det är litet sent att skaffa ett avancerat larm efter bilen blivit stulen. 4. Som Skygazer säger så har det att göra med kostnaden att göra. Att köpa NAVI till min PDA kostar runt 4000 - och då kan jag använda den i familjens bägge bilar. NAVI prof är ju som sagt betydligt dyrare... Mitt val när jag skulle köpa E60 var en litet mer utrustad 525d eller en mindre utrustad 530d och då det var köregenskaperna jag vill ha så var valet lätt! Det blev en 530d med enbart utrustning som bättrar på köregenskaperna Jag har beställt bilen i Uppsala. Har även haft kontakt med säljaren i Gävle och fått känslan att de är mkt service minded där. Köpte i Uppsala för att det är närmast och bekvämast.. |
|
|
Oreo, jag håller med om detta med "service mindade" i Gävle. Grattis Mattias... I Uppsala fanns det inte en försäjare att tillgå en fredag em kl. 15.00. Tji affär där.... Tack för den övriga tänkvärda informationen! |
|
|
Seppo, Det kanns skont att hora att mina kontakter och positiva erfarenheter av Autovation ledde till en affar for dem! Fler borde gora som du och handla dar servicen ar bra fran borjan och inte som jag dar bekvamligheten med att kopa fran den narmaste handlaren styr. Autovation var valdigt tillmotesgaende mot mig nar jag tog epost kontakt och det kanns som de forstatt att detta medium bidrar med potentiella affarsmojligheter. I det har fallet verkar det ha betalat sig i alla fall! Jag skall daremot inte klaga pa Novation for jag har fatt riktigt bra service dar efter att jag tagit personlig kontakt. De forsta epost kontakterna var daremot litet "troga". Stort plus i kanten for att jag fick ha en demo 530d overnatt - vilket var otroligt givande och i det har fallet gjorde att jag valde Novation! Det jag inte riktigt forstar att det laga intresset har i Sverige for lackskyddsfilmen. Vi kor pa vagar som sandas och det finns inte manga bilar som ar fria fran stenskott efter att de ar ett par at gamla. I USA bla sa har en stor del av bilarna detta och nar man ser bilder pa det sa marks det inte mycket alls! Tycker sjalv att detta ar betydligt mer prisvart en tex en lackskyddsbehandling, men det far sta for mig da for en tidigare diskussion kring detta har visade att det inte var nagot storre intresse for detta Länk. Vad ar definitionen for "snal pa vinterdacken"? E34 falgar/16"/205'or/Nokian?? |
|
|
Tydligen sa saljs folien genom BMW centralt i alla fall i US: Länk |
|
|
oreo Är det så stor skillnad i köregenskaper mellan 525 och 530? Vad är den största skillnaden? /Anders |
|
|
Sigdarve: Vad jag vet sa har 525d inte slappts officiellt annu, men av de rykten jag hort sa skall den ge 184hk/400NM (530d 218/500), 0-100 8.1 (530d 7.3). Fullt tillrackliga prestanda m.a.o., men om jag anda skall lagga sa har mkt pengar sa vill jag ha ngt extra och detta ger 530d - sarskilt med tanke pa att en eftermonterad effektbox kan ge runt 265 hk nar man vant sig med kraften som finns original! Far val se om jag valt ratt nar man provkor 525d efter den lanserats (om den kommer till Sverige alls)! |
|
|
Oreo, detta med v-däcken var väl mer som ett skämt. Bilen ser lite "fattig" ut med 16" även om det så är vinterdäck. För övrigt så har jag kört min nuvarande 528 med Kleber odubbade (225/60-15) och de är det bästa jag någonsin kört på, på vintern. Och då har jag provat det mesta... |
|
|
Seppo, Nu är jag med! Vad fick du för produktionsvecka på din? //Örjan C |
|
|
Örjan: Jag beställer en 530DA Touring. I och med att bilderna och officella priserna släpptes idag så får jag inte leveransbesked förrän tidigt nästa vecka. Det kan bli maj med lite tur... Jag beställer en silvergrå med tryffelbrun inredning (?) Nu gäller det att bli av med min 528iT. Den finns på "PowerBörsen".... //Seppo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.