AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.114

Långmilad E46 - problem?

Hej är lite sugen på att köpa en E46 328ci -99. Har hittat ett intressant objekt, som känns rätt. Det mesta i utrustningsväg så som komfortpaket, sportstolar, alu inredning osv (dock ej navi). Bilen har rullat 23.000 mil är fullservad och de flesta slitdelar bytta.

Vad ska man tänka på när man köper en bil som rullat så pass långt? Har den bara blivit servad ordentligt och efterhållen så bör det inte vara några problem? När jag tittade på den så såg den väldigt fräsh och tight ut. Som en 8000 milare kanske!?

Frågan är då vad man ska betala? Om 3 år kanske den har rullat 26-28.000 mil och bör vara ganska svårsåld. Ska man göra M-test?
Kolla utsidan. Front + huv kan vara 'blästrad' av grus m.m. såatt omlack behövs. Bussningar i fram och bakvagn fräscha?
Kopplingen ok?

finns nog massor att kolla extra på :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Bilen har rullat "autobahnmil" och såg väldigt fräsh ut. Inget som pekade på omlack va huv, fanns några stenskott men absolut inte farligt. Men det oroar mig inte ,lacka om en huv/front kan jag väl göra. Frågan är bara hur motor/låda/fram-/bakvagn mår efter 23.000 mil. Har motorn tappat mycket effekt?

Jag ser vilka bilar som skruvas för övrigt, nästan "ny" på insidan och hade det stått 10.000 mil hade jag inte reagerat.

Vad tror ni om pris?
Om den är värd att köpa är givetvis en prisfråga som allt annat.
Pistolas: Ja vad vore rimligt att ge?
Priset måste ju vara helrätt.
Att se upp med vid de milen är, koppling, växellåda, bussningar,länkarmar, glapp drivlina? osv.
Ett motsvarande m-test är på sin plats.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Angående pris så skulle ja tro 120-130 kkr. Den blir väldigt kall i sverige med de milen då 99% av svenska befolkningen har milskräck för allt som rullat mer än 15 k mil.

BMWCS Syd #05392
Länk
bimmer325

har faktiskt inte en susning, är inte så insatt i vad det kostat att reparera dessa bilar, plus för att det är coupé.

frågan är vad man får för den om ytterliggare några tusen mil och 1-2år till äldre..

wendtan: Hej! Tack för svaret, jag hade tänkt att ge ungefär 120.000. Är det rimligt om ett M-test visar sig vara helt okej. Plus är att det har använts som en pendlarbil och att bilen har full historik.

Angående vad man får för den efter x antal år så kommer jag förmodligen att "skriva av" bilen efter att den varit i min ägo. Därför känns inte det så jätteviktigt. Det är mest väldigt dyra reparationer som jag vill undvika.
Jag tycker nog att 120 kkr kan vara rimligt om allt maskinellt är som de ska. Motorn rent internt är väldigt driftsäker.
de som brukar ge upp är vattenpump, generator, ackompressor osv. Så ett riktigt ordenltigt "funktions" test är på sin plats tycker jag. Kamkedjan kan rassla lite, men i regel är de bara spännaren som ska bytas.

BMWCS Syd #05392
Länk
Jag har resonerat lite så här, okej bilen har rullat ganska många mil. Men om ägaren har skött bilen som han ska så bör skicket mekaniskt vara bra eftersom så mycket slitdelar måste vara bytta att det i princip är en "ny" bil. Har man däremot slarvar så är projektet en tickande bomb.

Stora m-testet, verifikation av dokumentationen. Vad är bytt/när/var. Något annat att tänka på?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gör det största M-testet med nån fyrvägs?vinkel?mätning för att se om den är krockad.

Mvh
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Be att få alla kvitton/fakturor så kan du se vad som är gjort! Om Personen är seriös och ordentlig så ska dessa finnas.
Bi
25
Bitlas
325ic -93
bimmer325a: Hur länge har du planerat att ha bilen? är det en bil du bara ska ha i 2-4 år kanske det vore bättre att satsa på ngt med lägre milantal...som wendtan sa...vi svenskar lider av milskräck ;)

Personligen har jag en kompis som har en av de fräschaste m3 or -94 som jag sett, går klockrent på alla sätt! men den har gått över 20k mil....den har verkat omöjlig att sälja( även på våren),,,...värt att tänka på...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bitlas: som sagt jag räknar med att skriva av bilen när den är färdiganvänd. dvs den kommer gå som bruksbil inom familjen förmodligen 6-7-8 år. Och då är ändå övriga e46or värda under 50.000 så det spelar ingen roll om jag får 30 eller 40.000 för den i det läget :)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Öh, mitt första inlägg föll bort:

Jag var inne på något liknande att köpa en billig bil till tjejen. Kollade lite på den här bilen på blocket: Länk

Men jag beslutade mig för att det skulle bli en Mini Cooper istället.

Alltså. Som bitlas säger så är frågan hur länge man ska äga bilen, och i vilket skick den är. Tänk på att om du måste byta slitgrejer som däck, bromsar och spindelleder tex plus om nästa service är inspektion 2 så är priset snart uppe en bit till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.