AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.213

Märkligt "elfel" i M3:an...

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jaha, så har den flefria skönheten begåvats med ett litet fel... :(

I höstas så hände nått lite märkligt.
Efter att jag kört bilen, & stängt av den larmat & låst så ser jag att belysningen till knappen till takluckan lyser?!!

Allt är avstängt, huvudbelysning, dörrar stängde etc...
Men lampj*veln lyser....vet ej hur länge, kan ju inte sitta utanför bilen som en uggla & glo, men dagen efter har den slocknat i alla fall...

Misstänker att detta var anledningen till att batteriet drog ur & frös sönder (igen) :-((

Nå, hur gör man med detta nu då?
Tips mottages tacksamt!

/Klas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På E32 & E34 går elhissar och taklucka att manövera några minuter efter nyckeln tagits ur och dörren stängts. Samtidigt lyser belysningen till knapparna. Det är troligen samma på E36.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hah! preciis så var det på min GT åsså. Där hade man bytat knappen från en tvåläges till en vanlig (dvs man fick hålla inne knappen när man skulle öppna luckan, annars vet jag att det ska räcka med ett kort tryck (så var det på min 328:a) över till dubbelvippan så öppnar den sig automatiskt). Förmodligen har man kopplat ljuset fel vid detta knappbyte då det finns en tåt med konstant 12V (man kan ju öppna luckan utan tändning) som man använt till belysningen i knappen. Bara att plocka ner o börja mäta, borde vara ganska lätt.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Johan...

Men du vet jag har haft bilen i 4 år...
& detta problem uppkom ju i höstas, inga lampor / kontakter har bytts under min tid med bilen...
Märkligt...

/Klas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ja, verkligen. Är du bombis på att det inte varit såhär hela tiden, bara att du märkt det först nu?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Haha,,nääää!
Det har du ju rätt i....

Men jag borde märkt det!
Får be verkstaden mäta & kolla.

Vas SKA 3.0:an ha för knapp till takluckan...automatisk, eller att man ska hålla inne knappen??
Pe
1
Perne
M3 1995
Tjena,

På min M3:a 3,0 måste man hålla inne knappen hela vägen, vet ej varför. Hade nämligen en 328:a innan och på den behövde man bara trycka en gång som Johan skrev.

Om jag till ex. glömt stänga rutan eller takluckan så ska det ju gå att vrida om nyckeln i efterhand från utsidan. Detta gick på 328:an men går inte på M3:an, konstigt!

Några förslag?

Mvh/ Fredrik

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Likadant på min m3:a, har för mig att det står i boken att m3:an ska ha den funktionen att stänga rutor/lucka med nyckeln den med.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Intressant, måste testa detta.
Så jag drar ej upp rutan, går ur bilen, sticker i nyckeln och vrider om...ska det stängas då?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tror man måste hålla kvar nyckeln i låsläget lr knappen på fjärren om man har orginallarm. Kolla i boken för jag är osäker.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Är det ngn som vet mera om detta. Jag har orginalmonterat fjärrlarm i min m3 o enligt instruktionsboken ska jag då även ha funktionen komfortstängning, dock funkar det inte för mig. Har testat att både fortsätta att hålla in knappen på fjärren samt att låsa med nyckeln o då hålla kvar i låsläget utan att fönstren stängs. Är det ngn som vet vad felet kan vara?

Takluckan undrar jag också över, ska det vara så att man måste hålla knappen intryckt lr ska det räcka med att bara trycka en gång?

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Om det är så att du har "one touch" funktion på takluckan så ska knappen kännas som den till elhissarna, alltså ett liten "knäpp" när du trycker ner den, gör den inte det så har den inte den funktionen...verkar inte som några 3.0 M3 har det...
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ok, då har jag alltså inte den funktionen på luckan. Men är det ngn som vet något om vad felet med komfortstängningen kan bero på? Har du testat om det funkar på din Mosse? o har du org. fjärrlarm lr använder du nyckeln?

Det enda som jag kan komma på är att det kanske är batterierna i nyckeln som är dåliga eftersom man tydligen måste hålla knappen intryckt under några sek och om batterierna då är dåliga kanske den liksom tappar kontakten under dessa sekunder.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
JN

Noop, jag har inget originallarm på min bil.
Har ärligt talat inte testat det där med comfortstängning...men det ska jag göra!

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Angånde lysande knappar, det kan vara så att det är någon felkod i styrlådan för systemet, och att den indikerar detta genom att knapparna lyser en stund. Kolla felkoder!
Om batterit blir tomt kolla även batteri, bagagebelysning, eftermonterad stereo, larm odyl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.